Lovci gangstrov [6O %]
Mafiáni
Štvrtok, 12 September 2013 04:00

Recenzia retro gangsterky s Joshom Brolinom, Ryanom Goslingom, Seanom Pennom a poltuctom ďalších.

Recenzia obsahuje spoilery.

40. roky 20. storočia, Los Angeles. Mesto je pod nadvládou bezcharakterného surového gangstra Mickeyho Cohena (Penn - MILK). Policajti sa ho boja alebo sa s ním kamarátia. Je tu ale svojrázny policajný šéf (Nick Nolte), ktorý má toho po krk a tak najme drsného nepodplatiteľného policajta Jamesa O´Mara (Josh Brolin – MIMIC, TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH, MILK, JONAH HEX, MUŽI V ČIERNOM 3). Keďže sa nenájde žiadny samovrah, ktorý by proti Cohenovi svedčil, O´Mara a jeho tím (napr. Giovanni Ribisi, Robert Patrick alebo Gosling atď.) ho musia zničiť. Samozrejme tým ale rozpútajú v uliciach L.A. vojnu...

LOVCI GANGSTROV vraj vznikli na základe skutočných udalostí. Mne osobne je to fuk a skoro nič som si o historickom pozadí 60-miliónovej snímky režiséra Rubena Fleischera (ZOMBIELAND, 30 MINÚT ALEBO MENEJ) nezisťoval. Tipoval by som ale, že „skutočné“ sú v tomto filme len „najzákladnejšie“ udalosti (najatie „neexistujúceho“ tímu alebo Cohenovo putovanie do basy nie za to, že bol mafiánom, ale za vraždu „len“ jedného jediného človeka) a všetko ostatné je fikcia. Čo je asi v poriadku, toto nie je dokument.

Dobrou správou je, že LOVCI GANGSTROV majú okamihy na 80%. Úvodné predstavenie drsného Brolina, jeho scény s tehotnou manželkou, scéna s vaňou alebo okamihy, v ktorých sa kladné postavy „normálne rozprávajú“ (či už Gosling s Brolinovou manželkou alebo Brolin s Ribisim o tom, aký, a či vôbec, je rozdiel medzi nimi a mafiou).

Obstojné sú tiež akčné scény, v ktorých režisér volí originálne nápady. Viď. bitka vo väzení, ktorá sa odohráva potme, no bojujúce strany na seba viackrát vystrelia, záblesk osvetlí celú scénu a obraz na sekundu zamrzne. Wow, super! Alebo záverečná prestrelka „cez vianočný stromček“. Je nasnímaná v spomalenom zábere, pričom desiatky projektilov lietajú cez monumentálnu sviatočnú výzdobu. Následne do kamery vletí odtrhnutá vianočná guľa, na čo je následne rozstrelená jedným z projektilov. Hm.

Atmosféra. Vďaka finančne dostupným hercom mohol režisér podstatnú časť rozpočtu investovať do audiovizuálnej stránky. Je to vidieť. Dobové songy, zafajčené nočné bary, kostýmy, účesy, výprava, autá či rekvizity. To všetko pôsobí bombasticky.

Na zahodenie nie sú ani herci. Nedá sa povedať, že by sa jednalo o vyložené hviezdy, ale filmový fanúšik by z nich mohol byť uveličený. Josh Brolin ako šéf vybíjacieho komanda, Ryan Gosling (PRÍBEH JEDNEJ LÁSKY, DRIVE) ako jeho pravá ruka, Emma Stoneová (ZOMBIELAND...) ako milenka dvoch mužov, Giovanni Ribisi („Priatelia“, TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN) ako policajný technik, Robert Patrick (T-1000 z T2) ako „kovboj z inej doby“, Michael Peña (PATROLA) ako snaživé ucho, Sean Penn ako arogantný mafián a Nick Nolte ako šikovný byrokrat, vďaka ktorému sa pohnú ľady. A to si tu ešte mal zahrať Jamie Foxx, ale v poslednej chvíli odmietol. Možno nemal čas. Ale možno tušil, že scenár nestojí za veľa a režisér tomu nepomôže. Pretože výsledok síce má okamihy hodné 80%... ale aj okamihy za 40.

