Captain America: Prvý Avenger [6O %]
Utorok, 23 August 2011 04:00

Recenzia na komiksový film CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER.

Amerika vstupuje do 2. Svetovej vojny. Mladí Američania narukujú do vojny. Predovšetkým tí, ktorí chceli zostať doma. Tí, ktorí veria zmyslu vojny (napríklad neduživý chlapec z Brooklynu Steve Rogers alias Chris Evans zo SUNSHINE), paradoxne však pre zlý zdravotný stav nie sú odvedení. Stevea to hnevá o to viac, že sa do vojny dostal jeho kamarát Bucky (Sebastian Stan – ČIERNA LABUŤ). Rozhodne sa nevzdať to a podstúpi tajný vedecký experiment Dr. Erskinea (Stanley Tucci – DIABOL NOSÍ PRADU, PEVNÉ PUTO), spadajúceho pod svojrázny zelený mozog Phillipsa (Tommy Lee Jones – UTEČENEC, ŠERIFOVIA, TRI POHREBY) a jeho pravú ruku, agentku Peggy Carterovú (Hayley Atwellová).

Po pokuse sa zo slabého mladíka stáva vysoký svalnatý švihák s ofinkou. Nemá komiksové super-vlastnosti (ak nerátame ofinku), zato disponuje miestami nadľudskou fyzičkou, takže napr. dokáže PORIADNE rýchlo behať a robiť PORIADNE (niekoľkometrové) skoky. Navyše mu excentrický expert na technológiu Howard Stark (Dominic Cooper - MAMMA MIA!) vyrobí špeciálny štít, od ktorého sa odrážajú guľky a ktorý môže Steve hodiť do nepriateľa a on sa mu, podobne ako kladivo Thorovi, vráti.

Pokus však podstúpil aj bývalý Erskineov kolega Johann Schmidt (Hugo Weaving – MATRIX, PÁN PRSTEŇOV, VLKOLAK). Pri experimente záleží na osobnosti pokusného človeka, keďže „zosilňuje“ schopnosti, ktorými disponoval pred ním. Zlý človek sa stane ešte horším. Naopak – skaut s dobrým srdcom, zastávajúci názory o slobode, demokracii, cti a neutekaní z boja, sa stane ešte dokonalejším.

Phillips sa však super-vojaka Stevea rozhodne nepoužiť (mal dostať celú armádu, no kvôli istému nešťastiu dostal jedného a to sa mu na vyhratie vojny zdá málo). Namiesto toho sa ho chopili nadšení politici, aby Steve, vlastne už Kapitán Amerika, putoval americkými mestami, dával do nosa figurantovi s vizážou Adolfa Hitlera, hovoril ľuďom, že umieranie ich synov má zmysel, nabádal ich na kúpu dlhopisov a spieval so súborom skromne oblečených dievčat.

Nakoniec sa ale do vojny predsa dostane, založí si komando (napr. Neal McDonough ako klobúkový Dum Dum Dugan), oslobodí z vojnového zajatia Buckyho, priblíži sa snu zatancovať si s Peggy a dostane sa do otvoreného konfliktu so Schmidtom, teraz už Red Skullom (má lebku ako Skeletor vo VLÁDCOCH VESMÍRU) a jeho organizáciou Hydra, čo je kult, snažiaci sa využiť „nereálne“ mýty a legendy k ovládnutiu sveta (viď. HELLBOY) a pripísať to na konto svojho „zamestnávateľa“. Hitlera.

CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER je posledným filmom zo série komiksových hitov z marveláckej dielne (po prvých dvoch IRON MANOCH, NEUVERITEĽNOM HULKOVI a THOROVI) predtým, než sa všetci budúci rok spoja v tímovke THE AVENGERS.

Spolu s THOROM mal posledný „Pomstiteľ“ (chronologicky ale prvý) spoločnú jednu vec: hoci sa jednalo o kultové figúrky, svet filmu sa im, na rozdiel od Spider-Mana či X-Menov, vyhýbal. Jednalo sa o kuriózne postavy so svojráznou mytológiou, kde ak sa niečo pokazí, budú výsledkom smiešne filmy za desiatky miliónov dolárov, čo by bola asi škoda. Jedno PANCIEROVÉ DIEVČA stačilo.

THOR, ktorý išiel do kín tiež v tomto roku, sa ale vydaril: stal sa z neho fajn film s peknou tržbou. No otázkou bolo, ako sa podozrievaví diváci postavia k super-hrdinovi, ktorý vlastne žiadne super-schopnosti nemá, verí v Ameriku, chodí oblečený ako vlajka a hádže štít (ktorý mal cameo v IRON MANOVI 2). Žiadne nadpozemské vlastnosti, žiadne nadradené arogantné správanie. Skôr presne naopak.

