Návrat Temného rytiera [8O %]
Komiksový film
Napísal Ivan Kučera   
Štvrtok, 16 August 2012 04:00

9-stranová recenzia záveru komiksovej trilógie Christophera Nolana NÁVRAT TEMNÉHO RYTIERA (2012).

Recenzia obsahuje spoilery.

Záver TEMNÉHO RYTIERA: Joker skončil v blázinci (v trojke nie je ani sekundu) a prokurátor Harvey Dent prešiel na stranu zla a zomrel (v trojke je len vo forme fotiek a flashbackov). Aby Gothamčania nestratili vieru v odvážneho „Bieleho rytiera“, Batman (Christian Bale) na seba vzal vinu za jeho zločiny a so šéfom polície Gordonom (Gary Oldman) to narafičil tak, aby verejnosť uverila, že zabil Denta. Aby Dentova vízia (bojovať s miestnou mafiou) žila aj po jeho smrti.

To sa podarilo. Trojka začína 8 rokov po dvojke. Bolo to 8 rokov ticha a mieru.

Dozvedáme sa, že po Batmanovi sa odvtedy zľahla zem. Stal sa legendou a mýtom. V uliciach sa objavujú prvé deti, ktoré ho zažili len z rozprávania svojich rodičov.

Bruce Wayne je zo súboja s Jokerom dodnes fyzicky a inak zdevastovaný (kríva a neverí v lásku). Jeho jediným kontaktom s ľudstvom je verný - no nezadržateľne starnúci – sarkastický komorník s anglickým prízvukom Alfréd (nezničiteľný Michael Caine). Bruce sa ukrýva vo svojej zrekonštruovanej honosnej vile a hoci „bat-jaskyňa“ je tiež zrekonštruovaná (v dvojke nebola), využíva ju len na skladovanie zaprášeného kostýmu.

Dobrou správou je, že Batman nie je potrebný. Nie je totiž proti komu bojovať. Gordon pokojne starne a hoci cíti, že zlo môže znova kedykoľvek nečakane udrieť, v skutočnosti sú mierové časy. Ako hovorí nováčik v jeho zbore, mladá, snaživá a sympatická sirota John Blake (Joseph Gordon-Levitt, asi najlepšia postava filmu), „čoskoro začneme zatvárať ľudí za nevrátenie kníh do knižnice“.

Starosta si uvedomuje, že ľudia nie sú zvedaví na vojnového veterána. Preto plánuje Gordona odvolať. Tomu je to jedno: klamstvo o Dentovej „vine“ (vďaka ktorému ale putovalo do basy množstvo zločincov...) ho zaživa požiera, rodina ho dávno opustila a roky pribúdajú.

Stane sa jeho nástupcom Blake? Alebo je to krysa, dosadená do Gordonovho zboru cynickým vedením mesta, aby ho pri prvej príležitosti podrazila? Ktovie.

Dobre na tom nie je ani Alfréd. Nevie, či má byť viac zničený z toho, ako to jeho zverenec (ktorého pozná od batoľaťa) vzdal (so všetkým) alebo z predstavy, že by na seba zasa navliekol kostým.

Rovnako zle je na tom aj firma Wayne Enterprises, ktorú okrem Luciusa Foxa (Morgan Freeman) do nemalej miery vedie Miranda Tateová (oscarová Marion Cotillardová) so svojou ekologickou víziou. Tá sa však v nesprávnych rukách (viď. prepad lietadla z úvodu) môže stať desivou hrozbou pre milióny civilov.

Zrazu sa v meste objaví on. Bane. Svalnatá korba so zvláštnym prístrojom na tvári, s brutálnym prízvukom a s nejasnými úmyslami, ktoré zrejme nebudú úplne jasné ani pri treťom pozretí.

Pôsobivý Tom Hardy na to vďaka režisérovi išiel inak, ako Cillian Murphy v prvej a Heath Ledger v druhej časti (ktorí sa na seba pomerne podobali). Bane/Hardy predstavuje návrat k počiatku trilógie: k inteligentnému a chladnokrvnému zlu (Ken Watanabe, Liam Neeson), ktoré vie čo robí, dokáže si ospravedlniť masové vraždy a nejde mu vyložene o chaos (na rozdiel od Jokera, ktorý chcel iba aby bola sranda). Pre smrteľne vážneho Banea je apokalypsa symbolom.

