Amazing Spider-Man [6O %]
Streda, 09 Január 2013 04:00

Recenzia komiksového filmu AMAZING SPIDER-MAN od Marca Webba (2012).

Recenzia obsahuje spoilery.

Mám dilemu. Dnešnú recenziu som musel začať písať niekoľko dní po pozretí tohto filmu, aby som si ujasnil, či dať 60% alebo 80%. Nakoniec síce dávam „len“ 60%, ale ani po X dňoch si tým nie som príliš istý. Zdá sa mi, že najradšej by som dal 80%. Obávam sa ale, že by to bolo skôr kvôli protestu voči nešťastnej trilógii Sama Raimiho (z rokov 2002 – 2007), než kvôli tomu, že by sa mi AMAZING SPIDER-MAN (od režiséra výborných 500 DNÍ SO SUMMER) nejako extra, mimoriadne, expresívne, prehnane atď. páčil. Na strane druhej - nemôžem povedať ani to, že by sa mi nepáčil...

Keď som videl Raimiho SPIDER-MANA v kine, bol som ako fanúšik komiksu (ktorý kedysi vychádzal aj u nás) sklamaný. Notoricky známy príbeh bláznivý Raimi sfilmoval skoro bez fantázie, Maguire bol nesympatický, Dafoe ako ústredný psychopat zlyhal (a bol navlečený do trápneho kostýmu), film obsahoval neznesiteľné patetické scény (otravný strýko Ben, otravná teta May, otravná atmosféra hrdinského New Yorku) a triky sa mi nepáčili. Ak si film pozriem dnes, je to čím ďalej tým horšie. Musel by som sám seba riadne prehovárať, aby som mu dal aspoň 60%.

Druhý diel sa mi páčil. Bol komiksovejší, vizuálne originálny, plný dobrých nápadov (motorová píla, Bruce Campbell, auto letiace do kaviarne, dáždnik), mal nabúchaného hlavného magora (Alfred Molina ako „Dr. Chobotnica“), scény na zamyslenie sa mi páčili, príbeh sa príjemne zamotal a skomplikoval (Škratov syn Harry) a bol temný, psychologicky prepracovaný a dokonca jemne nebezpečný a drsný (nemocnica). Rozhodne 80%, aj keď triky starnú.

Tretí diel bol ale už zasa typický Raimi. Množstvo blbých trikov a čudných nápadov, nesympatické postavy, blbí zloduchovia, ustavične sa meniaca psychológia dobrých/zlých postáv, nudné triky, priemerné akčné scény atď. Povedzme 60%, ale zaslúženejších by bolo 40.

Raimimu našťastie štúdio následne zakázalo režírovať štvorku (do ktorej už mal takmer obsadeného Johna Malkovicha ako lietajúceho gaunera), stoplo na nej všetky práce, Raimiho konečne vyrazilo a jeho miláčik Maguire išiel našťastie spolu s ním. Čo dodať. Snáď len, nech už sa, doprdele, nevracajú.

Štúdio by ale bolo stupídne, ak by sa vzdalo ďalších komerčne výnosných filmov s Petrom Parkerom a tak sa rozhodlo pokračovať. Nie však štvorkou, ale od začiatku.

AMAZING SPIDER-MAN (slovenskému distribútorovi pravdepodobne pripadalo vtipné neprekladať názov) je v podstate remake. Sú v ňom rovnaké motívy, pasáže a postavy, ako v Raimiho „jednotke“. Dejová linka je rovnaká: neveľmi obľúbený študent tajne miluje svoju spolužiačku, po smrti rodičov žije u tety a strýka, na školskej exkurzii (v smrteľne nebezpečnom laboratóriu!) ho poštípe rádioaktívny pavúk, mladík so záľubou vo fotení získa nadprirodzené schopnosti (má gigantickú silu, šiesty zmysel varujúci ho pred nebezpečenstvom, super kondičku atď.), vyrobí si vrhače pavučín, vďaka ktorým dokáže plus mínus lietať medzi mrakodrapmi vo výške stoviek metrov (v komiksoch mu pavučiny produkovali špeciálne zmutované žľazy), kvôli jeho nezodpovednosti ale umiera strýko a v meste sa objavuje zmutovaný nad-zločinec, súboj s ktorým Petra naučí vážiť si dobro.

