Iron Man 2 [8O %]
Utorok, 28 September 2010 16:19

Recenzia na akčný komiks s Robertom Downeym Jr. v titulnej úlohe IRON MAN 2.

V roku 2008 komiksové mega-vydavateľstvo Marvel filmovo debutovalo snímkou IRON MAN. Bolo to dosť nečakané, pretože Iron Man alias Tony Stark síce patrí medzi rodinné striebro Marvelu, ale svet filmu ho úspešne X desaťročí ignoroval. Ťažko povedať, čo bolo viac na vine. Náročné triky (Iron Man lieta a na počkanie necháva vybuchovať tanky)? Kontroverzný hrdina (miluje chľast a prostitútky)? Alebo proste fakt, že sa na rozdiel od Spider-Mana či Bladea nejednalo o hrdinu so super-schopnosťami, ale o normálneho chlapom, ktorý má len hrozne veľa peňazí?

V roku 2008 sa každopádne objavil a bolo to obrovské prekvapenie. Nielen po stránke tržieb, ale i výslednej kvality. Nevravím, že to bol zázrak. Videl som už aj lepšie scenáre, triky mi nepripadali nijako mimoriadne a akčných scén bolo máličko a boli zvládnuté priemerne. V čom teda bola sila Tonyho Starka? Bol jeho film trhákom nezaslúžene?

Podľa mňa nie. Najväčším plusom Tonyho Starka bol samotný Tony Stark a jeho „inakosť“ – bol to (a teraz nebudem spisovný) vychcaný hajzlik a kurevník. Len čo bol Downey Jr. v scéne, bola to, nebudem spisovaný, švanda na pošťanie a keď sa k nemu pridali Bridges a Paltrowová, bola to šupa.

Dvojka dostala obrovský rozpočet a bál som sa, že bude „klasickou dvojkou“, teda viac akcie a menej „uvoľnenosti“. Nakoniec som ale spokojný. Dôvodov je viacero a práve kvôli nim nedávam len 60%, hoci som si pred pozretím myslel, že dám.

HERCI. Zasa sú skvelí. Downey Jr., Paltrowová, Samuel L. Jackson, Jon Favreau ako Starkov komorník (a zároveň režisér filmu), Mickey Rourke, Scarlett Johanssonová, Don Cheadle a Sam Rockwell sú herci, ktorí si nakrúcanie evidentne užívali, stále sa všelijako škeria, krenia a špásujú, doberajú sa, prekrikujú, bavia i nenávidia, raz to či ono, smejú sa im očká a vo vás ihrá žilka, že ani obrovský rozpočet nedokáže úspešne zadusiť talent, zábavu a chuť k improvizácii, ak sa stretne správna banda. Podobne, ako v „jednotke“, i v dvojke sú lepšie dialógové scény, než tie akčné. Neuveriteľné.

AKCIA + TRIKY. Nie je sú ohromujúce. Je to „len“ veľmi dobré. Ale nie je to ani nuda a zasa až taký „prepad kvality“ oproti improvizačným dojmom pôsobiacim dialógovým scénam to tiež nie je. Najviac ma akcia strhla v „chodbovej scéne“, kedy som sa jednak dobre smial (Jon Favreau verzus SBS-kár) a jednak to bola presne „tá“ výborne nakrútená akcia, akú chcem v akčnom komikse vidieť; ohnivá Scarlett Johanssonová bola skvelou voľbou.

BLÍŽIA SA POMSTITELIA. Už v prvej časti a v následnom NEUVERITEĽNOM HULKOVI bol komiksový fanúšik bez seba z niektorých scén/hlášok, ktoré komiksom nepoškvrneného diváka nechali úplne chladným a vonkoncom netušil, na čom sa preboha ten človek vedľa neho chechce. Fanúšikom medzi vami asi netreba pripomínať, ako sa na konci záverečných titulkov IRON MANA objavil Nick Fury, ani to, kto na konci NEUVERITEĽNÉHO HULKA vstúpil do krčmy. V IRON MANOVI 2 „prepájanie“ pokračuje: parádny Nick Fury dostáva väčší priestor, do deja sa zapájajú „jeho ľudia“ zo S.H.I.E.L.D., objaví sa žmurknutie (ponižujúco použitý štít Kapitána Ameriku) a na konci záverečných titulkov... neviem, či vám to mám prezradiť... ale asi to urobím. Fanúšikom stačí jedno slovo. Kladivo.

IRON MAN 2 je možno zbytočne dlhý, na strane druhej, pripadal mi ako pestrá šou, ktorá je presne taká, aká mala/chcela byť a na ktorej prípadné nedostatky sa kvôli všadeprítomnému šarmu neviem, nechcem, nemôžem a nebudem hnevať. Dávam 80% a veľmi sa teším, keď The Avengers na striebornom plátne v (dúfajme) roku 2012 udrú prvýkrát a poriadne sa zatrasie zem.

P.S. Film produkovala Downeyho manželka Susan, ďalej Favreau a ľudia od Marvelu (samozrejme Stan Lee).

„Chcem vás...“ – „Aj ja vás!“ – „...mať z krku.“

- IRON MAN 2, USA 2010, cca 124 minút -

Réžia: Jon Favreau. Scenár: Justin Theroux (podľa komiksu firmy Marvel). Kamera: Matthew Libatique. Hudba: John Debney. Strih: Dan Lebental, Richard Pearson. Hrajú: Robert Downey Jr., Mickey Rourke, Samuel L. Jackson, Scarlett Johanssonová, Gwyneth Paltrowová, Don Cheadle, Sam Rockwell, Kate Maraová, Stan Lee (cameo), Tim Guinee, Paul Bettany (len hlas), Clark Gregg, Jon Favreau, Garry Shandling, Leslie Bibbová a ďalší