Napriek tomu, že Jokerovo „jednoduché“ šialenstvo sa mi zdalo zábavnejšie, než fanatizmus v mene „očistenia ľudstva“, oceňujem, že na to Nolan išiel (čo sa týka hlavnej zápornej postavy) úplne inak. Bane má rešpekt a jeho monológy na mňa hlboko zapôsobili (prehlásenia o vyrastaní v tme a pekle).

No aj tak by som rád videl, ako by trojka vyzerala, ak by Ledger nezomrel. Nolan netají, že mal s Jokerom veľké plány, po hercovej smrti ale návrat k najslávnejšiemu zlosynovi Batmanovho univerza z etických dôvodov odmietol.

Bane mimochodom bol už v nešťastnom BATMANOVI A ROBINOVI, najhoršom Netopierovom dobrodružstve za posledných 15 rokov. No mal maličký/nedôležitý priestor a bol len tupou horou svalov.

V skutočnosti má Bane v komiksoch hrôzostrašnú povesť inteligentného monštra, ktoré Batmana zničilo. Doslova.

Bane a Batman sa cca v polovici filmu skutočne stretnú v drastickej realistickej bitke. Žiadne spomalené zábery, počítačové efekty ani iné zbytočnosti. Len dvaja svalnatí chlapi, ktorí sa mlčanlivo päsťami udierajú do rôznych častí svojich tiel. Niečo ako finále DOOMU, ale aspoň o 80% lepšie.

Škoda, že si podobný osobný súboj Nolan nezopakoval aj vo finále. Okolo veľkého stretu týchto dvoch postáv sa totiž pred premiérou veľa hovorilo. Preto som tipoval, že mega-bitka bude alebo na začiatku alebo na konci. No ona je prekvapivo v strede filmu. No hoci sa ju Nolan pokúsil zopakovať aj vo finále, nedosiahlo to úroveň ich prvého čelného stretnutia. To bolo nakrútené tak (v dobrom) desivo, až som si v duchu hovoril „aha, tak takto nejako to asi vyzerá, keď človek umiera a uvedomuje si, že s tým nedokáže nič urobiť“.

Film má aj mnohé iné plusy, prejdime ale najskôr k mínusom.

Gordon nezomrel.

Priemerné akčné scény. Nolan brilantne zvláda drobnosti (Blakeov ukážkový postup s brokovnicou naprieč vyľudnenou nemocnicou, Hathawayová rozdávajúca lepšie roznožky ako Van Damme, stovky/tisíce policajtov bežiacich oproti Baneovej mini-armáde). Paradoxne ale akonáhle majú tieto detaily, ktoré som schopný pozerať donekonečna, plynulo prejsť do veľkolepej 10-minútovej akčnej scény, tempo nepochopiteľne mizne (keby sa stovky/tisíce policajtov vo finále s gaunermi nebili ale iba by si škaredo nadávali, bolo by to možno o čosi napínavejšie, ako výsledná pouličná šarvátka).

Ignorovanie vecí z minula (v dvojke sa Fox a Bruce rozišli v zlom, no v trojke si nadšene kamarátsky podávajú ruky).

Naivný spôsob, akým Bane odhalí pravdu o Dentovi (ako mohol sfanatizovať milióny ľudí na základe zdrapu papiera, ktorý navyše mohol kedykoľvek napísať sám a len ho vydávať za list Jima Gordona?).

Hudba je dunivejšia a akčnejšia, ako samotné akčné scény (toto je ale z iného uhla zároveň aj plusom... keďže hudba je dunivejšia a akčnejšia, ako samotné akčné scény).

Wayneovo zázračne rýchle vyliečenie sa z „nevyliečiteľných“ zranení.

Väzenie bolo líčené ako peklo na zemi, no nakoniec vyzeralo na pohodičkové miesto, kde ak si vás niektorý z chlapov vytipuje, neznásilní vás, ale začne vám dávať rady do života.

Uväznenie stoviek/tisícok policajt v podzemí na dobu niekoľkých mesiacov je naivné.

