10 položiek a menej [IOO %]
Melodráma
Piatok, 13 September 2013 04:00

Recenzia osviežujúcej situačno-dialógovej melodrámy s Morganom Freemanom. Obsahuje skvostné video z filmu.

Relatívne úspešný americký herec (Morgan Freeman) posledné roky v ničom nehral a teraz dostal možnosť zahrať si v nezávislom filme od začínajúceho mladého režiséra, ktorému ešte tečie mlieko po brade a ktorého asistent (Jonah Hill) ho nie je schopný ani len načas vydvihnúť podľa dohody. Mal by si zahrať vedúceho v supermarkete a keďže je stará škola, rozhodne sa v jednom takom stráviť pár hodín v spoločnosti schopnej ráznej predavačky (Paz Vegaová – SEX A LUCIA, ŠPANGLICKY RÝCHLO A ĽAHKO)...

Neviem prečo, ale pôvodne som si myslel, že tento film sa bude celý odohrávať v supermarkete a že hlavnú hrdinku hrá Ashley Juddová. Asi som si v minulosti prečítal nejaký blbý, zavádzajúci článok od človeka, ktorý tento film nevidel a napriek tomu o ňom písal.

Takže:

1) V supermarkete sa odohráva len úvodná polhodina.

2) Hrdinku nehrá Ashley Juddová (pretože tu nehrá vôbec), ale už spomenutá Španielka Paz Vegaová.

Na filme 10 POLOŽIEK A MENEJ je úžasné, aký perfektný a pritom „o ničom“ je scenár. Scenárista (a zároveň režisér v jednej osobe) akoby pri jeho písaní mal pred sebou na stene napísané „Nič zložité!“ a len čo na niečo také dostal chuť, okamžite na to zabudol. Scenár je plný skvelých dialógov a monológov, výborne napísaných a ešte lepšie zahratých postáv, zábavnej réžie, ktorá veľmi dobre vie čo chce a niekoľkých takmer nezabudnuteľných scén doplnených o božskú muziku. Na scény s umývaním áut alebo s Leeom (Ind Kumar Pallana) len tak nezabudnem:

Nenormálne, čo?

Film je silný a pritom nenútený. Je to ukážkový príklad americkej nezávislej melodrámy, v ktorej nikto neumrie a napriek tomu sa v nej riešia pomerne dôležité veci (neplodnosť, absencia sebadôvery, zlé medziľudské vzťahy, ťažká sociálna situácia dnešných mladých ľudí, mierna skepsa starých ľudí voči dobe a „mladým“). Problémy rieši humornou cestou, ktorá ale nie je zľahčujúca. Nenašiel som tu nič, čo by pripomínalo zaliečavosť či patetickosť. Je to svieže, ľahko stráviteľné, príjemne krátke (cca hodina 15!) a pritom to zasýti. Už dlho ma jednotlivé scény/dialógy/postavy nejakého filmu neprinútili zamýšľať sa počas pozerania nad vlastným životom.

Je to zároveň jedinečná príležitosť pre šviháka Morgana Freemana dokázať, že na to stále má a že ani REŤAZOVÁ REAKCIA, SESTRIČKA BETTY, PAVUČINA SNOV, NABIŤ A ZABIŤ, PODOZRENIE a ŽIŤ PO SVOJOM slávneho herca zo ŠOFÉRA SLEČNY DAISY a VYKÚPENIA Z VÄZNICE SHAWSHANK „nezabili“. Vôbec sa nečudujem, že to celé produkoval. Skôr sa čudujem, že to aj nerežíroval.

To by ale bola škoda, pretože režisér Brad Silberling odviedol parádnu robotu. Brada mám rád. Nakrútil CASPERA či RADU NEŠŤASTNÝCH PRÍHOD, ale hlavne MESTO ANJELOV s Cageom a POLNOČNÚ MÍĽU, dva moje obľúbené filmy. Je bohužiaľ zaujímavý aj tým, že mu v roku 1989 šialený fanúšik zastrelil jeho lásku, vtedy 21-ročnú herečku Rebeccu Schaefferovú. Silberling, ktorý mal vtedy 26 rokov, sa z tejto traumy pochopiteľne nikdy úplne nezbavil. Jeho filmy sú kvôli tomu plné zvláštnej poetickej atmosféry, ktorá ako keby sa vznášala medzi nebom a zemou. Má ju aj snímka 10 POLOŽIEK A MENEJ a to napriek tomu, že je asi najmenej „posmrtným“ Bradovým filmom v kariére a to vrátane CASPERA.

Potvrdilo sa, že niekedy je najlepšie „nič neriešiť“ a „zbytočne to nekomplikovať“. Film si ma práve touto jednoduchosťou získal. Možno sa na to Brad vrhol kvôli únave z vysokorozpočtového RADU NEŠŤASTNÝCH PRÍHOD s Jimom Carreym, ktorý robil dva roky predtým. Možno si potreboval oddýchnuť od obrovských rozpočtov, burtonovsky opantávajúcej vizuálnej stránky. Myslím, že práve preto napísal tento scenár a práve preto sa ho rozhodol sfilmovať. Inak, potom sa zasa vrhol na vysokorozpočtovku, konkrétne na osobitú trikovú dobrodružnú dinosauriu komédiu s Willom Farrellom ZEM STRATENÝCH.

Evidentne sa všetci pri nakrúcaní dobre bavili, čoho dôkazom sú milé záverečné titulky. Mám pocit, že by sa z toho dal urobiť osemhodinový režisérsky strih a skoro vôbec by nebol nudný. 10 POLOŽIEK A MENEJ vyzerá akoby sa nakrúcalo behom dvoch dní, na štvrtý to už bolo zostrihané a na piaty v kinách. Herci pôsobia dojmom, že skoro všetky svoje scény improvizovali.

Otázkou je, koho Morgan Freeman hrá v tomto filme. Sám seba alebo fiktívnu postavu? Viackrát zaznie cynická hláška o Ashley Juddovej... s ktorou hral v ZBERATEĽOVI BOZKOV a v ŤAŽKOM ZLOČINE (a potom v MOJOM PRIATEĽOVI DELFÍNOVI a PÁDE BIELEHO DOMU, takže sa naňho asi Ashley nehnevá). Vo filme ani raz nepadne jeho meno, pozná sa s Dannym DeVitom a jeho manželkou Rheou a čo viem, tak svoju prvú rolu naozaj dostal ako tridsiatnik. Takže teoreticky môže hrať sám seba, ale prakticky je to úplne jedno. Pôsobí oddýchnuto, uvoľnene, príjemne, žoviálne – a hoci to bude možno znieť čudne... vyzerá dobre. Ako ostatne celý tento skvelý filmík.

10 Items or Less, USA 2006, cca 82 minút

Réžia a scenár: Brad Silberling. Hudba: Antonio Pinto. Kamera: Phedon Papamichael. Hrajú: Morgan Freeman, Paz Vegaová, Jonah Hill, Jim Parsons, Danny DeVito, Rhea Perlmanová, Kumar Pallana a ďalší