50/50 [8O %]
Melodráma
Piatok, 23 August 2013 04:00

Recenzia melodrámy o rakovine s Josephom Gordonom-Levittom a Sethom Rogenom.

Som v rozpakoch. Tento film sa mi páčil a chcem vám ho odporučiť. Ale v zásade o ňom nemám čo napísať, pretože skoro všetko v ňom je dobré a tých pár potenciálnych mínusov v podstate vôbec nestojí za reč (malý priestor pre hrdinových spolu-pacientov, ktorí následne pre istotu úplne zmiznú z deja). Napriek tomu to skúsim.

50/50 je jednoduchý a „stručný“ príbeh mladíka (Joseph Gordon-Levitt), ktorý má nenáročný, mierne stereotypný život. Býva v dome s frajerkou (Bryce Dallas Howardová, dcéra Rona Howarda), chodí do roboty, kamaráti sa so svojráznym rovesníkom (Seth Rogen z NABÚCHANEJ a zo ZACK A MIRI TOČIA PORNO), športuje, nefajčí, pije príležitostne. Napriek tomu mu diagnostikujú druh rakoviny, s ktorou má 50%-nú šancu na prežitie. Je to 50/50. Takže už viete, prečo takýto názov.

Nebudem príliš prezrádzať, ale v podstate ani nie je čo. Hrdina nadväzuje kontakt s mladou psychiatričkou (rodáčka z Kingovho Maine Anna Kendricková – SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU, LIETAM V TOM, PATROLA) a postupne si na ňom bolestivá a vyčerpávajúca chemoterapia vyberá svoju daň. Na vzťahoch s rodičmi (či skôr s matkou, keďže otec má Parkinsonovu chorobu a svet príliš nevníma) i s frajerkou. Príde samozrejme aj hádzanie flinty do žita s tým, že aj tak to nemá zmysel a raz aj tak všetci zomrú, tak načo s tým bojovať, keď ľahšie je vzdať sa...

50/50 je typ filmu, ktorý mohol mať otvorený koniec. Ja som ho čakal. Ostatne, už názov by ho ospravedlňoval. Alebo prežil alebo neprežil. Tretia možnosť nie je. Načo to ukazovať, nech si to divák domyslí sám. Nie? Našťastie som sa dočkal „poriadneho“ konca, za čo som rád.

Snímka pôsobí tak svižne, že ani neviem, ako mi tá hodina a pol ubehla. Akoby režisér Jonathan Levine nakrútil štvorhodinový film a potom z neho vystrihal všetky čo i len troška nudnejšie scény. Výsledkom je skoro 100%-ný destilát toho najlepšieho.

Niekto možno povie, že je to zaliečavé a patetické, ja si ale nič také nemyslím. Naopak, film mi pripadal realistický, rakovinu rozhodne neromantizuje, diváka citovo nevydiera, hrdina sa väčšinu minutáže svoju chorobu snaží brať športovo (viem, ako to znie) a ak raz za čas vybuchne, je to ospravedlniteľné. Scenárista mal údajne podobné skúsenosti s rakovinou, ako hlavný hrdina. To by mnohé/všetko vysvetľovalo.

Určite by sa našli herci, ktorí by v hlavnej úlohe neboli dobrí. Gordon-Levitt našťastie dobrý je. Celý čas nezíde z obrazu, je sústredený a pritom pôsobí nenúteným, uvoľneným dojmom. Neviem, aký herec by v takejto úlohe pôsobil ešte sympatickejšie. Joseph je posledné roky na najlepšej ceste stať sa obrovskou hollywoodskou hviezdou. Snáď si bude pamätať aj na tieto malé filmy, v ktorých kedysi začínal (ďalej napr. 500 DNÍ SO SUMMER) a občas si pre radosť v nejakom podobnom zahrá aj v štyridsiatke.

Na smeč mu nahráva Rogen ako oplzlý, no nie nechutný, kamoš, ktorý sa k jeho chorobe postaví svojrázne, ale zároveň dojemne. Rogen potvrdil, že každý normálny komik je zároveň výborným dramatickým hercom – ak chce a má normálneho režiséra. Seth snímku zároveň produkoval (scenárista je vraj jeho kamoš), takže mu logicky na dobrom výsledku muselo záležať. A ten sa dostavil. Takže super.

Nesympatická Howardová patrí k mínusom snímky. Mohlo by sa zdať, že som to nepochopil. Že skrátka dostala nesympatickú postavu a ako inak ju mala zahrať, ty mudrlant? No ja skôr mám pocit, že jej výkony v OSADE a DÁME VO VODE boli náhodné a „skutočná“ Howardová je tá z tretieho SPIDER-MANA a štvrtého TERMINÁTORA. Teda „nič moc“.

Naopak, Kendricková to zvládla na úrovni, detto herci z podporných až epizódnych roličiek. Ale chcel by som povedať, že si vážim, že Anjelica Hustonová stále hrá a stále (napriek pár negatívnejším výnimkám) nadpriemerne.

Ani nie 10-miliónovej snímke pomáha jemne cynický prístup všetkých zúčastnených, s ktorým ruka v ruke kráča pesničkový sprievod, ktorý umožňuje divákovi zhlboka dýchať a nepreplakať celý film. Palec hore, mám tieto pseudo nezávislé hollywoodske melodrámy rád.

50/50, USA 2011, cca 100 minút

Réžia: Jonathan Levine. Scenár: Will Reiser. Hudba: Michael Giacchino. Kamera: Terry Szacey. Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Anna Kendricková, Seth Rogen, Bryce Dallas Howardová, Anjelica Hustonová, Philip Baker Hall, Matt Frewer a ďalší