Thor [8O %]
Komiksový film
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 17 Máj 2011 05:26

Recenzia na komiksový film THOR.

THOR je po dvoch IRON MANOCH, jednom NEUVERITEĽNOM HULKOVI a pred KAPITÁNOM AMERIKA poslednou zastávkou spoločnosti Marvel pred budúcoročným splnením sna všetkých komiksových fanúšikov: prvou hranou celovečernou vysokorozpočtovou tímovkou na svete THE AVENGERS.

V nej sa objavia postavy, s ktorými sme sa zoznámili v spomenutých tituloch (teda Hulk, Tony Stark, Nick Fury, Čierna vdova, agent Coulson alebo lukostrelec Hawkeye). Bude to obrovská vec, čo potvrdil THOR, ktorý je oveľa epickejší a veľkolepejší, než som čakal.

Svižná dvojhodinová minutáž je rozdelená na dve výpravy. Jednou je Zem, druhou Asgard. Je to zázračná fantasy krajina, plná honosných exteriérov a interiérov, v ktorých žije mocný humanoidný národ, oplývajúci obrovskou mocou a rozprávajúci ako rytier zo 14. storočia, pre ktorého je najväčšou cťou umrieť v boji.

Kráľovstvu rešpektovanou rukou vládne starnúci kráľ Odin (Anthony Hopkins). Pripravuje sa na to, že skôr či neskôr ho na tróne vystrieda jeden z jeho dvoch synov. Hoci má rád oboch, v skutočnosti pred krehkým Lokim (Tom Hiddleston) uprednostňuje švárneho, dlhovlasého a urodzenejšieho Thora (Chris Hemsworth).

Ten okrem parádneho brnenia a obrovského kladiva (vďaka ktorému dokáže lietať a ktoré sa mu vracia ako bumerang) však disponuje i nerozvážnou povahou. Keď táto vypláva na povrch nebezpečným spôsobom, nahnevaný otec syna „zhodí“ na Zem, odoberúc mu kladivo. Z Thora sa v Novom Mexiku stane obyčajný svalnatý mladík.

Odin na zemský povrch zhodí síce aj kladivo, lenže to sa tak „mocne“ zaryje do pôdy, že ho nikto, kto ho v púšti nájde, nie je schopný vytiahnuť (ani autom, o čom sa presvedčí Stan Lee). Z miesta, na ktoré kladivo dopadlo, sa stáva bizarné „pútnické miesto“. Prúdia sem ľudia z okolia, predáva sa tu pivko a každý sa kladivo, zbytočne, snaží zo srandy vytiahnuť.

Miesto čoskoro objaví agent Coulson (Clark Gregg – 500 DNÍ SO SUMMER, ĽUDSKÁ ŠKVRNA s Hopkinsom, IRON MAN 1 + 2) zo špionážnej agentúry S.H.I.E.L.D. Keďže jeho šéf (Nick Fury alias Samuel L. Jackson) nemá čas, bude musieť Coulson so skupinkou vedcov a vojakov (vedených lukostrelcom Hawkeyem - Jeremy Renner v trojminútovej roličke) vyriešiť situáciu sám.

Ako sa dozvieme, Odin DOBRE vedel, čo robí, keď na Zem okrem Thora zhodil aj kladivo. Kladivo má totiž predstavovať barometer zmeny Thorovej povahy k lepšiemu. Inými slovami, dokáže ho excalibursky vytiahnuť (a teda znova zmocnie a bude sa môcť vrátiť domov, aby sa stal kráľom) len ak porazí vlastnú pýchu. Čo bude ťažšie, ako zničiť celý národ ľadových nepriateľov.

Do deja následne zasiahne vedec (Stellan Skarsgård - ZRADNÁ HLBOČINA, MAMMA MIA!) a jeho dve študentky (Kat Denningsová a oscarová Natalie Portmanová). Výrazne sa však o slovo prihlási aj medzi svetmi veselo lietajúci Loki. A je tu ešte Thorova matka a verná štvorčlenná družina. Nevraviac o vymakanom „strážcovi dúhy“ (fantastický Idris Elba). Je toho dosť, že?

Scenár je tak naprataný postavami a udalosťami, že som sa nenudil. Je taký mäsitý, že som dokonca ani nerozmýšľal nad kravinami (prečo v Asgarde rozprávajú po anglicky? Prečo sa Thor usmieva, keď ho fotia, keď doma foťáky nemali?). Mohlo byť lepšie zdôraznené, že Thor je silný len s kladivom (a preto bez neho nie je schopný roztrhnúť nemocničné popruhy). Ale to je vedľajšie.

Dôležité je, že ma režisér Kenneth Branagh preniesol do detských čias, kedy som ani nedýchal a pozeral som v starom televízore americké bijáky, v ktorých sa putovalo krajinou, bojovalo o život a boli v tom bohovské triky. Zobrazenie Asgardu mi pripadá i už ako dospelému mimoriadne ambiciózne a veľkolepé a som v dobrom zaskočený, koľko „tragickej epiky“ do toho 50-ročný Branagh vložil. Pritom je to miestami v podstate milá a pôvabná komédia...

