Jonah Hex [4O %]
Štvrtok, 16 December 2010 06:07

Recenzia na komiksový fantasy western s Joshom Brolinom, Johnom Malkovichom a Meganon Foxovou JONAH HEX.

Toto preview som začal vetou „neviem, čo si mám myslieť“. Musím s prekvapením skonštatovať, že to neviem ani po pozretí hotového, podozrivo krátkeho (ale vlastne vďakabohu) filmu.

Ako som spomínal v preview, komentujúcom prehnane nabúchaný a celkovo „prehnaný“ trailer, JONAH HEX mal problémy. Stál veľký peniaz, producenti však práve preto potrebovali, aby sa nielenže zaplatil, ale aby aj poriadne zarobil. Keď uvideli materiál (nakrútený neskúseným Jimmym Haywardom - animovaný sloní HORTON), usúdili, že to nemá šancu stať sa komerčným hitom, zhrozene narýchlo do akcie nahnali zručného režiséra Francisa Lawrencea (CONSTANTINE, SOM LEGENDA) a začalo sa masívne strihanie a pretáčanie.

Už teraz sa hovoria hotové legendy o tom, čo všetko malo byť v JONAHOVI HEXOVI iné. Od postáv, ktoré pôvodne mali veľký priestor, no následne ich produkcia nechala zastreliť po dvoch scénach, po postavy, ktoré mali byť zastrelené po dvoch scénach, no následne boli ich úlohy rozšírené na celovečernú minutáž. To znie až neuveriteľne. Nemienim si zisťovať, či je to pravda, hrozné však je, že tomu bez problémov verím. Ten film na mňa naozaj pôsobil poriadne „pozliepane“.

Kým prvá polhodina sa ešte dala, druhá mi začala čoraz častejšie nadvihovať nie ani tak mandle či nervy, ale skôr obočie. Čo toto má dofrasa byť? Záverečných cirka 20 minút ma definitívne dorazilo - kým dovtedy to bola len blbá blbosť a blbý Hollywood v najhoršom zmysle slova (a to si vážim filmy Stevena Spielberga), finále je zostrihané tak „narýchlo“, až som neveril vlastným očiam a ušiam, ako sa môže niečo TAK nákladné TAKTO vymknúť kontrole. Keď uvidíte chaoticky zostrihaný súboj Brolin verzus Malkovich, pochopíte.

Celkovo pôsobí scenár, ak to tak môžeme nazvať, skratkovito. V jednej chvíli Hex podíde k mŕtvole a „oživí“ ju (zrejme ale ak sa na to niekto pozerá z diaľky, vidí len Hexa rozprávať sa so sebou resp. ako hovorí na mŕtvolu, ktorá mu samozrejme neodpovedá, lebo je mŕtva, ale môžem sa mýliť, toto som vôbec nepochopil), aby sa od nej dozvedel dôležitú informáciu. Oživená mŕtvola sa ho následne spýta, čo sa (jej) stalo. Hex jej povie „Mám schopnosť rozprávať sa s mŕtvymi, si mŕtvy“. Zombík naňho pozrie, prikývne štýlom „hm, to je zaujímavé“ a viac to nerieši. Neviem teda ako vy, kebyže ste mŕtvi, ale ja by som sa správal inak. Následne je táto vlastnosť zabudnutá a ide sa ďalej. Kam? Niekam. Hocikam! Len aby bola sranda. Júj, kopni toho koňa poriadne do slabín ty blbý kaskadér!

Alebo je nám v úvode narýchlo povedané, že znetvoreného Hexa našli Indiáni a vyliečili ho, následne sa k tomu ale už nevraciame a Indiánov, pokiaľ viem, neuvidíme ani raz, len afroamerických otrokov, snívajúcich o slobode, demokracii a o tom, že raz určite bude Amerika krajinou, kde sú si všetky farby pleti rovnocenné (a prezidentom bude „syn otrokov“?). Na konci nesmie chýbať ohňostroj a otvorené zadné vrátka pre pokračovanie, ktoré vďakabohu na 99,9% nevznikne. Možno remake. Raz. Keď na to bude ľudstvo pripravené.

