Šmolkovia [4O %]
Streda, 20 Jún 2012 04:00

Recenzia celovečernej hrano-trikovej kino adaptácie komiksu/seriálu ŠMOLKOVIA (2011).

Modrí Šmolkovia v bielych nohaviciach, bielych čiapkach a vždy s dobrou náladou (okrem Hundroša), žijú v lesnej dedinke. Presnejšie povedané v hubách, ktoré sú ich domčekmi. Šmolkovia majú svoje vlastné nárečie (napr. namiesto „Odíď z izby.“ povedia „Vyšmolkuj z izby.“), ich vodcom je bradatý Tatko Šmolko (má okolo 550 rokov), každý z nich má výraznú vlastnosť (podľa ktorej sa volá – viď. prípad Hundroša) a jedinou babou v osade je Šmoulinka. Ich najväčším problémom je zlý čarodejník Gargamel s kocúrom Azraelom. Niekoľkí Šmolkovia kvôli tomu skončia v New Yorku, odkiaľ sa musia za každú cenu vrátiť domov...

Šmolkov vymyslel v 50-tych rokoch 20. storočia (ako komiks) Belgičan s umeleckým pseudonymom Peyo. Do našich končín sa tento pop-kultúrny modrý fenomén dostal vo forme kresleného amerického seriálu z 80-tych rokoch 20. storočia (na ktorom vyrastala celá jedna generácia detí, narodených okolo roku 1980). Následne u nás vybuchla šmolko-mánia: v obchodoch ste dostali šmolko-hračky, želatínové šmolko-cukríky, školské šmolko-tašky či samolepky so šmolko-písmenkami. Všetko „dorazila“ slovenská komiksová mutácia v najveľkolepejšom komiksovom slovenskom období.

V roku 2011 sa Hollywood rozhodol urobiť o Šmolkoch celovečerný striedavo hraný/striedavo trikový film. Teda niečo, ako GARFIELD – ústredná hviezda vznikne v počítači a zvyšok (výprava, živí herci) „skutočný“. Výsledku som sa bál, lebo som mal ešte v čerstvej pamäti GARFIELDA. Ten nebol katastrofálny, no bol na môj vkus príliš detský, čo bolo v rozpore so sarkastickou komiksovou predlohou. V prípade modrých obyvateľov lesa bola situácia prehľadnejšia, pretože už predloha sa orientuje na dieťa, takže som sa aspoň mohol pripraviť na to, že nebudem sklamaný zo zmasakrovania pôvodného ducha predlohy (ako u GARFIELDA), ale že sa dočkám optimisticko-detskej hravej atmosféry.

Film stál údajne príšerných 110 miliónov dolárov, čo je hrozne veľa na film, v ktorom sú jedinými slávnymi hercami podpriemerne známi Neil Patrick Harris (VESMÍRNA PECHOTA, sitkom „Ako som spoznal vašu mamu“) a Hank Azaria (Emmerichova GODZILLA, „Simpsonovci“). Iste, podstatná časť rozpočtu určite išla na triky, ktorých je film plný (všetci Šmolkovia vznikli v počítači, detto podstatná časť scén s Azraelom). Treba uznať, že po vizuálnej stránke film vyzerá... nádherne je asi prisilné slovo. No les a samotní Šmolkovia vyzerajú pekne. Zelené a modré farby sú fajn. I tak je ale čudné, že v dnešnej dobe (= obrovská dostupnosť najšpičkovejších trikov za pomerne rozumné peniaze) film stál tak veľa.

Aby sa ušetrilo, dej po lesnom prológu mení prostredie, keď je skupinka najvýraznejších (povahou i vzhľadom) Šmolkov (napr. Tatko Šmolko, Šmoulinka či Škót) prenesená do New Yorku. Takto sa tvorcovia zbavili zvyšných desiatok trikových Šmolkov a rozľahlého trikového lesa.

Do New Yorku sa ale za Šmolkami prenesie aj Gargamel s Azraelom a kým ich hľadajú, Šmolkovia sa snažia dostať domov. Bude to samozrejme zbytočne komplikované a Šmolkom neschopní scenáristi (a že ich bolo) pod nohy pohodia množstvo klišé, ktoré ma už ani neznechutili. Našťastie Šmolkom pomôže mladý americký pár, hraný Jaymou Maysovovou („Glee“, paródia VEĽKOFILM) a Harrisom. Ten na seba nestrháva pozornosť tak, ako v trilógii POFAJČÍME, UVIDÍME (prvý diel, druhý a tretí), no zároveň nie je ani taký fádny, ako bol Breckin Meyer v GARFIELDOVI. Čo sa Azariu týka, afektuje o dosť viac, ale nie je taký trápny, ako som čakal.

Film je určený predovšetkým detskému divákovi. Ja (ako tridsiatnik, ktorý na Šmolkoch kedysi vyrastal) som bol zo začiatku otrávený, že si ho musím pozrieť. S pribúdajúcimi minútami som však musel uznať, že to nie je najhoršie a hoci 60% nedám, bavilo ma to o čosi viac, ako GARFIELD. Morálne poučky boli príšerne bradaté a takmer som nechcel veriť, že ich niekto v roku 2011 seriózne servíruje divákovi v kine. Plus logika bola neviem kde (vo filme nie). (Anti)logických prehreškov bolo toľko, že ich sem ani nebudem písať (no mrzí ma, že americkí tvorcovia pokladajú detského diváka za hlupáka, ktorý sa nespýta, ako a komu sa vlastne Šmolkovia narodili, prečo rozprávajú po anglicky a prečo je jeden z nich Škót).

Režisérom filmu je Raja Gosnell. Ten v minulosti síce nakrútil aj SÁM DOMA 3, NEPOBOZKANÚ a AGENTA V SUKNI, no aj obidvoch celovečerných SCOOBY-DOO, čo sú podobné filmy: sú orientované na detského/infantilného dospelého diváka s minimálne jednou výlučne počítačovou postavou a výraznou vizuálnou pestrofarebnou štylizáciou.

The Smurfs, USA, cca 103 minút

Réžia: Raja Gosnell. Scenár: J. David Stem, David N. Weiss , Jay Scherick, David Ronn (podľa komiksov Peya). Hudba: Heitor Pereira. Kamera: Phil Meheux. Hrajú (resp. dabing - v pôvodnom anglickom znení): Neil Patrick Harris, Jayma Maysová, Hank Azaria, Alan Cumming, Katy Perryová, Anton Yelchin a ďalší