Pancierové dievča [2O %]
Piatok, 02 December 2011 04:00

Recenzia na komiks PANCIEROVÉ DIEVČA.

Toto bolo také peklo, že sem odmietam písať obsah, pretože som ho vôbec nepochopil, nemal som najmenší záujem pochopiť ho – a vôbec oň nešlo. Takže aspoň takto:

Dej sa odohráva v post-apokalyptickej budúcnosti, keď zničenú Austráliu na tanku brázdi drzá pankáčka, potom jej to začne komplikovať šialený sadistický zloduch (bielovlasý úchylák Malcolm McDowell - MECHANICKÝ POMARANČ, CALIGULA) a nakoniec ju zachráni komando zmutovaných klokaních ľudí, ktorých údajne niekto vyvinul ako vojenskú biologickú zbraň, ale v skutočnosti sú skôr komické pojašené, tancujúce, latexové ušaté figúrky, neustále hovoriace o tom, že by si dali sušienky a sú asi takou špičkovou bojovou jednotkou, ako huňaté okaté králiky.

Ak si myslíte, že je to jediná „haluz“ preboha až hodinu a trištvrte trvajúceho PANCIEROVÉHO DIEVČAŤA, ste na strašnom omyle a pri pozeraní budete trpieť ako zviera, nešťastne odratúvajúc minúty do konca. Ale nebojte sa, ak aj budete aspoň približne tušiť, aká kravina vás čaká, aj tak budete v miernom šoku. Ja som vedel, že to nebude na Oscara, ale film som si pozrel práve kvôli povesti kuriózneho dielka. I z tejto pozície som bol ale bohapusto sklamaný a rozmrzený už po piatich minútach a ľutoval som, že som sa na to vôbec dal.

Netvrdím, že som v živote nevidel už aj kolosálnejšie šialenosti. Ale i tak bola sila pozorovať šialenú herečku, ktorá na túto rolu evidentne nemá, lebo by na ňu nemal ani mimozemšťan, krížený s červenou lentilkou. Bláznivá blonďavá herečka Lori Pettyová (Reevesova frajerka z BODU ZLOMU, ZACHRÁŇTE WILLYHO!) je vlastne ešte tým objektívnejším plusom až blbo roztatárenej snímky.

Samozrejme, mnohí určite budú tvrdiť, že som to nepochopil, že komiksová predloha, podľa ktorej neschopná Rachel Talalayová (nešťastná FREDDYHO SMRŤ - POSLEDNÁ NOČNÁ MORA) svoj film nakrútila. Že to také čudné, bláznivé, chaotické a maniakálne byť MALO TY BLBEC. Mne osobne je pomerne fuk, ako to bolo v komikse (čítal som len jeden nudný príbeh v Crew 5/1997). Film ma prosto nebavil.

V čom je vlastne taký šialený? Vo všetkom:

Jednak je v ňom brutálnym spôsobom maskovaný nedostatočný rozpočet. Na takúto látku by bolo nedostatočných asi aj 250 miliónov dolárov... a nie 25, ktoré mali tvorcovia údajne v skutočnosti k dispozícii. 25 000 000 síce na rok 1995 nebolo úplne málo (hoci je pravda, že už MISERY NECHCE ZOMRIEŤ stála v roku 1990 20 miliónov a to je komorná dráma s dvoma hercami v jednej miestnosti, ale zasa taký revolučný JURSKÝ PARK z roku 1993 nestál ani 65), takže film nie je ÚPLNE nízkorozpočtový. Paradoxne ale práve občasne dobre zvládnutá výprava je v konečnom efekte ešte horšia, lebo vydrží len zopár sekúnd a potom zasa béčkarské bahno, takže divák si povzdychne, lebo na pár sekúnd uvidel, že ak by film mal fakt poriadny rozpočet, úplná bieda by to (s normálnejším prístupom, scenárom a režisérkou) byť nemusela...

Malý rozpočet je vidieť aj na tom, že PRIAMO VO FILME sú použité kreslené komiksové pasáže. Malo to byť asi „plynulé striedanie hraných a animovaných scén“ (prípadne „pocta predlohe“). No v konečnom efekte je to len rušivé.

