Gauneri [IOO %]
Mafiáni
Napísal Ján Janočko
Pondelok, 09 September 2013 04:00

Recenzia Tarantinovho veľkého debutu.

Quentin Tarantino je chlapík, ktorý zanechal veľkú stopu v Hollywoode už po pár svojich projektoch. Nesmrteľnosť mu vyniesol mix násilia, zvláštnych dialógov a hereckého koncertu v PULP FICTION: HISTORKÁCH Z PODSVETIA. No ešte pred týmto veľkým úspechom očaril majster režisér a scenárista širokú verejnosť aj kritikov nadupanou gangsterkou.

Poznáte Madonninu pieseň Like a virgin? A viete, o čom sa v nej spieva? Žiadna romantika, samé prasačiny o sexe. A že je samozrejmosťou dávať prepitné čašníčke v reštaurácii? Veľa ľudí to po tomto filme a práve po tejto scéne prehodnotilo. Prvý znak Tarantinovej tvorby – zdanlivo nezmyselné dialógy s narážkami na popkultúru.

O čom celá snímka je? Do starého opusteného skladu prichádzajú muži v sakách. Niektorí od krvi. Banda zločincov spoločne "ukončila" akciu, na ktorej mali vykradnúť klenotníctvo. Po postrelení jedného z nich sa však situácia mimoriadne skomplikuje. Nasledujú hádky, výčitky a postupné hľadanie "krysy" v radoch kriminálnikov. Kto zradil skupinu a prečo celá akcia nevyšla na sto percent?

Zábery v prítomnom čase striedajú flashbacky. V nich rozprávajú gangstri určitú časť príbehu, ktorá sa stala predtým, než sa ocitli v jednej miestnosti. Jednou z dôležitých vecí je pridelenie mien. Šéf celej akcie prideľuje mená podľa farieb, pretože účastníci akcie sa nepoznajú a bolo by dobre, aby to tak aj ostalo. Zvlášť nespokojný so svojím menom je Pán Ružový, ktorého bravúrne stvárnil Steve Buscemi (OPITÍ LÁSKOU, KÁVA A CIGARETY). Keď už sme pri hereckom obsadení... Tarantino si vybral naozaj dobre. Tak napríklad Harvey Keitel (OD SÚMRAKU DO ÚSVITU, POSLEDNÉ POKUŠENIE KRISTA). Mafián ako vyšitý. Alebo Tim Roth. Ten ma pred pár rokmi zaujal v bravúrnom seriáli „Klamári“. Alebo taký Michael Madsen (KILL BILL, WYATT EARP). Všetci zmienení sa stali "obeťami" režiséra a neskôr sa objavili v kultovom PULP FICTION či v akčnej masakre s Umou Thurmanovou. Ozaj, taký Madsen si mal zahrať ústrednú postavu v PULP FICTION, no prednosť dostal iný film, na ktorý už mal podpísanú zmluvu. Smola, čo?

Pohľad na krvácajúceho Pána Oranžového bol len predkrmom toho, čo nám Quentin ponúkol vo svojej následnej tvorbe. Kým v tomto prípade sa ešte relatívne miernil (aj keď zo scény, v ktorej Pán Blonďavý mučí policajta pri piesni Stuck in the middle with You mi ešte teraz naskakuje husia koža), tak napríklad v KILL BILL už "červenú tekutinu" počítame v hektolitroch.

Silný soundtrack – ďalší z typických prvkov. Hudba, ktorá sa nesie v pozadí GAUNEROV, má síce starší dátum výroby, no na kvalite jej to neuberá. Little Green Bag z fiktívnej rozhlasovej relácie ma už v úvode dostatočne navnadilo na nasledujúce minúty plné akcie a dialógov.

GAUNERI sa (na gangsterku neprekvapivo) neštítia nadávok. Anglické slovíčko na "f" počujeme v origináli takmer tristokrát! Na minimálnom priestore sa na obraze mihne minimum postáv. Jednou z nich je aj Pán Hnedý – ktorého si zahral tvorca osobne. Objavovanie sa vo filmoch, ktoré režíroval, nie je v jeho prípade raritou, no toto je jediná väčšia rola. Na pár okamihov sme mohli divákmi milovaného režiséra a scenáristu vidieť aj v iných jeho filmoch.

Veľké finále celého príbehu je plné obetí na životoch. Gangstrom postupne dochádzajú nervy a podozrivý zo zrady je úplne každý. Nebudem prezrádzať, ako to celé dopadlo. Jediné, čo poviem je, že by ste sa nemali tešiť na klasický happy end.

GAUNERI si zaslúžia vysoké hodnotenie. Samozrejme, nie je to čistá stovka, ale táto snímka na mňa urobila veľký dojem a určite by som ju zaradil medzi top 5 filmov, aké som v živote videl. Svojím spôsobom jednoduchý príbeh podaný prijateľným spôsobom. Gangsterka, ktorá pobaví aj fanúšikov iných žánrov. A k tomu typický Tarantino. Bravúrne!

„Prečo som ja Pán Ružový?“ – „Lebo si buzna, dobre?“

Reservoir Dogs, USA 1992, cca 99 minút

Réžia: Quentin Tarantino. Scenár: Quentin Tarantino, Roger Avary. Kamera: Andrzej Sekula. Hrajú: Harvey Keitel, Tim Roth, Michael Madsen, Chris Penn, Steve Buscemi, Quentin Tarantino a ďalší