X-Men: Prvá trieda [8O %]
Piatok, 15 Júl 2011 17:09

Recenzia na prequel ku komiksovej sérii X-MEN s podtitulom PRVÁ TRIEDA.

ZÁPLETKA

60. roky 20. storočia, USA. Mladá agentka CIA (Rose Byrneová mala mať vo filme zrejme rovnakú funkciu, ako kedysi agent v prvom HELLBOYOVI, ale na rozdiel od neho je nudná a oveľa zbytočnejšie) sa dostáva na stopu mutantov, pohybujúcich sa medzi nami.

Vyzerajú (ale nie je to podmienka...) ako „normálni“ ľudia. No niektorí vedia čítať myšlienky (a „vnútiť“ vám svoje), iní silou vôle hýbu tonovými kusmi železa. Niektorí majú modré šupiny, iným zo zadku vyrastá chvost. Niektorí vedia za pár minút prekonať vzdialenosť tisícok kilometrov.

Delia sa na dobrých, zlých a „ešte nerozhodnutých“. Prvých vedie mladý, práve aristokratický a vyštudovaný profesor Charles F. Xavier (James McAvoy).

Druhých nacistický bohém Sebastian Shaw (Kevin Bacon z CHVENIA, HRÁČOV SO SMRŤOU, DIVOKEJ RIEKY, APOLLA 13 a TAJOMNEJ RIEKY... spomínate?).

Medzi nerozhodnutými sa nachádza Žid Erik Lehnsherr (Michael Fassbender – 300, JAZERO SMRTI, CENTURION, NEHANEBNÍ BASTARDI, JONAH HEX), ktorého schopnosti (ovládanie železa silou vôle) sa prvý raz objavili, keď ho s rodičmi deportovali do koncentračného tábora. Tu jeho mutantovstvo skúmal práve Shaw (a zabil mu matku).

Odvtedy sa veľa zmenilo. Druhá Svetová vojna skončila, nacistické svine sa rozpŕchli do sveta a samotár Erik ich na vlastnú päsť hľadá - a vraždí. Na vrchu jeho osobného rebríčka „hajzlov, ktorých treba dostať“ je práve Shaw. Nielenže stále žije, ale v skutočnosti je aj on sám (nestarnúci) mutant. Žije na lodi, je bohatý - a obklopený hŕstkou mocných mutantov (Jason Flemyng ako Azazel, January Jonesová ako Emma Frostová a Álex González ako Riptide). S nimi chystá koniec sveta, súvisiaci s jadrovými zbraňami, Amerikou, Kubou a Rusmi.

Mladí X-Meni (ktorí si navyše ešte ani „X-Meni“ nehovoria a majú príšerné žlté kostýmy) sú však príliš mladí, nevybúrení, nespoľahliví a ešte sa len učia spolupracovať. Dokážu včas zasiahnuť? Lebo ľudia (= CIA) neveria, že sa na Kube niečo chystá. Keď prídu dôkazy (a prezident J.F. Kennedy je ochotný vyhlásiť ďalšiu svetovú vojnu), bude neskoro...

HISTÓRIA SÉRIE

Už pred prvými X-MENMI (z roku 2000) vznikali komiksové filmy (občas dokonca dobré – BLADE). Ale boli to až práve mutanti Profesora X (Patrick Stewart), bojujúci proti Magnetovi (Ian McKellen), od režiséra Bryana Singera (NADANÝ ŽIAK), ktorí dokázali hollywoodskym producentom, že má zmysel investovať veľké peniaze do komiksových snímok. To sa dovtedy (vinou prepadákov PANCIEROVÉ DIEVČA alebo SUDCA DREDD) rovnalo finančnej samovražde.

Singerov film ponúkol dosť akcie a trikov... úmyselne zlých... dúfam. Ale mal aj niečo viac. Psychológiu postáv a realisticky spracovaný nerealistický príbeh o tom, že na svete žijú mutanti, ktorí vedia čítať myšlienku, ohýbať železo alebo z očí šľahať laser.