Je pravda, že som od Kennetha niečo podobné čakal. Je vyhlásený shakespearovec, jeho dielu zasvätil väčšinu života (nakrútil 240-minútového HAMLETA), odborníkmi je pokladaný za uznávanú, váženú a rešpektovanú divadelnícku osobnosť, ktorá sa nebojí, hrá vo filmoch od výmyslu sveta (od umeleckých látok po WILD WILD WEST) a výrazne sa venuje réžii (FRANKENSTEIN).

Jeho skutočným „polom pôsobnosti“ je však divadlo. Preto sa mnohým javilo čudné, že divadelný veterán má režírovať komiksový veľkofilm za cirka 150 miliónov dolárov a v hlavnej úlohe sa objaví neznámy austrálsky mladík, ktorý doteraz zaujal maximálne ako jeden z podozrivých v zábavne zákernom DOKONALOM ÚNIKU s Timothym Olyphantom.

Branagh bol výborná voľba. Jeho film ma strhol, dojal, rozosmial, pobavil, nadchol. Vedie ma to k presvedčeniu, že v budúcnosti by viacero 50-ročných anglických divadelníkov malo režírovať americké veľkofilmy za 100, 200, 300 a pre mňa za mňa aj 400 miliónov.

THOR je druh filmu, aký chcete vidieť v kine. Je naprataný zaujímavými, originálnymi a chytľavými postavami, vtipnými dialógmi („Potrebujem koňa.“ – „Koňa nemáme.“) a hláškami („Základňa? Máme tu Xenu, Jackie Chana a Robina Hooda.“). Hoci úroveň trikov kolíše, sú použité na zaujímavé veci, takže mi to neprekážalo (robot vyzeral béčkarskejšie, ako ten zo DŇA, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM, ale bavil ma viac).

Kým „rozprávková“ časť je plná efektov (prehnane povedané, Asgard mi miestami pripomínal AKO PRICHÁDZAJÚ SNY a PEVNÉ PUTO) a „vznešených epických kráľovských monológov“, pozemská časť ma prekvapila v tom zmysle, že je menšia blbosť, ako som čakal. Čo som čakal? Nuž... PÁNA ZVEROV 2: CEZ PORTÁL ČASU. Alebo ZOZNÁMTE SA S DAVOM s Eddiem Murphym. Viete, takú tú kravinu, kde je návštevník z iného sveta prenesený do USA a zažije „kopec vtipných“ okamihov (jedenie čokoládovej tyčinky aj s obalom). Mnohí diváci budú zrejme sklamaní, že sa takýchto scén nedočkajú. Ja naopak oceňujem, že Thor nie je za hlupáka. Vie, že na Zemi to funguje inak, ako v Asgarde. Je ochotný učiť sa, pamätá si veci (nerozbíjaj poháre v reštaurácii, ak si s nápojom spokojný, radšej popros o ďalší) a poučiť sa zo svojich chýb.

V jednej scéne napríklad potrebuje koňa (auto nevie šoférovať a peši je to ďaleko). Prvé miesto, kam ho ide zháňať, je obchod s domácimi zvieratami. JE to vtipné, ale pritom je to, ak sa na to pozriete z určitej strany, pomerne logické.

Ani dobrý herec dobre nezahrá zle napísanú postavu. Našťastie, nič sa nepodcenilo. Najviac to badať na postave Lokiho, ktorý nie je jednorozmernou sviňou. Ako zlosyn spĺňa charakteristiku tohto zaradenia, ale okrem Zla vidíme tiež hĺbku. Cíti sa byť zranený, oklamaný, vytrhnutý aj s koreňom zo zeme. Útly (a možno predsa len až troška na škodu veci nenápadný) Hiddleston funguje tak dobre, až je pohľad na neho smutný (napr. namiesto „šialeného rehotu“ v určitej chvíli sklopí zrak a zatvári sa, ako keby z neho bola práve vysatá posledná pozitívna energia).

„Prepájanie svetov“ je niečo, čo Marvel urobil už v IRON MANOCH, kde sme videli indície, smerujúce k vznikajúcemu tímu The Avengers. THOR robí ďalší krok dopredu. Na konci záverečných titulkov sa dozvieme, o čom (zrejme) bude hlavná zápletka, zasa uvidíme Furyho, Coulsona i nový prírastok do série, Hawkeyeho. Padne zmienka o Iron Manovi („Vieš, že ten chlap mi nikdy nič nepovie.“) a dokonca o Hulkovi („Raz som poznal vedca, špecializujúceho sa na výskum gama lúčov, potom vstúpil do S.H.I.E.L.D. a odvtedy ho nikdy nikto nevidel.“). V deji hrá výraznú rolu S.H.I.E.L.D., budúci „zamestnávateľ“ komanda The Avengers.

THOR si zaslúži prežiť pre naše deti.

Thor, USA 2011, cca 114 minút

Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Ashley Miller, Zack Stentz, Don Payne (podľa motívov komiksov firmy Marvel). Kamera: Haris Zambarloukos. Hudba: Patrick Doyle. Hrajú: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Natalie Portmanová, Colm Feore, Jaimie Alexanderová, Stellan Skarsgård, Stan Lee (cameo), Ray Stevenson, Idris Elba, Kat Denningsová, Rene Russoová, Clark Gregg, Samuel L. Jackson (po záverečných titulkoch), Jeremy Renner a ďalší