Film nakoniec „vyšiel“ (relatívne spokojná kritika, solídna tržba), možno i vďaka svižnej réžii Joea Johnstona (JURSKÝ PARK 3), ktorý sa otrepal z nešťastného predraženého prepadáku VLKOLAK. S produkciou mu pomohla marvelácka kmeňová osobnosť Stan Lee (áno, ešte/stále žije) a do titulnej úlohy bol obsadený komiksový fanúšik Evans, ktorý hrá iba od začiatku 21. storočia, ale okrem mizerných dvoch FANTASTICKÝCH ŠTVOROK a dnešného filmu sa stihol zúčastniť už troch komiksov (THE LOSERS, SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU, dabing TMNT: NINJA KORYTNAČIEK).

Snímka za cirka 140 miliónov sa stala posledným dielom skladačky predtým, ako budúci rok v jednom tíme zaútočia Avengeri. Bude to niečo, čo tu ešte nebolo: v jednom hranom celovečernom filme bok po boku také výrazné komiksové osobnosti, ako Hulk, Iron Man, Thor, Hawkeye, Čierna vdova a Nick Fury. A samozrejme Kapitán Amerika.

Ten nakoniec zrejme dopadol tak dobre, ako mohol a Evans bol asi jedinou normálnou voľbou, ako nakrútiť takúto silnú „americkú“ látku a nebyť pri nej smiešny, ale zlatý. Nielen tá postava, ale i príbeh sú napísané tak rozkošne, že mi neprekážalo uveriť, že skutočne existovali jedinci, ktorí dobrovoľne chceli ísť do vojny, aby niečo dokázali. Či už sebe, rodine, priateľom... alebo vlasti. Áno, vlasti. Ja som tomu veril a neodsudzoval som ich za to. Občas som sa ale nudil.

CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER je pre mňa zatiaľ najnudnejšia marveláčtina. Páčila sa mi, ale dve hodiny som čakal, kedy sa niečo stane a ono nič. Dej ospalo kráčal okolo mňa, dialógy napriek hláškam Tommyho Lee Jonesa šumeli do vzduchu, akcie málo.

Mal som pocit, že v Marvele mali zatiaľ najslabší scenár, ktorý pôsobí dojmom, že sa autori museli pri jeho písaní ponáhľať, aby sa stihla prvá klapka, „aby sme to už konečne rýchlo mali z krku a mohli začať pracovať na THE AVENGERS“.

Takže sa scenáristi uchýlili k bezmocným seriálovým zvratom. Mladík miluje dievčinu, on jej tiež nie je ľahostajný, no chlapca „omylom“ začne bozkávať vnadná hlúpa kráska a PRÁVE V TEJ CHVÍLI náhodou do miestnosti vstúpi dievčina. No táááák...

Nepáčilo sa mi ani mrhanie dobrými postavami (skvelý Dum Dum Dugan sa objaví v piatich scénach a povie desať viet), klišé úmrtia pre hrdinu dôležitých postáv a useknutý koniec. Ten bol potrebný, aby sa film čo najmenej bolestivo prepojil s THE AVENGERS, no dalo sa to urobiť lepšie. Takto z deja ZMIZNÚ všetky dôležité postavy!

Aby som to uzavrel: som rád, že to dopadlo tak dobre, ako to nakoniec dopadlo, lebo to mohlo dopadnúť oveľa horšie a verím, že Kapitán bude viac, než len dôstojným členom Avengerov... alebo dokonca ich vodcom.

Recenzia skončila, nasledujú spoilery.

CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER bol pre mňa najzaujímavejší v momentoch, v ktorých tvorcovia prepájali svety s pripravovanými THE AVENGERS.

Hneď v úvode je Kapitán po približne sedemdesiatich rokoch objavený, aj so „stíhačkou“, v ľade, čím je logicky vysvetlené, ako sa veterán 2. Svetovej vojny môže objaviť na začiatku 21. storočia živý, zdravý a mladý.

Na konci príde Nick Fury – a Samuel L. Jackson prvý raz (po hosťovaní v IRON MANOCH a THOROVI) pôsobí dojmom, že si aspoň jedného člena Avengerov nielenže váži, ale dokonca pred ním má úctu, čo kurevníkovi Starkovi určite nepociťoval.

Najviac ma potešila (ak necháme bokom „zázračnú kocku“, ktorá bola už v THOROVI a ani vtedy som nechápal, čo to je) prítomnosť Howarda Starka, budúceho otca Tonyho Starka alias Iron Mana. Myslel som, že dostane cameo, ale je to v podstate jedna z najdôležitejších postáv príbehu. Bude zaujímavé sledovať, ako sa ku Kapitánovi v THE AVENGERS postaví Tony (Robert Downey Jr.) a naopak, keďže ich cesty sa vďaka Tonymu otcovi v skutočnosti začali X desaťročí pred spoločným narukovaním do Avengerov.

Captain America: The First Avenger, USA 2011, cca 124 minút

Réžia: Joe Johnston. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely (podľa komiksov firmy Marvel). Hudba: Alan Silvestri. Kamera: Shelly Johnson. Hrajú: Chris Evans, Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Stanley Tucci, Sebastian Stan, Dominic Cooper, Hayley Atwellová, Neal McDonough, Toby Jones, Samuel L. Jackson, Richard Armitage a ďalší