Doteraz útrpný remake, však? Pripadá mi šialené, že pozerám remake filmu, na ktorom som bol nedávno v kine (tu ale pracuje sebaklam – v skutočnosti je to už desať rokov!). Navyše za 230 miliónov dolárov. Ale okej. Remake.

Potom sú tu ale inovatívne zmeny (oproti Raimimu), ktoré mi bránia trvať si na tom, že sa jedná o remake. Keď ich vezmem do úvahy, jedná sa skôr o „nový pohľad“. Takže - čo je inak oproti Raimimu?

Kde on končil, Webb začína. Mám na mysli Gwen Stacyovú. Webb ju predstavuje ako prvú Petrovu lásku v živote a má pravdu. V komiksoch to rozhodne bola Gwen (a nie Mary Jane), do koho sa Peter prvý raz v živote zaľúbil. Raimi túto postavu v prvých dvoch dieloch ignoroval a (pomerne nasilu) ju zakomponoval až do tretieho. Doňho rovno pridal aj jej policajného otca (a nevhodne ho obsadil Jamesom Cromwellom).

Webb naopak Mary Jane ignoruje, zostáva verný komiksovej predlohe a siaha nielen po Gwen, ale aj po jej otcovi (tentoraz ho hrá bez debaty lepší Denis Leary). No nakoniec Webb dočerta zostal v polovici cesty, pretože v komikse sa Gwen stáva obeťou Zeleného škrata, kým vo Webbovom filme žiadny Škrat nie je (no pomerne často je spomínaný viacerými inými postavami... a pavúk Petra poštípe v Oscorpe... teda vo firme Normana Osborna... pre ktorého pracuje ústredný zloduch snímky... a pre ktorého kedysi pracoval Petrov otec).

Čo je ešte iné? Lizard. Webb sa našťastie po nikom neopičil a odvážne siahol po zloduchovi, ktorý nie je notoricky známy. Jeho ľudské alter-ego síce u Raimiho bolo (spomeňte si na moralistického Petrovho jednorukého profesora), ale Lizard nie. Je to síce svojrázna voľba (je riadne nechutný, samé amputácie, sliz, hnusná jašteričia koža...), ale oceňujem, že niekto mal chuť experimentovať, pretože ak by Webb ponúkol Zeleného škrata, asi by som si odhryzol hlavu.

Ako Raimi, aj Webb sa snaží pochopiť zlo. Lizard teda nie je úplná sviňa a v rámci možností ho dokážeme chápať a tolerovať. Webbovi ide psychológia lepšie, ako od reality odtrhnutému Raimimu. Akiste mu v tom pomohol aj civilný Rhys Ifans (NOTHING HILL). Niekto môže tvrdiť, že je matný, nenápadný a obyčajný a že tvorcovia mohli vybrať zaujímavejšieho zloducha. Ja som ale spokojný ako z neokukanosti Lizarda, tak Ifansa.

Vo filme vystupuje aj oveľa zápornejšia postava – vysoko postavený zamestnanec Oscorpu. Hrá ho indický policajt z Boyleovho MILIONÁRA Z CHATRČE, no hoci je jeho rola svinská, spôsob, ako s ňou Webb narába, je otázny a kontroverzný, ako ostatne viacero ďalších vecí. Prečo?

Lebo AMAZING SPIDER-MAN patrí k tým „šťastným“ filmom, ktoré sa pred premiérou výrazne prestrihávali. Takže niektoré veci nedávajú zmysel, strácajú sa postavy aj celé príbehové roviny. Občas sú to drobnosti (čo so zmutovanou krysou?), občas nie (policajti sa premenia na jašterov, ale následne vidíme až ako sa spätne menia na ľudí – čo ale robili medzitým?). Niekedy je to proste čudné. Pamätáte, že Peter Gwen v jej byte prvý raz navštívil nie normálne cez dvere, ale oknom? Na vysvetlenie hovoril čosi o vrátnikovi/domovníkovi. Toho sme ale nevideli. Scéna s ním však vznikla, len sa nedostala do filmu. Takže hrdina spomína udalosť/osobu, ktorú sme oficiálne nevideli...