Nepochopiteľné Baneove plány (keď chcel od začiatku Gotham zničiť, prečo urobil to a to, keď jednoduchšie bolo urobiť to a to?).

Nedôstojná práca s Foxom; Freeman už v prvých dvoch dieloch nebol psychologicky prepracovaný, teraz bol ale skôr štatistom, objavujúcim sa z povinnosti (lebo bol v prvých dvoch dieloch). Dramatickejší psychologický oblúk by potešil, šibalské a lišiacke úsmevy už nestačia.

Neprepracované univerzum. Ako sú na tom novinári v Gothame? Normálne ďalej píšu články alebo ich Bane vyvraždil? Od sveta je odrezaný celý Gotham, alebo len jeho časť? Ako vôbec Bane drží milióny (!) obyvateľov v šachu? Čo im bráni plávať? Čo bráni armáde tajne ich z gigantického mesta vyvážať vrtuľníkmi/ponorkami?

Krkolomné a nedôveryhodné kotrmelce (čo ak by agent CIA v úvode rukojemníkov naozaj vyhadzoval z lietadla a ako prvého Banea? Čo ak by Gordona v kanáloch nepoložili meter od „vodnej priekopy“?).

Blbosti (vyšplhanie zo „studne“ je určite takmer nemožné, no aj tak sa ťažko verí, že to za celé desaťročia dokázala jediná osoba).

Vôbec, ku koncu scenár poriadne zhlúpol. Keď sa prevalilo, že Cotillardová je Neesonova dcéra (a teda celý čas bola špiónom medzi kladnými postavami), povedal som si „no ale moment, ak celý čas vedela o všetkých plánoch hrdinov, prečo potom neurobila toto ale namiesto toho urobila tamto?“.

Nolan sa príliš spoľahol na to, že logické diery vyargumentuje vetami „ale veď sú to fanatici“ alebo „ale veď do nej bol zamilovaný“ (v tom zmysle, že zamilovaný/sfanatizovaný človek sa podľa Nolana nespráva logicky).

Naopak, čo sa mi páčilo:

Hudba (viď. hore).

Prekvapivo aj klišé. Je jasné, že sa Wayne nakoniec vyštverá zo studne, že Catwoman (ktorá vlastne nie je Catwoman...) sa vráti, že Modine sa pripojí k chlapom a hrdinsky umrie v boji, že Caine na konci uvidí v kaviarni to, čo uvidí. To všetko som čakal... a paradoxne som sa na to tešil.

Mrazivé detaily (hymna na štadióne).

Kvalitná technická stránka (práca so zvukom, napr. vo filme často doslova stíchnu všetky zvuky naokolo, aby sme počuli len napr. ťažkopádne fučanie Banea).

Originálne nápady (v závere Batman v bat-lietadle musí likvidovať vlastné bat-autá; vynikajúci spôsob „otáčania kolies“ bat-motorky).

Šikovná práca s divákovými očakávaniami (keďže som film sledoval od prvej klapky, vedel som, že zdanlivo nedôležitá Cotillardová zrejme v skutočnosti je dcérou Neesona, túto informáciu ale následne dementovali režisér aj Cotillardová a i vo filme sú indície divákovi podsúvané tak, aby bolo zrejmé, že v skutočnosti je Bane synom Neesona... aby sme sa nakoniec dozvedeli, že v skutočnosti je tým potomkom predsa len Cotillardová).

Prekvapenia (odhalenie identity, kto v skutočnosti sa kedysi zo studne vyšplhal).

Zaujímavé nápady (na konci vysvitne, že Bane bol celý čas zamilovaný pešiak).

Realistická práca s fanatizmom (vo filme sa viackrát obetuje záporná postava, pričom to urobí takmer s nadšením a vo filme to vyzerá pôsobivo a nie trápne).

Dojemné scény (niekedy som musel na sekundu odhliadnuť od plátna, inak by som sa rozplakal na celé kino: skoro všetky Caineove monológy, spoločná scéna Mirandy a Banea, finálny pohreb).

Liam Neeson. Áno, je vo filme a nie, nie je to flashback ani šokujúce ožitie údajne mŕtvej postavy. Je to niečo úplne iné a osobne sa mi to páčilo.

