Streda, 09 Apríl 2014 03:00

Recenzia jedného z najlepších filmových spracovaní Stephena Kinga.

Čo by ste urobili, ak by ste žili na prelome 50-tych/60-tych rokov 20. storočia na americkom zapadákove, obkolesenom lesmi, mali by ste 12 a letné prázdniny?

Riešili by ste, či by Mickey Mouse prebil Supermana (určite nie, veď je to kreslená figúrka, Superman je skutočný).

Alebo čo dočerta za živočíšny druh je vlastne Goofy.

A keď by ste sa zhodou náhod dozvedeli, kde presne v divočine leží telo chlapca, ktorého pri zbere čučoriedok zrazil vlak a polícia ho dodnes nenašla, okamžite by ste tam vyrazili.

Úplne rovnako to spravili štyria rovesníci: problémový Chris Chambers (River Phoenix), potenciálny budúci spisovateľ Gordie Lachance (Wil Wheaton), šialený Teddy Duchamp (Corey Feldman) a neveľmi inteligentný, no o to objemnejší, Vern Tessio (Jerry O´Connell).

Pôvodne bezstarostný výlet sa ale mení na niečo viac. Na niečo dôležitejšie. Na niečo, na čo nikdy v živote nezabudnú.

8-miliónové PRI MNE STOJ! (dodnes ma udivuje, ako môže niekto normálny Stand by Me preložiť ako Pri mne stoj! a nie Stoj pri mne a najmä bez toho skurveného výkričníka) je adaptáciou novely Stephena Kinga „Telo“. Vyšla aj v našich končinách v tejto fantastickej zbierke štyroch noviel. Čítal som ju prvý raz ako školopovinné dieťa a hlboko na mňa zapôsobila. Možno i preto ju dodnes pokladám za jedno z najlepších Kingových diel. Môj postoj k nemu sa prekvapivo nezmenil ani keď som sa dozvedel, že v podstate vôbec nejde o autobiografiu.

Film bol taký dobrý, že keď sa uvažovalo nad sfilmovaním „Misery“, King prehováral Roba Reinera, aby ju nielen produkoval, ale aj režíroval. Reiner dlho odolával, ale nakoniec súhlasil a znova nakrútil pecku.

PRI MNE STOJ! (ale vážne, nepoznáte toho človeka?!) sa môže aj 28 rokov po svojom vzniku pochváliť krásnou americkou divočinou a retro atmosférou „stratenej“ doby, keď mnohé rodiny nemali ešte ani len mizernú pevnú telefónnu linku. Plus soundtrack z vtedajších hitov:

Alebo radšej Paladina?

Veľmi veľa tomu dáva nielen kvalitná réžia Roba Reinera (potom KEĎ HARRY STRETOL SALLY alebo ZOPÁR SPRÁVNYCH CHLAPOV), ale tiež detský kasting. Občas, veľmi zriedka, z niektorých vidieť, že na určité momenty nemali potrebný vek a tak niektoré pasáže môžu pôsobiť rozpačito (Teddyho nervový záchvat po tom, čo jeho otca urazí majiteľ skládky alebo neveľmi dobré predstieranie Wheatona, že beží pomalšie, ako Phoenix). Ale, ako vravím, je toho minimum. V podstate to ani nemá zmysel spomínať. Robím to len aby o mne nikto nepovedal, že film nekriticky obdivujem. Nie je to pravda, len proste nikde nevidím žiadne negatíva. Dokonca aj odbočka so súťažou v jedení koláčov tu má miesto.

Režisér sa sústredí na hlavnú chlapčenskú štvorku, ale za zmienku stoja tiež John Cusack ako Gordieho starší brat (neskôr zostal kingovkám verný – hral v IZBE 1408 a práve nakrúca „Mobil“), Richard Dreyfuss (ČEĽUSTE, BLÍZKE STRETNUTIA TRETIEHO DRUHU) ako spisovateľ a Kiefer Sutherland ako nevypočítateľný Eso. V závere novely bol spomenutý aj on (vo filme po scéne s telom už nefiguruje). Dopadol presne tak, ako tieto typy zvyknú dopadať.

Pravdaže ale prím hrajú chalani. Niekto možno ocení nenápadnosť Wheatona, komickosť O´Connella alebo šialenosť Feldmana, ale na mňa odjakživa najviac zapôsobil sústredený Phoenix. Patril k najtalentovanejším hercom svojej generácie (BÁDATELIA, POBREŽIE MOSKYTOV, INDIANA JONES A POSLEDNÁ KRÍŽOVÁ VÝPRAVA, MOJE SÚKROMNÉ IDAHO, MILUJEM ŤA NA SMRŤ, SLIEDIČI), bohužiaľ to nakoniec nezvládol a v roku 1993, ako 23-ročný, zomrel na predávkovanie drogami pred barom Johnnyho Deppa. Tesne predtým, ako mal hrať novinára v INTERVIEW S UPÍROM (rola bola následne pre-obsadená Christianom Slaterom).

V čase nakrúcania však bol najväčšou detskou hviezdou Feldman. Špecializoval sa na podobné zmagorené postavy, viď. filmy PIATOK TRINÁSTEHO 4, GREMLINS, ĽUDIA Z PREDMESTIA, STRATENÍ CHLAPCI alebo ROŠŤÁCI alias THE GOONIES. Dnes prekvapivo stále žije a stále hrá, ale už v ničom dobrom/slávnom. Naopak, po Wheatonovi sa zľahla zem, česť seriálovým výnimkám. Z Cusacka a Sutherlanda sú dnes relatívne plnohodnotní filmoví/seriáloví herci. A Jerry? Mnohí ho dnes určite nespoznajú. Jasné, 40-ročný muž vyzerá inak, ako 12-ročný chlapec. Jerry si ale vstúpil do svedomia a dnes jeho telo vyniká veľkou kondičkou. Práve preto dnes možno mnohí diváci ani len netušia, že švihák z VRESKOTU 2 alebo KLOKANA JACKA je „ten“ Jerry z PRI MNE STOJ! (Česi to majú bez výkričníka!!!!!!).

Reiner (vďaka vydarenému scenáru, nominovanému na Oscara) režíruje ako diabol. Snímka je na jednej strane svojím spôsobom nenápadná a civilná. Pritom ale ponúka celú sériu kultových scénok. Fanúšikom stačí povedať zopár kľúčových slov a už sa usmievajú. Pijavice, most, srna. A sme doma, že? Hej, ja som vedel, že sme.

Zmien „film/novela“ nie je nijako extra veľa. Keď to porovnáme s inými adaptáciami kníh („Pánom prsteňov“ napríklad, nech je sranda), sú miniatúrne. Napríklad vo filme chýba záverečné stretnutie (už v mestečku) s Esom + v knižke inak dopadli Vern a Teddy (obaja v nej zomreli, čím získalo druhý rozmer hádzanie mince, po ktorom Vern predpovedal, že všetci zomrú).

„Boli sme preč len dva dni, ale mesto nám zrazu pripadalo menšie.“

Stand by Me, USA 1986, cca 89 minút

Réžia: Rob Reiner. Scenár: Raynold Gideon, Bruce A. Evans (na základe novely Stephena Kinga). Hudba: Jack Nitzsche. Kamera: Thomas Del Ruth. Hrajú: Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O´Connell, Kiefer Sutherland, Casey Siemaszko, Richard Dreyfuss, John Cusack a ďalší