Pamätným sa stalo aj vypadnutie roviny s Petrovými rodičmi. Vo filme je v súvislosti s nimi čo-to naznačené, no hoci mala táto linka tvoriť kostru filmu (a aj tým ho odlíšiť od Raimiho verzie), nakoniec z neho skoro úplne vypadla. Vraj v dvojke. No... ďakujem pekne, Marc.

Na strane druhej, mne osobne prestrihanosť príliš neprekážala. Aj keď možno budem za blbca, priznám na rovinu, že ak by som si z viacerých zdrojov neprečítal, že film trpel zákulisnými problémami, asi by som si to sám od seba ani nevšimol.

Musím k tomu dodať ešte jednu vec. Na internete som si pozrel takmer dvadsať minút vystrihnutých/alternatívnych scén. Až som bol prekvapený, aké zbytočné boli. Ak by vo filme zostali, vôbec nič nové/lepšie/zaujímavejšie by mu nedodali. Snáď s výnimkou scénky, v ktorej sa v kanáloch stretnú Peter a Ratha.

Páčilo sa mi, že Webb to poňal troška inak. Napr. Peter nie je nesympatický chalan, ktorého v škole šikanujú, ale šikovný mladík, ktorého len proste nezaujíma šport a radšej si číta, v zásade ale nevybočuje z priemeru. V podaní Andrewa Garfielda (SOCIÁLNA SIEŤ) nie je odtrhnutý od reality, myslí mu to, nie je čudný a aj športovec Flash Thompson je paradoxne skôr jeho kamoš (ktorý si ho len občas nemiestne doberá), než blbý hrubý primitív, ktorý ho chce vidieť mŕtveho.

Gwen (Emma Stoneová - ZOMBIELAND) je fajn, páčila sa mi postava jej otca a tiež to, že Webb sa inšpiroval skôr Nolanom, než Raimim (odvážny policajný zbor pochmúrneho veľkomesta vedený neskorumpovaným šéfom). Akčné scény ma bavili, takisto Lizardovo prevedenie (zaujalo ma, že dokáže rozprávať a nestratil nič zo svojej ľudskej inteligencie). Teta a strýko v podaní Fieldovej a Sheena sú lepší, ako u Raimiho. Lepšie zvládnuté mi pripadali aj patetické scénky (žeriavnici).

Nepáčilo sa mi ale, čo mi Webb odkázal. Niečo v štýle „určite urobím minimálne ešte aspoň jeden diel, takže ti v tom prvom skoro nič nepoviem, lebo to najzaujímavejšie si nechám do dvojky, ktorú nakrútim len v prípade, že pôjdeš na jednotku do kina, potom si ju kúpiš na DVD a Blue-ray, nakúpiš si hračky a komiksy so Spider-Manom a keď zrátame tržbu, potom uvidím, či vôbec do dvojky pôjdem“.

Musím zas a znova oceniť prístup Petra Jacksona, ktorý nakrútil celú trilógiu PÁN PRSTEŇOV, takže sme mali istotu, že ak by aj prvý diel bol prepadák, zvyšné dva by sme videli aspoň na DVD. U AMAZING SPIDER-MANA samozrejme nič také „nehrozí“.

Vinou Webbovho svinského prístupu mnohé dôležité veci nie sú dokončené (vrah strýka Bena). Plus film obsahuje plno indícií lákajúcich na (zatiaľ neexistujúce!) pokračovanie. Napr. tajomná postava v záverečných titulkoch... som si takmer istý, že ani tvorcovia, keď ju tam dávali, sami netušili, kto to je. Je to smiešne.

Ale záverečné „niektoré sľuby nedokážem splniť“ sa mi páčilo. Aj Stan Lee. Aj to, že sú niektoré akčné scény snímané z pohľadu prvej osoby.

The Amazing Spider-Man, USA, cca 136 minút

Réžia: Marc Webb. Scenár: James Vanderbilt, Steve Kloves, Alvin Sargent (na motívy komiksov Stana Lee a Stevea Ditka). Hudba: James Horner. Kamera: John Schwartzman. Hrajú: Andrew Garfield, Emma Stoneová, Rhys Ifans, Sally Fieldová, Martin Sheen, Denis Leary, C. Thomas Howell, Chris Zylka, Stan Lee (cameo), Irrfan Khan, Embeth Davidtzová, Campbell Scott a ďalší