Takže.

Kasting je bohovský, herci sa ale takýmito rolami v budúcnosti zrejme príliš chváliť nebudú. Všetky sú totiž jedno veľké klišé. Brolin radšej umrie, ako by sa mal prizerať všadeprítomnej nespravodlivosti, Gosling je bezstarostný švihák, ktorý uprednostňuje zábavu pred povinnosťami atď. Dá sa odhadnúť, kto zomrie a aj to, kto bude najdlhšie odolávať Brolinovej ponuke (a čo ho prinúti vziať ju). Vďaka niektorým dialógom vidíme v postavách aspoň na okamih reálnych ľudí, no je to skôr výnimka. Ešte u Brolina s Goslingom je to v pohode (no o nejaký extra super buddy tím sa rozhodne nejedná...), ostatní sú ale štatisti. Najviac to zamrzí asi u Roberta Patricka.

Penn je samostatná kapitola. Už jeho prvá scéna s boxovacím vrecom naznačuje, že do toho tento „sympaťák“ zasa raz išiel naplno. Nikto ďalší (od režiséra cez producentov po iných hercov) do toho ale pravdupovediac príliš naplno nešiel a tak jeho „Stanislavské“ herectvo pôsobí ako keby ste išli na gastronomické stretnutie michelinských kuchárov a medzi tým by bol stánok s hranolkami s kečupom. Ale pozor! Nechcem tým povedať ani to, že by Penn exceloval! Jeho rola je jedno veľké arogantné klišé a miestami je až smiešny, ak nie rovno jemne trápny. Hoci ho nemám rád, uznávam, že aké-také herecké kvality snáď má (i tak si ale myslím, že najlepšie by bolo zakopať ho do hliny a hodiť mu tam zdochnutú líšku), takže som sa čudoval, čo ho vlastne na tomto filme tak lákalo. Kým jeho výkon pôsobí „vážne“, výkony ostatných sú tak troška (schválnou?) paródiou. O to nemiestnejšie jeho snaha pôsobí; kým on nakrúcal triler, ostatní skôr láskyplné retro. A režisér do toho zamiešal krvák.

Podobnosť s NEPODPLATITEĽNÝMI bije do očí, až by som byť Brian De Palma na chvíľku zvažoval trestné oznámenie. Slávna retro gangsterka z roku 1987 stála scenáristovi evidentne za vzor. Iste. De Palma nemá autorské práva na „tím drsných policajtov šikanuje mafiána v dobovej Amerike“. Ale i tak kopírovanie miestami až zaráža. Brolin je druhý Costner. Neústupčivý, tvrdý a neskorumpovaný, ale zároveň si uvedomujúci o aké problémy si koleduje. I on má za manželku silnú ženu, ktorá ale pravdaže nie je nadšená jeho „poslaním“. Penn ako psychopatický šéf mafie, to je druhý De Niro. Ribisi, to je nový Charles Martin Smith (neškodný technik verzus neškodný daňovák). Gosling + Andy Garcia – švihácki strelci užívajúci si život. Patrick druhý Connery. Samozrejme ale hoci sa jednotlivé postavy dajú k sebe takto pekne postaviť, výsledok sa nedá porovnať s De Palmom.

Pozoruhodné je, že LOVCI GANGSTROV NEPODPLATITEĽNÝCH kopírujú nielen v postavách, ale aj v scénach (likvidácie Ribisiho a Charlesa Martina Smitha sú si dosť podobné).

