Drive [6O %]
Mafiáni
Piatok, 24 Február 2012 04:00

Recenzia trileru s Ryanom Goslingom DRIVE (2011).

Ryan Gosling (ktorý zatiaľ zaujal skoro vo všetkom, v čom hral: VRAŽDA PODĽA PLÁNU, ZÁPISNÍK JEDNEJ LÁSKY) hrá profesionálneho šoféra bez mena, ktorého automobilová profesionalita pozostáva napr. z toho, že pracuje ako automechanik, filmový kaskadér v akčných automobilových scénach a špičkovo šoféruje kradnuté autá. To máte totiž tak – ak napríklad chcete vylúpiť banku, najmete si jeho služby. Presne na 5 minút. Dohodnete sa s ním, kde a kedy vás bude čakať. Vylúpite banku, vybehnete z nej a tam už čaká jeho auto. Nasadnete a niekoľko sekúnd pred príchodom polície frčíte preč. Ak vás policajti začnú naháňať, 300 sekúnd je šofér len a len váš. Poskytne vám svoje najlepšie šoférske schopnosti, aby vás dostal do bezpečia. Chráni si zároveň aj svoju kožu, lebo ak by ho chytili, bol by posudzovaný minimálne ako spolupáchateľ. Po piatich minútach však auto odstaví, vyjde z neho von a už ho zrejme nikdy viac neuvidíte.

Pokiaľ by bol DRIVE o tomto, asi by som bol nadšený. Pokiaľ by sa niesol v duchu úvodnej naháňačky (ktorá vlastne žiadnou naháňačkou nie je) a trval by maximálne hodinu a dvadsať minút, bol by som nadšený a pripadalo by mi vtipné, ako si režisér šikovne pohral s „neakčným“ rozpočtom cirka 15 miliónov dolárov a pritom sú jeho „akčné scény“ akčnejšie, ako v RÝCHLO A ZBESILO 5.

Úvodná „naháňačka“ je totiž skvelá a okamžite som si predstavil, čo by z nej urobili Jerry Bruckheimer alebo aspoň Joel Silver. A musel sa usmiať. Zaburácala by hudba, pneumatiky by vám trhali ušné bubienky a určite by vybuchla nejaká cisterna. DRIVE však ponúkne niečo úplne iné a osviežujúce – žiadna hudba, žiadne spomalené zábery. Chladnokrvne naakumulovaná energia, ktorou disponuje až nepríjemne pokojný šofér, presiakla do celej pseudo naháňačky. Najviac sa mi páčilo, ako odstavil auto do tmy a až potom pokračoval v ceste. Žiadna streľba, žiadna naháňačka s dvadsiatimi policajnými autami. Len jemné šťukanie smerovky, mestská noc s pouličnými lampami. Takmer cítite sedadlá autá. Super. Neviem, či by som takéto „naháňačky“ chcel vídať v každom akčnom filme (ktorým DRIVE nie je, asi najbližšie má ku gangsterke, pretože gangstri sú vo filme plus mínus všetci, okrem ženy a jej dieťaťa, ale svojím spôsobom do „rodiny“ patria aj oni). Ale raz za čas je to fantastické.

Bohužiaľ, čoskoro príde na radu dej a dobre fungujúci motor prestáva fungovať. Ešte by som bol schopný tolerovať, že sa hrdina zrazu zamiluje do susedky. Postupne sa ale náhody bizarne vŕšia jedna na druhú a ku koncu ich bolo toľko, že som z nich nebol nadšený. Nakoniec to nie je romantika, dráma, triler ani akčná kriminálka (nie je tu žiadny policajt, ktorý by išiel po Goslingovi). Scenár to (anti)hrdinovi až zbytočne, silene a za každú cenu komplikuje a neprekvapivým gaunerským obsadením Rona Perlmana si tvorcovia tiež nepomohli. Náhody boli skutočne priveľké a jedno dejové klišé striedalo druhé. Návrat manžela spoza mreží, nakontaktovanie sa na manžela jeho predchádzajúcimi „zamestnávateľmi“, nevydarená lúpež, prepadnutie v moteli... prestávalo to dávať zmysel a začal som sa čoraz častejšie pýtať „Prečo?“.

Prečo Gosling nezrušil akciu po príchode druhého auta na parkovisko? Prečo mafia poslala do motela len dvoch zabijakov? Prečo Gosling zlodejke v izbe nezobral mobil? Prečo finálnu masku nenosil počas každej akcie? Pravidlo piatich minút znie úžasne, ale v praxi je asi minimálna šanca, aby fungovalo. Mám tomu rozumieť tak, že po piatich minútach a jednej sekunde by Gosling odstavil auto uprostred policajtov len preto, že ubehlo päť minút a za šiestu nemá zaplatené? Nenadchlo ma ani sklamanie zo slabej záverečnej likvidácie určitých postáv, od ktorej som čakal viac. Nepotešili ma ani nesympatické záporné postavy (aj záporná postava môže byť sympatická).

Bolo mi to ľúto kvôli Goslingovi, ktorý by bol perfektný, ak by mal lepší scenár. Síce by som radšej na svojej strane mal Arnolda Schwarzeneggera alebo aspoň Jeta Li, no Gosling by bol možno hneď tretí v poradí. Čo je pri jeho neakčnom vzhľade zvláštne. Páčilo sa mi, ako málo rozprával. Páčil sa mi pokoj, ktorý z neho vyžaroval. Už menej sa mi páčilo, že sa z neho ku koncu v podstate stala sviňa, ktorá stratila moje sympatie a začal som si hovoriť, že je to magor a Carey Mulliganová (druhá WALL STREET) mala poriadne šťastie, že jej dal voľnosť a nezačal s ňou bývať, lebo by ju časom podrezal v spánku a znásilnil jej syna. Bol to nevypočítateľný psychopat a to nie je typ postavy, ktorej vo filmoch zvyknem držať palce. Dvojnásobne, ak takúto smrteľne nebezpečnú osobu zvláštny dánsky režisér Nicolas Winding Refn (VZKRIESENIE VALHALY) i naďalej tvrdohlavo prezentuje ako kladnú. Každopádne, podobne, ako u Jasona Stathama (ktorý podobnú rolu stvárnil v KURIÉROCH) som rád, že aj Gosling hrá chlapa, u ktorého keď dôjde na lámanie chleba, je od začiatku jasné, že je niekoľko krokov pred gaunermi (mám hrdinov, ktorým v podstate nehrozí nebezpečenstvo, rád - VÝKUPNÉ s Gibsonom).

Drive, USA, cca 100 minút

Réžia: Nicolas Winding Refn. Scenár: Hossein Amini (podľa románu Jamesa Sallisa). Hudba: Cliff Martinez. Kamera: Newton Thomas Sigel . Hrajú: Ryan Gosling, Carey Mulliganová, Bryan Cranston, Albert Brooks, Oscar Isaac, Ron Perlman a ďalší