Návrat Cilliana Murphyho (napriek tomu ma jeho výskyt skôr sklamal, čakal som poriadne uzavretie jeho príbehu a on namiesto toho zasa dostal symbolický štek, viď. úvod dvojky).

Hrdinskí odvážni policajti (je to svieža zmena, spravidla sú vo filmoch líčení ako skorumpované nuly, vrátane Nolanovej "jednotky").

Originálne uchopenie postavy „Catwoman“. Hoci na mňa Hathawayová, ktorá mimochodom hrala s Ledgerom v SKROTENEJ HORE, pôsobila doteraz až asexuálne, tentoraz sa mi páčila. Nemá skoro nič spoločné s Catwoman, ako ju hrala Michelle Pfeifferová alebo Halle Berryová. Dokonca ani raz nezomrie, nieto ešte aby mala 9 životov. Naopak, z BATMAN SA VRACIA Nolan skopíroval jej nejednoznačný súperivo-spojenecký vzťah s Batmanom, ktorý je rovnako zaujímavý a viaczmyselný, ako u Burtona v roku 1992.

Nejednoznačný koniec. Nedá sa povedať, či Batman zomrel alebo nie a myslím, že sa to nebude dať povedať ani po osemnástej repríze. Sú tam náznaky (opravený autopilot?), tieto náznaky ale následne šikovne popiera samotný Nolan (detailný záber na Batmana sediaceho v bat-lietadle ešte pár sekúnd pred explóziou). Záver z kaviarne si osobne vysvetľujem ako Alfrédovu predstavu. Vďaka tomuto príjemne jednoduchému zvratu štvorka môže bez problémov vzniknúť a ak bude aspoň trocha inteligentná, nikto by ju nemal viniť z lacného parazitovania.

Nolan sa síce zaprisahával, že Robina nenávidí a vo filme ho nebude mať, Robin v ňom každopádne je! Už tu (X týždňov pred premiérou) som tipoval, že Blake by sa mohol stať Batmanovým nástupcom (naopak som sa ale mýlil v tom, že Bane bude Batmana väzniť 8 rokov, v skutočnosti je to len niekoľko dní).

Blake v závere odhadzuje policajný odznak (z veľmi pochopiteľného dôvodu) a objavuje (sú mu dané súradnice presnej polohy) Batmanovu jaskyňu.

Možno práve v prítomnosti postavy Johna Blakea (ktorá mohla skončiť fiaskom) je najväčšie plus trojky. Vytvoriť reálnu kladnú postavu je strašne ťažké, ale keď sa to podarí, je to pre daný film prínos. Blake je mladík, ktorý je z novej generácie. Chce to robiť inak, ako jeho predchodcovia. Dokonca v jednom momente kontroverzne (ale v podstate právom) Gordona obviní zo špinavosti. Blake predstavuje novú čerstvú generáciu, nekompromisne sa dištancujúcu od chýb svojich „otcov“ a túžiacu robiť to inak a lepšie.

Gordon-Levitt mimochodom bol Ledgerovým kamarátom a hrali spolu v 10. VECIACH, KTORÉ NA TEBE NENÁVIDÍM (a nejaký čas sa špekulovalo, že si zahrá Jokera, určitá fyzická podobnosť by tu určite bola...).

Filmy Christophera Nolana mám rád podobne, ako filmy Quentina Tarantina a Davida Finchera. Po technickej stránke špičkovo spracované projekty s dobre napísanými silnými postavami a celou radou scén, ktoré zbožňujem. Skoro žiadnemu som nedal menej, ako 80%. Napriek tomu z nich cítim (alebo skôr necítim) niečo, čo mi bráni vyložene si ich zamilovať.

The Dark Knight Rises, USA | Veľká Británia, cca 164 minút

Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Jonathan a Christopher Nolanovci, David S. Goyer (podľa komiksov firmy DC Comics). Hudba: Hans Zimmer. Kamera: Wally Pfister. Hrajú: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathawayová, Marion Cotillardová, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Nestor Carbonell, Liam Neeson, Cillian Murphy, Christopher Judge a ďalší