Najhoršie je ale halucinogénne tempo, keď som vôbec netušil, či nie som náhodou opitý a nesníva sa mi. Filmu dominuje niekoľko scénok, ktoré sú tak bizarné, kuriózne a zlé, až ich svojím spôsobom môžeme pokladať za zábavné.

Napríklad v jednej hrdinka sedí za stolom s kengurími mutantami. Tí povedia, že sa idú modliť. Hrdinka zatvorí oči, ale keď nepočuje modlitbu, otvorí ich – a zistí, že mutanti sa od stola premiestnili do obývačky, kde tancujú s tým, že takto sa modlia oni. Hrdinka sa k nim následne pridá, na čo s mutantami začnú prevádzkovať tanec, pri ktorom napodobňujú rôzne sexuálne polohy.

Alebo v jednej scéne sa mutanti priznajú, že sú reinkarnáciou už kedysi žijúcich tvorov. Nielen ľudí – jeden je vraj reinkarnáciou psa, ale ako pes bol taký dobrý, že teraz povýšil na človeka... resp. mix klokana a človeka.

Vrcholom je ale nepredstaviteľný a výborne oblečený okuliarnatý klokan, ktorý je reinkarnáciou spisovateľa Jacka Kerouaca („Na ceste“) a uprostred večere bežne vstáva a začne recitovať príšernú báseň a hrať na saxofóne!

Prípadne hrdinku na púšti naháňajú chlapi v autách a strieľajú po nej zo samopalov. Hrdinka pred nimi uteká v tanku a aby ukázala, že je nad vecou, okolo lietajúce guľky jej vrásky na čele nerobia a v pohode griluje (na tanku). Potom sa ale nahnevá, vytiahne luk a strelca trafí šípom...

Kým prvá hodina sa otrasne vlečie a napriek desiatkam originálnych nápadov je HOVADSKÁ, v druhej do deja vstúpia mutanti a začne aspoň približná zábava. Myslel som, že film stál tak málo, že vo filme nakoniec ani nebudú. Ale boli. Je pravda, že mohli byť stvárnení lepšie (predovšetkým na chodidlách by som zapracoval) a vyzerali príliš, nuž, ako masky na tvárach hercov. Ale ich vzhľad je napriek tomu taký šialený a jednotliví klokani sa od seba vizuálne a osobnosťami tak odlišujú a stvárajú také kraviny a kecajú také hlášky („A teraz je čas na... STRIPTÍZ!!!“), že som sa takmer začal baviť.

Dokonca som vďaka tejto výraznej skupinke postáv začal uvažovať nad tým, že by som dal až 40%.

Potom ale mutanti prestali tancovať a nastal „čosi ako dej“ (vrátane približnej predstavy o tom, ako si tvorcovia predstavujú akčné scény a dialógy) a hovoril som si, že toto na 40% nie je. Hovoril som si, že mutanti sú relatívne super, ale že je to asi také plus, ako keby ma zrazilo auto, odtrhlo mi hlavu, nohu a ruky, ale tá hlava by ešte chvíľu vnímala svet okolo a dokonca by som videl svoje ruky, nohu a trup.

Film skrátka pochádza ešte z obdobia, kedy „komiksový film“ rovnalo sa „blbosť“. Občas sa urodili kvalitné komiksové látky (prví dvaja BATMANI od Tima Burtona), väčšinou to ale končilo pri nenáročných a hlúpych prepadákoch typu SUDCA DREDD. Pokiaľ by ale PANCIEORVÉ DIEVČA niekto seriózny (a za seriózny peniaz) znova sfilmoval ako vážny film bez humoru (je mi fuk, že by to bolo v rozpore s komiksom), asi by som sa tešil.

Tank Girl, USA 1995, cca 104 minút

Réžia: Rachel Talalayová. Scenár: Tedi Sarafian (podľa komiksu Alana Martina a Jamieho Hewletta). Hudba: Graeme Revell. Kamera: Gale Tattersall. Hrajú: Lori Pettyová, Ice-T, Naomi Wattsová, Don Harvey, Malcolm McDowell, Iggy Pop, Doug Jones, Richard Schiff a ďalší