Komix Mix
Komiksy
Pondelok, 10 Máj 2010 06:01

Spomienkový článok na 5-člennú slovenskú komiksovú sériu „Komix Mix“.

Pamätám si ten deň, akoby to bolo minulý týždeň. Sedemnásty február 1996, sneh sa topí, cencúle sa topia, vtedy ešte bola zima zimou, ale už sa blížila jar a bolo to vidieť aj cítiť vo vzduchu a srdiečku. Všetko všade kvapkalo, tieklo a bolo vlhké a mokré a cez to presvecovalo ostré slnko. Ten novinový stánok na danom sídlisku stojí dodnes, ale „Komix Mix“ v ňom už nemajú. Bodaj by. Bola to tradícia len roku 1996. Do ďalšieho sa už tento takmer skvelý slovenský komiksový časopis neprestrieľal, hoci mal na svojej strane Dredda.

90. roky boli na Slovenku, čo sa komiksov týka, silné. „Bublinky“, „Spider-Man“, „Pif“, „Conan“, „G.I. Joe“ a množstvo ďalších (a v Prahe ste od kolportérov mohli kúpiť pecky ako „3x Kája Saudek“ alebo „Thorgala“, ale o tom nahlas nehovorte, mohli by ste sa stať obeťou lúpežného prepadnutie a ak to od vás bude chcieť niekto kúpiť za menej, ako sto eur, ani sa s ním dlho nebavte).

Jeden slovenský zberateľ ma prinútil napísať o piatich častiach tohto časopisu (viac ich, myslím, nevyšlo) tohto časopisu, pretože v r. 2010 som sa nachádzal v takej zlej finančnej situácii, že som, podobne ako Kevin Smith, musel siahnuť na svoju obľúbenú zbierku komiksov, ktoré som ako dieťa a pubertiak zbieral, kupujúc ich za rodičovské peniaze, alebo tých zopár korún, ktoré som si zarobil ako učeň na praxi v Laugospole v Zlatovciach. 5 kusov... každý za 5 eur (pôvodná suma bola 16,90 Sk/kus)... no... ale euro k euru... a zdravotné poistenie sa neplatiť neoplatí.

Takže hoci som už „Komix Mix“ raz spomínal, myslím, že si na rozlúčku zaslúži vlastný článok. Boh s tvojou pamiatkou, zlatý „Komix Mix“, utešujem sa tým, že si v dobrých rukách.

Hore popisovaný deň bol sobotou a práve vtedy som v stánku vo výklade zahliadol čierno-bielu obálku, na titulnej strane festovná baba, kopúca čudného holohlavého chlapa do hlavy dlhou štíhlou nohou v pančuche. Tvorcovia komiksu vedeli, ako osloviť svoju „cieľovú skupinu“.

Jednalo sa o mesačník, ktorého šéfredaktorstvo a grafickú úpravu mal na starosti p. Serafín Tropek, adresa sídlila v Bratislave.

Prvý diel obsahoval príbeh „Sudcu Dredda“ (nikdy ma ten chlap nebavil a to som čítal aj komiks, v ktorom zabije Nožnicovorukého Edwarda), krásne a nostalgické „Letné kúzlo“ (totálna bomba o chlapcovi, ktorý cestuje na prázdniny na vidiek, kde zažije hororové situácie), drsnú masakru „Flesh“ (čo sa stane, ak ľudia vynájdu stroj času a so špičkovými zbraňami a inými technológiami idú loviť dinosaurov?) a „Nemesis“ (ktorá ma nikdy nebavila, nikdy som jej nechápal a ani teraz, v roku 2010, keď poslednýkrát obraciam stránkami, jej nerozumiem). Keďže bol časopis čierno-biely, niektoré príbehy som si vymaľovával. Farebné boli aspoň obálky (s výnimkou prvého čísla, ktoré ju malo čierno-bielu). Ďalšie štyri čísla „len“ pokračovali v príbehoch, známych z prvého čísla; žiadny nový príbeh nás nečakal. Komiks sa celkovo viac orientoval, neviem prečo, predovšetkým na nudného Dredda (bežne sa stávalo, že v jednom zošite dostal dva príbehy, plus nechýbali rôzne články o ňom). Napriek tomu naň spomínam rád.