Svetlušky v záhrade [6O %]
Melodráma
Pondelok, 04 Marec 2013 04:00

Recenzia melodrámy s Ryanom Reynoldsom, Willemom Dafoeom a Juliou Robertsovou SVETLUŠKY V ZÁHRADE (2008).

Ani nie 10-miliónové SVETLUŠKY V ZÁHRADE majú viacero dôležitých postáv, ale asi by sa dalo povedať, že hlavnou je Michael Ryana Reynoldsa (*1976). Tento kanadský sympaťák sa pokúša preraziť na hollywoodskom nebi už pekných pár rokov, no hoci dostal množstvo dobrých príležitostí, skoro všetky mu vybuchli. Tretí BLADE dopadol hrozne, GREEN LANTERN bol fiasko pomerne hrubého zrna a Ryanova one-man show POCHOVANÝ ZA ŽIVA nakoniec nebola taká strhujúca, ako sa čakalo.

Ryan je neúspešný napriek tomu, že má skvelú kondičku (X-MEN ORIGINS: WOLVERINE) i veľký komediálny talent (mini-roličky v POFAJČÍME, UVIDÍME alebo v MACÍKOVI). Asi najlepšie sa mu darilo po boku Sandry Bullockovej vo fajn NÁVRHU alebo v ducharine z produkcie Michaela Baya 3:15 ZOMRIEŠ!, kde si zahral bradatú hlavu rodiny. Dospelá forma mu prekvapivo pristane, dvojnásobne keď k nej pridá bradu. Oboje si vyskúšal v dnes recenzovanom filme.

Zahral si v ňom mladého muža, ktorý mal nešťastné detstvo v spoločnosti zbabelej matky (Julia Robertsová) a prehnane tvrdého otca (Willem Dafoe), ktorého prísne výchovné metódy hraničili s trestným činom. Širšie rodinné stretnutie sa radikálne mení vo chvíli, keď majú jeho rodičia zbytočnú dopravnú nehodu, počas ktorej žena umrie a prežije len otec. Nie je to žiadny brutálny spoiler, dôjde k tomu hneď na začiatku a Robertsová následne vystupuje iba vo flashbackoch.

Dafoe dobre zahral muža, ktorý chce byť veľmi rešpektovaný (spisovateľ, muž, otec, manžel), no volí k tomu tragické deštrukčné metódy. Nakoniec má bližšie k nepredvídateľnému, odpornému psychopatovi, ktorému je prakticky nemožné odpustiť všetky jeho svinstvá.

Ďalšiu dôležitú rolu hrá Emily Watsonová (ČERVENÝ DRAK), konkrétne Michaelovu tetu. Výrazný priestor dostala aj Carrie-Anne Mossová (MATRIXY) ako jeho manželka a Ioan Gruffudd (šéf FANTASTICKÝCH ŠTVORIEK) ako milenec jeho matky. Hlavnú rolu ale dostal Ryan, čo je dobre, pretože je skvelý. Jeho fanúšikovia budú ale možno troška sklamaný, pretože je možno až príliš utlmený a nevýrazný. Niekto môže tvrdiť, že je to jeho zámer. A určite bude mať pravdu. Toto proste nie je druh filmu na predvádzanie, kde by naplno ukázal svoj komediálny alebo akčný talent. Toto je dráma, postavená na vzťahoch a dialógoch. Ja osobne Ryanov umiernený výkon oceňujem a držím mu palce, aby sa stal hollywoodskou hviezdou. Som si istý, že je to otázka rokov.

SVETLUŠKY V ZÁHRADE sú dráma, ktorá nemusí každému vyhovovať. Mnohé dôležité veci sú len naznačené, miestami dokonca tak nenápadne, až som si ani sám nebol istý, o čo ide. Napríklad: medzi riadkami som si prečítal, že Michael a jeho teta spolu mali minimálne raz ako deti sex. Prečítal som si to zle? V jednej chvíli je totiž (už dospelá) teta na Michaela nahnevaná za to, že píše knihu o svojom detstve a bojí sa, že v nej spomenie „niečo hrozné“. V samotných retrospektívach ale nie je nič „hrozné“. Ak samozrejme necháme bokom otcovské týranie – tu ale z jej naturelu vyplýva, že dospelá teta práveže svojho dospelého synovca (Ryan) podporuje, aby sa vyrovnal so svojou temnou minulosťou (a napísať o tom knihu je predsa dobrý nápad).

Film má viac takýchto vecí, ktoré sú naznačené, no nikto sa im následne nevenuje. Postavy radšej mlčia, hoci je vidieť, že to v nich vrie a najradšej by všetko vykričali do sveta. Mne osobne tento typ scenárov celkom vyhovuje, pretože si myslím, že aj živote to takto funguje, že mnohým veciam, hoci dôležitým, sa skôr vyhýbame, než že by sme ich riešili s psychiatrami. Film mi v tomto smere dosť pripomínal DETI MOJE, ktoré sú ale o tri roky staršie, takže skôr DETI MOJE mi pripomínali SVETLUŠKY V ZÁHRADE.

Fireflies in the Garden, USA, cca 99 minút

Réžia a scenár: Dennis Lee. Hudba: Jane Antonia Cornish. Kamera: Daniel Moder. Hrajú: Ryan Reynolds, Willem Dafoe, Emily Watsonová, Carrie-Anne Mossová, Julia Robertsová, Ioan Gruffudd, Hayden Panettiereová a ďalší