Singerov najinteligentnejší vklad do snímky spočíval v poľudštení neľudských postáv. Pomohla mu podobnosť mutantov so Židmi za Druhej Svetovej vojny, prípadne postoj „normálnej“ spoločnosti k homosexuálom (Singer je gay).

Vďaka tomuto prístupu do kina zašli i diváci, ktorí opovrhovali ako komiksami, tak homosexuálmi (a Židmi?). Plus mínus všetci boli spokojní. Diváci, že dostali kvalitný a pritom zábavný film a majitelia štúdia 20th Century Fox, pretože sa z neho stal hit, spustiaci vlnu veľkolepých komiksových adaptácií (HULK, SPIDER-MAN 1 – 3, DAREDEVIL), ktorým ostatne DODNES nie je koniec (IRON MAN 1 – 2, NEUVERITEĽNÝ HULK, THOR, KAPITÁN AMERIKA, BATMAN ZAČÍNA, TEMNÝ RYTIER). Dokonca sa zdá, že prístup, ktorý ku komiksovým látkam volia niektorí režiséri, je ešte inteligentnejší, ako v r. 2000 – a už vtedy bol inteligentný. Dnes nerozhľadeným divákom, ak im to nepoviete, nenapadne, že pecky Z PEKLA, V AKO VENDETA alebo STRÁŽCOVIA, vznikli podľa „len“ komiksov (a nie napríklad románov s Nobelovou cenou).

X-MEN sa dočkali rovnako kvalitného (a komerčne úspešného) pokračovania, znova pod Singerovou taktovkou. Hoci plánoval nakrútiť aj tretí diel (čím by sa séria uzavrela do trilógie), nakoniec uprednostnil konkurenčnú komiksovú ponuku od Warner Bros. nakrútiť svoj milovaný komiks SUPERMAN SA VRACIA.

Fox odmietlo čakať, kým sa uvoľní a s nadutosťou páva sa na neho vybodlo a najalo babráka, tuctovú bábku a tajtrlika bez vízie Bretta Ratnera. Ten je synonymom pre priemernosť a vie pokaziť aj film za desiatky miliónov dolárov, v ktorom hrajú Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes a Harvey Keitel.

Tretí diel, s podtitulom POSLEDNÝ VZDOR, sa síce nebál vyvraždiť veľa dôležitých postáv, ale lepší film to z neho neurobilo. Bol presným opakom toho, o čo sa v sérii snažil Singer. Ratner priniesol tupú akciu, samoúčelné triky, detinské dialógy, detské hlášky, drevené herecké výkony a amatérstvo (ohľadom psychologickej prepracovanosti postáv). Komiksový film ako taký tým Ratner vrátil to hlúpych osemdesiatych rokov 20. storočia. Práve TOMU sa Singer celý čas úspešne vyhýbal.

Trojka však zarobila veľké peniaze a štúdio stálo pred dilemou. Dodržať sľub a štvrtý diel nenakrútiť alebo sa vykašľať na sľuby a nakrútiť štvrtý diel a ak bude úspešný, tak aj piaty, šiesty, siedmy, ôsmy, deviaty a minimálne ešte desiaty?

Prekvapivo sa rozhodlo stáť si za svojím a štvrtý diel nenakrútiť, hoci trojku prežilo stále dosť postáv na to, aby bolo s KÝM pokračovať.

Keďže ale Foxovci stále disponovali autorskými právami na jednotlivé postavy, rozhodli sa ísť na to šikovne. Štvrtý diel nebude, zato vezmú najpopulárnejšiu (= komerčne najúspešnejšiu) postavu série a vystavajú okolo nej vlastný film (tzv. spin-off).

Vyvoleným sa stal Wolverine, jeho dobrodružstvo ale bolo len iným slovom pre hlúposť.

Tupá snímka napriek tomu zarobila veľké peniaze a neporaziteľný Fox sa rozhodol napumpovať do rozrastajúcej sa mutantej ságy ďalšie peniaze. Chvíľku to dokonca vyzeralo na to, že by spin-off dostal Magneto s digitálne omladeným McKellenom. Štúdio ale asi samo pochopilo, ako zle to znie a hľadalo lepší nápad.

PREQUEL?!