To už sú stokrát lepšie aj mizerné, husto používané klišé (hrdina sa na konci bije so zloduchom, zloduch ho poráža, hrdina si spomenie, ako mu zloduch vyvraždil rodinu, do hrdinu sa vleje nová sila a zlosyna porazí).

Snímka už prvú hodinu nepôsobí dojmom, že by bola v poriadku (strihali ju štyria strihači). Zbytočná postava Megan Foxovej, ktorú som nikdy nepokladal za atraktívnu, pôsobí dokonca dojmom, že bola na nakrúcanie privolaná dodatočne, aby sa aspoň prostredníctvom jej nadržaných štrnásťročných fanúšikov film zaplatil. Zvraty sa dejú prirýchlo, akoby skončili na dlážke strižni desiatky minút, čo je ostatne aj dosť pravdepodobné. Určite by som ale nerád videl trojhodinový režisérsky zostrih. Skutočne nie. Prosím vás! Nie!

Josh Brolin dlhé roky zarezával v menších úlohách veľkých filmov, ako sú MIMIC alebo MUŽ BEZ TIEŇA. „Jeho rokom“ bol až 2007, kedy výborne zahral nie ani tak šialeného doktora v GRINDHOUSE: PLANÉTE TEROR, ale najmä „obyčajného chlapa“ v modernom westerne oscarových bratov Coenovcov TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH. Hoci odvtedy ubehli ledva tri roky, stihol sa, podľa mňa zaslúžene, prebojovať do prvej hereckej hollywoodskej ligy, s ktorou chce každý spolupracovať a tomu odpovedá aj zvýšenie honoráru. Dosť diametrálne zvýšenie honoráru. Okamžite si ho obľúbil Oliver Stone (W., WALL STREET: PENIAZE NIKDY NESPIA), ale tiež Ridley Scott (AMERICKÝ GANGSTER) či Will Smith (práve spolu robia na tretích Mužoch v čiernom). Najnovšie má v hre ukážkového psychopata vo westernovej novinke, zasa od Ethana a Joela.

JONAH HEX je jeho „one man šou“. Film s obrovským rozpočtom, ktorý síce je postavený na trikoch a Malkovichovi v titulnej zápornej úlohe, ale „tou“ hviezdou je až práve Brolin ako bizarne znetvorený lovec ľudí. Ak necháme bokom jeho hlášky, ktoré sú bohužiaľ trápne (a čudnú masku, ktorá sa mi vôbec nepáčila), dá sa skonštatovať, že je to aspoň práve BROLIN, kto sa ASPOŇ TROCHA snaží. Malkovich pre mňa už asi desať rokov nie je automatickou zárukou kvality, ako bol pred desiatimi a viac rokmi vďaka peckám ako RÍŠA SLNKA a CON AIR.

Je to ako WILD WILD WEST skrížený so STRATENÝMI VO VESMÍRE s Mattom „Joeym“ LeBlancom. Šéfom výroby JONAHA HEXA bol, neuveríte, Matt „Joey“ LeBlanc. Predpokladám, že podobne, ako pre mňa, je to i pre vás šokujúce varovanie. Pokiaľ nie a STRATENÍ VO VESMÍRE (alebo nedajbože WILD WILD WEST) sa vám svojho času páčili, potom skutočne netuším, nakoľko sa vám môže JONAH HEX páčiť. Pokiaľ sa ale dané filmy nepáčili ani vám, bude asi lepšie, ak sa JONAHOVI HEXOVI vyhnete širokým oblúkom. Možno si poviete, že vďaka koňovi s guľometmi to nemôže byť úplne zlé, ale ten kôň sa síce objavuje sem-tam i v neskoršom deji, ale pokiaľ som niečo dôležité nezaspal, už bez guľometov.

Jonah Hex, USA 2010, cca 81 minút

Réžia: Jimmy Hayward. Scenár: Mark Neveldine, Brian Taylor (podľa DC komiksu Johna Albanoa & Tonyho Dezuniga). Kamera: Mitchell Amundsen. Hudba: Marco Beltrami, Mastodon. Strih: Kent Beyda, Daniel P. Hanley, Tom Lewis, Fernando Villena. Hrajú: Josh Brolin, John Malkovich, Megan Foxová, Michael Fassbender, Will Arnett, Michael Shannon, Wes Bentley, Aidan Quinn, Jeffrey Dean Morgan a ďalší