Finále celé nemá zmysel! Patrick, dovtedy líčený ako človek schopný zastreliť sto chlapov naraz so zavretými očami, je držaný v šachu tlupou kreténov s pár búchačkami. Hlavnému hrdinovi sa ale samozrejme podarí „nejako“ preniknúť do hotela a tam rozpútať peklo. Finále je nelogické, ale tiež krátke. Keď vezmeme do úvahy, že predtým padajú vety ako „Nedostanú sa ani do vstupnej haly, toľko tam na nich čaká zabijakov“, tak je až úsmevné, ako v pohodičke to nakoniec Brolin zvládne. Mám pocit, že byť tam, zvládol by som to aj ja s balíčkom žuvačiek.

Ale pozor, „strihová dramaturgická nezrozumiteľnosť“ sa netýka len finále, ale celého filmu. Akoby sa strihalo a dotáčalo tak narýchlo, že v post-produkcii tvorcom unikali zásadné okamihy. Napríklad:

1) Hoci sa pokiaľ viem prestrelka na ulici (keď Pennovi hrdlorezi likvidujú konkurenciu) odohráva len pár metrov od baru, v ktorom Penn tancuje so Stoneovou, keď Gosling o niekoľko sekúnd vstúpi dnu, všetci tancujú a bavia sa, hoci museli počuť krik a streľbu.

2) Zvláštna je tiež schopnosť hrdinov dostať sa do Cohenovho domu. Viem, že vtedy neboli bezpečnostné opatrenia ako dnes, i tak som ale valil oči.

Film vinou lajdáckeho strihu film nepôsobí „len“ zvláštne, ale doslova akoby sa strácali celé scény:

* Ako utiekla Stoneová z domu po bazénovej vražde? Alebo sa Penn a jeho zabijaci z nejakého tajomného dôvodu rozhodli, že pre dnešok už zabíjania stačilo?

* Prečo gangstri nevykopli dvere na Brolinovom dome a jeho ženu nezastrelili? Naozaj si mysleli, že keď párkrát z ulice vystrelia do domu, trafia ju?

* Policajný šéf tvrdí, že Cohena nemôžu proste zastreliť, ale musia ho „zničiť“, aby na jeho miesto neprišla konkurencia. To znamená, že keď ho dostanú do basy, žiadny nástupca nepríde?!

* Cohen nevie, že mu majetok ničí policajná jednotka. Myslí si, že konkurencia. Po ďalšej podobnej prepadovej akcii mu povedia, že tí, čo mu vypálili podnik, si nevzali ani cent. „Aha, tak to je jasné, musia to robiť policajti,“ vydedukuje rafinovane. Ako na to prišiel?!

* Tím vie, že Penn sa chystá na istý zločin, ale nevie, kde presne. Na to vstane jeden chlapík z tímu, prehlási, že on vie, kto to vie, o dve sekundy už ho mučí, o štyri sekundy to postava vyklopí a je to. Troška jednoduché, nie?

Prvých tridsať minút mi síce vďaka tejto povrchnej skratkovitosti ubehlo extra rýchlo, ale po hodine mi to prekážalo.

Otázka za milión: mládeži prístupné či neprístupné? Už úvod s roztrhnutím pôsobí drsne, celkovo ale snímka má skoro až rozprávkovú atmosféru „pradávnych čias, v ktorých sa síce umieralo, ale pekne“. Výsledkom je kvôli tomu miestami až ZVRHLÝ mačkopes, v ktorom nechýba vŕtačkou prevŕtaná lebka či uhorenie zaživa, ale hneď v ďalšej scéne sa máme smiať tomu, ako policajti svojich kolegov vyslobodzujú a „srandovne“ sa im odtrhne náprava. No neviem človeče.

Gangster Squad, USA 2013, cca 113 minút

Réžia: Ruben Fleischer. Scenár: Will Beall. Hudba: Steve Jablonsky. Kamera: Dion Beebe. Hrajú: Ryan Gosling, Emma Stoneová, Sean Penn, Josh Brolin, Giovanni Ribisi, Nick Nolte, Michael Peña, Robert Patrick, Derek Mears, Holt McCallany, Troy Garity a ďalší