Temný rytier [8O %]
Piatok, 18 Marec 2011 06:38

Recenzia na komiksový kriminálny triler TEMNÝ RYTIER. Prečo ste takí vážni?

„Zločinci sú pred nami v tomto meste vždy vpredu. My začneme nosiť revolvery, oni samopaly. A vy teraz nosíte masku a lietate nad mestom. Čím to vyvážia oni?“

Niečo také hovoril na konci vynikajúceho BATMAN ZAČÍNA vtedy ešte poručík Jim Gordon v sympatickom podaní fúzatého, okuliarnatého a domácky založeného Garyho Oldmana. Hneď nato ukázal Batmanovi (Christian Bale) kartu Jokera a záverečné titulky.

Tá veta je dôležitá, pretože režisér Nolan z nej v dvojke urobil pointu, ktorá je rovnako jednoduchá, ako šokujúca: čo sa stane, ak Batmanova existencia paradoxne do mesta začne lákať čoraz väčších šialencov, namiesto toho, aby ich odplašila?

„Väčším šialencom“ sa stáva neodhadnuteľný Joker v podaní Heatha Ledgera, ktorého herecký výkon je taký dobrý, až kvôli nemu zomrel.

Je iný, ako Joker Jacka Nicholsona v Burtonovom filme. Nie lepší, nie horší. Fascinujúce sú už jeho v deji sa priebežne objavujúce monológy na tému „Ako som prišiel k svojej zjazvenej tvári“. Mne najviac sedí ten najmenej pravdepodobný (o manželke).

Ledger podáva nezabudnuteľný výkon, berúc vietor z plachiet ústrednému hrdinovi. Paradoxne sa tým odďaľuje titulu BATMAN ZAČÍNA a približuje sa k prvým štyrom filmom od Burtona a Schumachera; tam tiež nezaujímavého hrdinu zatienili záporné postavy. Kým v Nolanovom „reštarte“ bol Bruce Wayne zaujímavý, v dvojke sa stáva skôr vedľajšou figúrkou a keby nemal nemožný Bale toľko spoločných scén s takými hercami, ako sú Michael Caine, Oldman či Morgan Freeman, bol by EŠTE nezaujímavejší. Našťastie, len čo Caine so širokým úsmevom začne mentorovať o diamantoch a Freeman lišiacky nadvihne obočie, sme doma. Dosť tomu dala i prirodzená babeta Maggie.

Skoro všetkým hercom sa podarilo vytvoriť pozoruhodné postavy, napr. kým minule pozíciu „vyhasnutej hviezdičky 80. rokov“ chytil zákerný Rutger Hauer, tentokrát je to arogantný Eric Roberts (a skákanie z balkóna).

Najlepší je ale Joker. Predstavuje takmer (píšem takmer, ale žiadny iný mi nenapadá) nový druh filmového zločinca: muža odnikiaľ, o ktorom sa nedá nič zistiť. Rodina, priatelia... dokonca ani daktylka polícii nepomôže. Ten chlap nemá záznamy, doteraz ako keby neexistoval, hoci sa samozrejme niekomu MUSEL narodiť. Zmutoval do nepolapiteľného prízraku. Nekúpite si ho. Chce páchať šialenstvo pre šialenstvo. Zničíte ho, iba ak vypálite celý Gotham. Až TERAZ sa Joker stáva tou skutočnou hrdinovou celoživotnou Nemesis, akou je už X desaťročí v komiksoch a akou podľa mňa nebol u Burtona, hoci Nicholson bol bombastický: navzájom sa s Batmanom dopĺňa a v podstate sa až POTREBUJÚ, ako čierna a biela.

Prečo „len“ 80%? Má to veľa zbytočných odbočiek od hlavnej linky, či už pasáž z Hongkongu alebo korupcia v Gordonovom zbore (tá navyše ani nie je poriadne vysvetlená, takže sa „to zrazu stane“ a divák nevie prečo). Akčné scény (česť výnimkám) neprehľadné a finálnej akcii v mrakodrape s rukojemníkmi som neporozumel napriek tomu, že som TEMNÉHO RYTIERA videl dvakrát v kine (v priebehu dvoch troch dní) a následne dvakrát v televízii (v priebehu šiestich hodín). A nepáčilo sa mi, ako Joker vtrhne na oslavu a ZRAZU sa „len tak“ objaví Batman uprostred miestnosti bez toho, že by si to niekto všimol.

Hoci scenár nie je dokonalý, je pozoruhodný v tom, akou realitou natiera nerealistický komiksový plot. Joker nie je pestrofarebná figúrka, ale všetkého schopný psychopat v úchylnom fialovom oblečení, ktorý v minulosti pravdepodobne zavraždil veľa ľudí. Nebojí sa smrti a nejde mu o peniaze. Ide mu o zastrašovanie - a zábavu.