Keď som sa dozvedel, že vznikne prequel, mal som jediný pocit: lacné dojenie peňazí, po ktorom sa séria (ak sa to po X-MEN ORIGINS: WOLVERINE ešte bude dať) ponorí EŠTE hlbšie do výkalov.

Nepomohlo ani keď sa filmu konečne (pôvodne mal režírovať už tretí diel) chopil britský režisér Matthew Vaughn, od ktorého sa mi ako-tak páčila len kriminálka PO KRK V EXTÁZE. Jeho HVIEZDNY PRACH ma nudil a KICK-ASS pokladám za detinský film s rozumom 14-ročného chlapca. TENTO Vaughn má doraziť sériu? Vo Fox si v podstate ani nemohli vybrať lepšie...

Následne sa ale plachta začala obracať iným smerom a to vo chvíli, keď sa potvrdilo, že Singer (ktorý v posledných rokoch nezažíva práve najšťastnejšie obdobie – od SUPERMAN SA VRACIA a VALKÝRY sa čakalo podstatne viac... a nielen peňazí) bude autorom námetu a zároveň producentom snímky. Následne sa začalo s obsadzovaním, v ktorom ma najviac potešil Škót McAvoy (POSLEDNÝ ŠKÓTSKY KRÁĽ, POKÁNIE, WANTED) ako mladý Profesor X.

VÝSLEDOK?

Výsledok je super. Nielenže vôbec nie je taký hlúpy, ako POSLEDNÝ VZDOR - on svojou atmosférou, nenápadnou vizuálnou štylizáciou a tlačením na dialógy, vzťahy, psychológiu, myšlienky, postavy a názory, odkazuje skôr na prvé dve epizódy.

Dostavilo sa jemné vzrušenie, ktoré som mal v kine na prvých X-MENOCH, v čom Vaughnovi pomohli podobne hrozné triky (skutočne verím, že ich béčkarská štylizácia je v sérii schválnou poklonou „béčkarskému“ komiksovému nápadu... inak neviem) a občasné detaily z „neskoršej“ trilógie (Cerebro, Wolverine, prilba). Niektoré veci, ktoré poznáme z trilógie, sa dokonca novému tímu podarilo vylepšiť (Beast má ďaleko k trápnej modrej hračkárskej figúrke, ktorú čaptavo v trojke zahral Kelsey „Frasier“ Grammer).

Herecké výkony sú adekvátne, predovšetkým McAvoy (Xaviera hrá ako šarmantného kurevníka, ktorý sčasti mutantami opovrhuje, hoci sám je jedným z nich), Fassbender, Kevin Bacon a Oliver Platt. U dvoch posledne menovaných som bol zhrozený, keď som sa dozvedel, že tu budú hrať. Vôbec sa mi do TOHTO filmu nehodili. Paradoxne podávajú možno najlepšie výkony za posledných 10 rokov. Ostatní sú tiež dobrí, ale snímka podľa očakávaní dopláca na množstvo postáv. Niektoré sú skôr len do počtu, o iných sa dozvieme menej, než by sme chceli - na úkor nezaujímavejších postáv. Ale dobrá správa je, že film neponúka vyložene nezaujímavé.

Hoci dávam „len“ 80%, nenapadá mi, čo by som snímke vyčítal (ak nerátam menej podstatné detaily – slabšie triky, relatívne dlhá minutáž, občas problémy s logikou – Shaw mladých mutantov prepadol len aby od nich pretiahol na svoju stranu „až“ jedného?). Inak palec hore.

X-Men: First Class, USA 2011, cca 132 minút

Réžia: Matthew Vaughn. Scenár: Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldmanová, Matthew Vaughn (podľa komiksov firmy Marvel). Hudba: Henry Jackman. Kamera: John Mathieson . Hrajú: James McAvoy, Michael Fassbender, January Jonesová, Nicholas Hoult, Kevin Bacon, Jennifer Lawrenceová, Lucas Till, Jason Flemyng, Morgan Lily, Rose Byrneová, Oliver Platt, Matt Craven, Hugh Jackman, James Remar, Michael Ironside, Rade Šerbedžija, Olek Krupa, Tony Curran a ďalší