Zjazvená tvár [4O %]
Mafiáni
Streda, 10 Júl 2013 04:00

Recenzia gangsterky Briana De Palmu s Al Pacinom a Michelle Pfeifferovou.

Tupý a násilnícky kubánsky emigrant/zločinec Tony Montana (Al Pacino) sa dostane aj so svojím kamarátom Mannym (Steven Bauer) do USA. Chvíľku sa živia pomocnými prácami v reštaurácii a občas si privyrábajú politickou vraždou. Po kšefte s drogami, v ktorom figuruje vaňa s motorovou pílou, sa im podarí vstúpiť do pozornosti mafiána Lopeza (Robert Loggia), ktorý s nimi následne začne spolupracovať. Tonymu sa ale jeho spôsoby nepáčia. Chce byť nemilosrdnejší, úspešnejší, obávanejší, bohatší a brutálnejší...

ZJAZVENÁ TVÁR je teoreticky remakeom rovnomenného filmu z roku 1932 od dua režisérov Howard Hawks & Richard Rosson. Píšem teoreticky, lebo som ho nevidel a tak to nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť. Každopádne, scenár k „remakeu“ začiatkom 80-tych rokov napísal Oliver Stone. Dnes známy (a za ČATU a NARODENÉHO 4. JÚLA oscarový) režisér snímok ako NIXON, J.F.K., DOORS či TAKÍ NORMÁLNI ZABIJACI. V tom čase mal na svojom konte ale len hŕstku dnes už zabudnutých titulov, z nich najvýraznejším bol zrejme nevýrazný horor s Michaelom Caineom RUKA.

O réžiu takmer 30-miliónového filmu (čo bola na začiatok 80-tych rokov gigantická suma, na porovnanie – „prvé“ a trikmi napratané HVIEZDNE VOJNY z r. 1977 stáli 10!) sa postaral Brian De Palma. V tom čase mal povesť hitchcockovského režiséra vďaka veciam ako CARRIE (na motívy prvej knihy od Stephena Kinga) či VÝBUCH s Johnom Travoltom. Do titulnej úlohy svojej a Stoneovej ZJAZVENEJ TVÁRE (ktorá v skutočnosti príliš zjazvená nie je) si vybral Al Pacina. Zrejme pre jeho skúsenosti s filmovou mafiou (prví dvaja KRSTNÍ OTCOVIA).

So ZJAZVENOU TVÁROU som sa ako filmový fanúšik nepriamo stretal snáď dve desaťročia prostredníctvom článkov a spomienok iných fanúšikov, ale až v roku 2013 sa mi podarilo pozrieť si ju. Pôvodne sa mi do toho nechcelo ísť... a musím s prekvapením skonštatovať, že by sa nič hrozné nestalo, keby som si ju nepozrel. Vlastne by to tak bolo lepšie.

Mám rád gangsterky, či už trilógiu KRSTNÝ OTEC, PRÍBEH Z BRONXU, MAFIÁNOV, KRYCIE MENO DONNIE BRASCO alebo CARLITOVU CESTU. Každému z nich dávam minimálne 80%. ZJAZVENÁ TVÁR mala povesť klasiky, kultu a legendy. Jeden z pilierov gangsteriek. Napriek tomu ma neoslovila a to predovšetkým kvôli piatim veciam:

1) Ústredný (anti)hrdina je nesympatický. Spomínate na svojím spôsobom sympatických mafiánov Marlona Branda, Joea Pesciho či Chazza Palminteriho? Tak teraz nič také. Pacino je odporný a rozhodne som mu nedržal palce. Tony Montana je hrubý primitív, vyžívajúci sa v násilí najhrubšieho zrna, ktorý má problém čo i len čítať. Zrejme to bol zámer tvorcov, mne sa ale takýto zámer vôbec nepáčil.

2) Všetky postavy sú nesympatickí hajzli (vrátane policajtov). Pritom sú hraní schopnými hercami ako Michelle Pfeifferová alebo F. Murray Abraham. Všetci do jedného sú svine, kurvy alebo aspoň hysterický harpye. Nikto z nich si nezaslúži žiť. Niektorí si rovno zaslúžia elektrické kreslo.

3) Uponáhľanosť. Hoci má film skoro tri hodiny, všetko ide akosi rýchlo. Pacino sa dostane z Kuby do USA, 10 minút umýva riad v reštaurácii, potom sa ako slepé kura k zrnu primotá ku kšeftu s drogami, po kšefte s drogami sa stretne s mocným mafiánom (správne, po jednom druhoradom kšefte). Ten si ho behom jedinej scény obľúbi, v druhej je už Pacino jeho „zamestnancom“ a v tretej začne premýšľať, ako ho zabiť a dostať sa na jeho miesto. Pacinov prerod z kubánskeho balíka na prvotriedneho mafiána, ktorý si pripaľuje stodolárovými bankovkami, je ukázaný v dvojminútovej mozaikovej scénke podfarbenou diskohudbou (!) a jeho pád v jednej scénke s tajnou kamerou. Vlastne ani neviem, čo filmu trvalo 170 minút. Viem ale, že som sa pri nich dosť zapotil.

4) Tvorcovia chceli zrejme divákovi všeličo povedať o tom, čo z človeka urobí moc a drogy a že chorobná žiarlivosť na vlastnú sestru a rezanie ľudí motorovými pílami je zlé. Všetko je to ale poňaté dosť nezaujímavo až nezáživne.

5) Film pôsobí v roku 2013 zastarane, nemoderne a vizuálne škaredo a odpudivo (napr. VYSLOBODENIE z roku 1972 ani veľmi nie).

Resumé. Film na mňa (ne)pôsobil podobne, ako ŠPINAVÉ ULICE Martina Scorseseho alebo Leoneho VTEDY V AMERIKE. Divák k tomu má už kvôli všetkým tým režisérom a povesti medzi filmovými fanúšikmi rešpekt, obsadené je to slávnymi hercami, nebojí sa to krvi, sexu, nadávok ani ostrých scén (najviac sa mi páčila likvidácia Loggiu, ktorá bola dokonca napínavá). Celkovo je to ale veľká nuda, len sa to mnohí diváci boja povedať nahlas, lebo v tom hrajú slávni herci, nakrútil to uznávaný režisér a vraj je to kultové. Našťastie to De Palma s Pacino o desať rokov (teda 1993) stretli ešte raz a vytvorili spolu už podstatne lepšiu CARLITOVU CESTU...

Scarface, USA 1983, cca 170 minút

Réžia: Brian De Palma. Scenár: Oliver Stone (na základe filmu ZJAZVENÁ TVÁR z roku 1932 resp. voľne na motívy novely Armitagea Traila). Hudba: Giorgio Moroder. Kamera: John A. Alonzo. Hrajú: Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeifferová, Mary Elizabeth Mastrantonioová, Robert Loggia, F. Murray Abraham, Gregg Henry a ďalší