Chata v Jazernej kotline [7O %]
Komiksy
Pondelok, 09 Marec 2015 03:00

Recenzia komiksovej adaptácie knižky Jaroslava Foglara.

Keď som bol malý, okrem Emanuely, Troch pátračov či Cuja sa ku mne dostala aj istá knižka Jaroslava Foglara. Bohužiaľ, hoci som sa k nej v nasledujúcich desaťročiach túžil vrátiť, nakoľko ma očarili opisy divokej prírody a nerozlučného priateľstva dvoch chlapcov v nevinnej, civilizáciou zatiaľ nepoškvrnenej divočine, nebol som schopný zistiť, o čo ide. Spomínal som si na pár konkrétnych vecí z príbehu. Tajomná osoba robiaca vystrašeným hrdinom desivé nočné prepadovky, konkurenčná chlapčenská skupina s nejasnými úmyslami, lúky plné vzácneho šafranu a nádherná príroda, o ktorej nikto z mestečka nevie, lebo je od „zvyšku sveta“ nostalgicky oddelená stromom, kingkongovsky padnutým cez priepasť. Ale ani tieto bohaté indície mi prekvapivo nepomohli vypátrať, o aké konkrétne dielko ide. Viem, môže to znieť čudne, zasa až toľko toho Foglar nenapísal. Ale je to proste tak.

Až v roku 2014 som vypátral, že išlo o slávnu Chatu v Jazernej kotline a okamžite som si ju objednal. Aké bolo moje prekvapenie, keď mi prišiel komiks formátu A4? Veľké. Ale keďže komiksy zbožňujem a často sa mi pri nich rýchlo rozbúcha srdce, pripadalo mi to ako keby som namiesto pokladu pozostávajúceho z mincí našiel poklad pozostávajúci zo šperkov. Krásna - hoci niekto by zrejme povedal konzervatívna a mierne zastaraná - kresba Marka Čermáka maskuje Foglarov miestami prehnane výchovný morálny apel (celková otrava nikotínom – WTF?!). Ďalším mínusom je fakt, že komiks je miestami podozrivo skratkovitý (chata je postavená tuším behom jedného „okienka“) a niektoré dejové zvraty nie sú poriadne ukončené (Tarantula). Ale komu to s takými parádnymi farbami prekáža? Vynikne i nádherný lesklý papier, ktorý vonia snáď ešte báječnejšie, než ako vyzerá. Knižka mi ale pripadala hororovejšia, tajomné návštevy nočného záhadného hosťa v nej boli spracované pôsobivejšie. Takisto opisy nedotknutej prírody.

Komiks prvý raz vyšiel v rokoch 1969 – 1970. Vtedy sa jednalo o čierno-bielu podobu. V roku 2013 si vydavateľstvo Olympia povedalo, že by nebolo od veci predstaviť legendu novej generácii čitateľov a tak báječnú spoluprácu Foglar/Čermák vrátilo na trh. Mňa viac očarilo, keď sa Foglara rozhodol adaptovať Kája Saudek vo fenomenálne nakreslenej Modrej rokline, ale i Chata je super. Olympia vydala aj komiksové spracovanie Rýchlych šípov (Rýchle šípy v Stínadlach obsahovala Záhadu hlavolamu a Stínadla sa búria).

Niekto môže pokladať za zastarané a naivné, ba až trápne, ako sa Foglar (Chlapci od Bobrej rieky) stoj čo stoj snažil vychovávať mládež. Čiže športovanie, žiadne nadávky a rozhodne, preboha len to nie, absolútne žiadne cigarety. Chýbajú snáď už len negatívni homosexuáli. Na strane druhej, čo je zlé na priateľstve, odvahe, vernosti, pravdovravnosti, úcte k prírode a dobrom fyzickom stave? No je pravda, že Foglar to predsa len preháňal.

P.S. – Pôvodne som chcel dať názov „Chata v Jazernej doline“, ale potom som zistil, že slovo kotlina je spisovné aj v slovenčine.

P.S.2 - Pokiaľ viem, „Jazerná kotlina“ je názov, ktorý chlapci kotline dali, takže „J“ má byť veľké a nie malé, ako ho niektorí uvádzajú.

„Trocha sa ho bojím. Počas daždivých a búrkových dní sa mu údajne vracajú záchvaty zúrivosti.“ (voľný citát zo s. 48)