Skalpy: Zem Indiánov [8O %]
Komiksy
Pondelok, 13 Apríl 2015 03:00

Recenzia namakaného grafického románu z prostredia indiánskej rezervácie.

Keď priateľka nevedela, čo mi má kúpiť k narodeninám, rozhodla sa osloviť ma, aby som si „natvrdo“ vybral sám a ona to zacvaká. Myslím si, že tento postup je perfektný, nakoľko dostanete to, po čom túžite, ale zaplatí to niekto iný. Tak som si vybral grafické romány Skalpy: Zem Indiánov a Batman: Rok jedna.

Do prvých som sa pustil práve do Skalpov. V minulosti som na toto dielo Jasona Aarona a kresliča R.M. Guéru (a so zábavným úvodným slovom Briana K. Vaughana, „ktorý je síce Američan, ale vzal si Kanaďanku a to by mu, snáď, mohlo nahrať nejaké body k dobru“) zachytil množstvo ohlasov. Žiadny z nich nebol negatívny. Tak som sa rozhodol skúsiť to. A neľutoval som.

Od prvej strany je to po vizuálnej stránke nádherná, naliehavá a intenzívne „plná“ žranica. Paradoxne, obálka mi pripadá dosť nezaujímavá, možno až mierne odpudzujúca a odradzujúca potenciálneho čitateľa od kúpy. Ale len čo to otvoríte a začnete listovať krásnymi lesklými stránkami, plnými bombovej kresby, nedajbože si k tomu privoniate, Skalpy vás oskalpujú.

Pritom príbeh je neoriginálny. Nebudem brutálne spoilerovať, ale dozviete sa to už na konci prvej kapitoly. Ide o príbeh drsného Indiána, ktorý sa vracia domov. Do rezervácie, z ktorej kedysi utiekol a následne sa po ňom zľahla zem. Dej je umiestnený do súčasnosti. Prériová ruža je jedinečné a poriadne originálne prostredie. Vládne jej náčelník Červená vrana, skorumpovaný mocný boss práve sa chytajúci oslniť svet otvorením veľkolepého kasína. V prostredí plnom beznádeje, nezamestnanosti, slabých sociálnych dávok, každodenného násilia, drog, sexu, zrady a smrti. Tak práve sem prichádza ústredný hrdina, drsniak Dashiell Zlý kôň. Čoskoro sa stáva jedným zo skorumpovaných členov kmeňovej polície, ktorými sa Červená vrana rafinovane obklopil, aby konali špinavosti v mene spravodlivosti. A čo onen avizovaný nečakaný zvrat? Nuž, Zlý kôň je v skutočnosti tajný agent FBI, ktorého do rezervácie nasadil jeho šéf, ktorý má s Červenou vranou nevybavené účty.

Ako sami vidíte, zápletka je naozaj tuctová. Tuctová bola už v 80-tych rokov, kedy vo filmoch s danou zápletkou hrali Seagal a Lundgren. Nieto ešte v roku 2007, kedy Skalpy vznikli. Čo tuctové rozhodne nie je, tak to je ústredná Prériová ruža. Hrozne veľa tomu dáva práve prostredie indiánskej, skrz naskrz skorumpovanej a zbedačenej rezervácie. Po úspechoch, ktoré Skalpy zaznamenali, si určite mnohí americkí scenáristi začali trieskať hlavu o múr, že aj im nenapadlo umiestniť dej do práve tohto svojím spôsobom typicky amerického miesta (ako spomínam, tak spomínam, matne si spomeniem len na Búrlivé srdce s Valom Kilmerom a to bol rok 1992). Som prekvapený, že to dodnes nikto nesfilmoval.

Ešte mi ale nedá nevyjadriť sa k onej komplikovanosti, či skôr jednoduchosti. Ono, zasa až také tupo priamočiare to určite nie je. Naopak, vďaka početným retrospektívam do 70-tych rokov, flashbackom vo flashbackoch (!) a množstvu postáv, z nich každá má iný charakter a motiváciu, môže komiks pôsobiť náročne na pochopenie a tak som si ho s chuťou prečítal ešte raz. Nenudil som sa, skôr naopak: objavil som detaily, ktoré mi na prvý raz ušli. Takže toto ozaj nie je žiadny spotrebiteľský komiksový kúsok, ale originálna vec s hustou atmosférou.

Zlý kôň je postava ukrývajúca nejedno temné tajomstvo (aj rodinného charakteru). Je obklopený výraznými, kvalitne napísanými postavami. Matka, bývalá milenka, náčelník, agenti FBI. Všetko zručne prekreslené postavy i vďaka mohutným flashbackom, ktoré ich ukazujú v inom svetle, než v akom ich ukazuje „rovina zo súčasnosti“ (viem, že to znie ako klišé, ale vďaka inteligentným retrospektívam zrazu chápeme, čo viedlo kedysi nie úplne zlú postavu k tomu, aby sa stala úplne zlou). Celé to odsýpa a hoci to skutočne nie je originálne, je to zručne napísané a bavilo ma to.

Trocha mi prekážalo nevysvetlenie niektorých vecí (dosť by ma zaujímalo, čo vlastne boli zač znetvorení psychopati, vyžívajúci sa v bolesti, ktorých si náčelník najal na istú službičku) a občas sa mi zdalo, že niektoré postavy vyzerajú inak. Je to asi dosť bizarné, ale fakt sa mi zdalo, že jedna postava vyzerá na začiatku inak, ako neskôr.

Grafický román v češtine vydala Crew v roku 2014. Predtým časopis uverejnil časť z neho na pokračovanie a až po pozitívnom prijatí zo strany čitateľov sa rozhodol risknúť to a vydať ho vcelku ako grafický román. Paperback má okolo 128 strán. Pôvodne ide o dielo z Vertiga, čo je „dospelá“ odnož DC. Zem Indiánov je prvým dielom série, takže nemá dokončený príbeh (pokračovanie vyšlo pred pár týždňami). Moja púť so Zlým koňom bude určite pokračovať.

............................................................................................................................