Nolan poňal druhú návštevu Gotham City ako vojnu polície a mafie. Polícia v čele s neskorumpovateľným Gordonom zaútočí na achillovu pätu mafie – financie. Mafia, čoraz zúfalejšia, vracia úder: zaútočí na každého „človeka v systéme“, ktorý má páky na praktické byrokratické bojovanie, voči ktorému sú mafiáni bezmocnejší, než voči ozbrojenej polícii. Gordon prostredníctvom Batmana polapí mafiánskeho účtovníka, na čo mafia usporiada nemilosrdné vražedné útoky proti trom najsilnejším „ústavným činiteľom“ - Gordonovi, policajnému komisárovi a sudkyni.

Scenár je výrazne realistický. Minule mal batmobil k batmobilu ďaleko, bol skôr vojenským obrneným transportérom. Teraz si to odniesla bat-motorka, ktorá pripomína niečo z temnej nočnej mory, čo dunivo hučí už z diaľky niekoľkých kilometrov a trhá múry.

Ďalšia zaujímavá myšlienka filmu je, že mesto nepotrebuje za hrdinov maskovaných super-hrdinov, ale nemaskovaných byrokratov na strane Dobra. Bieleho rytiera. Ten v podaní Aarona Eckharta ťažko mohol byť dokonalejší. Pritom jeho štátny zástupca (prokurátor?) Harvey Dent nie je nerealistický skaut – verím, že svet, v ktorom žijeme, nie je iba zlý. Žijú v ňom ľudia, ktorí sú ochotní bojovať proti nespravodlivosti i za cenu straty vlastného života. Lebo ide o princíp. Bizarné je, že Dent sa objavil už v Schumacherovej trojke (BATMAN NAVŽDY)... kde ho hral Tommy Lee Jones... s ktorým sa Eckhart stretol vo westerne NEZVESTNÉ. Eckhart je taký dobrý, že ak by sa film volal „Biely rytier“, bolo by to ešte lepšie, ako TEMNÝ RYTIER.

Snímka, disponujúca úvodným maličkým návratom Cilliana Murphyho a radou silných scén (ceruzka, zdravotná sestra), je plná drsných hlášok ako „Ten to už asi nerozchodí“, či „Povedal som, že vám ukážem iný svet, nie že sa vám bude páčiť“. Veta „Noc je najtemnejšia pred úsvitom“ ma dokonca dojala a zamrazila na chrbte, čo dokáže tak jeden a pol filmu ročne.

Páčilo sa mi, že sily boli vyrovnané. Batman už nie je osamelým bojovníkom. Má spoľahlivého Gordona, ktorý bol v Burtonových a Schumacherových dieloch trojminútovou nepodstatnou až komickou figúrkou. U Nolana je plnohodnotným hrdinom, ktorý s po zuby ozbrojenými jednotkami S.W.A.T. nekompromisne šliape mafii po chodidlách a škodoradostne ich z očí do očí provokuje, tešiac sa z toho, ako strácajú nervy.

Darí sa mu to až tak dobre, že čoraz vynervovanejší mafiáni sa rozhodnú prijať Jokerovu ponuku.

Od tej chvíle ale nemôže žiadna zo strán ustúpiť. Mafia Jokera nemôže odvolať, lebo ho už dávno nevlastní (nie, že by ho niekedy naozaj vlastnila... ale ponúkol im ilúziu, že áno), Batman mu nemôže zaútočiť na achillovu pätu (pretože žiadnu nemá). Nemotivujú ho logické pohnútky, ako sú peniaze, moc, uznanie, rešpekt, etika, morálka, pomsta, nenávisť, sláva.

Odporúčam pôvodné anglické znenie s titulkami kvôli nenapodobiteľnému hlasovému prejavu Heatha Ledgera. Keďže je Joker na ústach ťažko znetvorený, je pôvodne znenie takmer až psycho: plné mľaskania, zalizovania, hihúňania, huhňania, cmukania, kocúrieho zalizovania, chlípania a sŕkania. Je to psycho. Ako skoro celý film.

The Dark Knight, USA/Veľká Británia 2008, cca 150 minút

Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Christopher a Jonathan Nolanovci (na motívy komiksov firmy DC Comics resp. Boba Kanea). Kamera: Wally Pfister. Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer. Strih: Lee Smith. Hrajú: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaalová, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Anthony Michael Hall, Michael Jai White, Chin Han, William Fichtner, Tommy 'Tiny' Lister a ďalší