Galaxia [6O %]
Komiksy
Napísal Ivan Kučera
Streda, 04 Marec 2015 03:00

Recenzia sci-fi komiksu z časopisu ABC, na ktorom mnohí z nás vyrastali.

Keď som bol malý, mal som rád knihy. A komiksy. Prirodzene. Veď kto nemá rád komiksy? Vy? Aha, ehm. No nič. Každopádne! V najdôležitejšom veku na formovanie určitých postojov sa ku mne dostali také zásadné kusy, ako boli Bublinky, veci od Semic-Slovartu (Spider-Man, Conan...), ale i jedinečný Thorgal. Viac som o tomto mojom detskom období napísal tu.

Zvláštnou kapitolou boli komiksy uverejňované v časopisoch. Jednou z nich bola česko-slovenská Galaxia z ABC.

(Okrem toho príbeh vyšiel údajne ešte v skrátenej verzii v ABC špeciál, vo Veľkej knihe komiksov 1 a v roku 2014 v románovom spracovaní.)

Ide o sci-fi Václava Šorela a kresliča Františka Kobíka. Odohráva sa v budúcnosti. Tichým vesmírom letí kozmická loď. Zhodou náhod sa prebudí pilot Peter a so šokom zisťuje, že sa na palube niečo stalo, vinou čoho zomrela celá posádka. On jediný prežil. Loď je poškodená. Našťastie zistí, že v skutočnosti predsa len ešte niekto prežil: biológ Honza. Spolu sa vydajú na nebezpečný prieskum strašidelne pustej lodi (a neskôr strašidelne pustého orbitálneho laboratória). Potom preletia čiernou dierou a objavia záhadné (a samozrejme pusté) orbitálne laboratórium a následne ešte záhadnejšiu (ale už nie pustú) planétu nie nepodobnú Zemi. Tá však nie je obývaná ľuďmi, ale obrovským vražedným hmyzom, ktorý na oboch mužov zaútočí. Džungľová planéta však má stopy vyspelej civilizácie. Čo sa s ňou stalo?

Komiks som dočítal až v roku 2014. Teda veľa, veľa, veľa rokov po tom, čo som si prečítal jeho prvé stránky. Ako je to možné? Veľmi jednoducho: ďalšie čísla ABC sa ku mne v detstve proste nedostali. Paradoxne je to ale možno dobre, pretože začiatok s prázdnou loďou je pôsobivejší, ako druhá polovica príbehu. Oveľa.

V nej sa totiž dostaneme na džungľovú planétu a sme ohrozovaní gigantickým hmyzom. Začína haprovať všeličo, od straty atmosféry cez logiku (planéta je obývaná len pavúkmi a osami a zopár desiatkami ľudí?). O slovo sa prihlási i stagnácia. Najskôr dvaja astronauti, potom plus dievča a potom plus skupinka ďalších ľudí v podzemných priestoroch a následne v džungli uteká pred obrovskými pavúkmi a strieľa po nich laserovými pištoľami. Aha.

Z inteligentného a relatívne mrazivého sci-fi, ktoré kládlo zaujímavé otázky (kto a kedy postavil orbitálne laboratórium a čo sa mu stalo?), sa zrazu stáva nudné béčko. S tým všetkým prichádza strata napätia. Veď stačí použiť laserovú pištoľ a je to. Prípadne zázračného skafandrového „ochrancu“, ktorý vás zachráni pred všetkým: od jedu po pády z inak smrtiacej výšky. Šialené.

Atmosféra síce začína troška pripomínať fenomenálne sci-fi Nonstop (pozostatky ľudstva do značnej miery „sprimitivizovali“ a pohybujú sa v kulisách, ktoré pred dávnymi rokmi boli špičkovou technikou vybavenými základňami), ale nie je to žiadny zázrak.

Galaxia, Česko-slovensko 1984, 48 strán

............................................................................................................................

Môj spisovateľský web.

Môj spisovateľský profil na Facebooku.