Iron Man (80 %)
Štvrtok, 29 Apríl 2010 05:54

Recenzia na komiksový hit IRON MAN s Robertom Downeym Jr.

Bezstarostného kurevníka a majiteľa zbrojárskej korporácie Stark Industries unesú, mučia, za pomoci svojho rozumu im utečie a stane sa Iron Manom...

IRON MAN bol v r. 2008 prvým filmom podľa komiksu firmy Marvel, ktorý si urobilo Marvel samo, dovtedy predávalo práva Hollywoodu (Fox, Sony, Universal) a kvôli zlým zmluvám malo z výslednej tržby (X-MEN, SPIDER-MAN) smiešne percentá. Dosť som o tom popísal tu. Po IRON MANOVI nasledoval NEUVERITEĽNÝ HULK s Edwardom Nortonom, samozrejme IRON MAN 2, momentálne sa nakrúca THOR a čoraz otvorenejšie sa hovorí o KAPITÁNOVI AMERIKA a POMSTITEĽOCH, v ktorých sa má stretnúť viacero marveláckych superhrdinov (aj Iron Man).

„Pepper, myslím si, že ste ma nachytali už pri horších veciach...“

Na IRON MANOVI mi najviac prekážal „nenápaditý“ scenár, ktorý je esenciou každého druhého komiksového filmu (ústrední nepriatelia boli v skutočnosti v minulosti spolupracovníkmi či dokonca priateľmi, v komiksoch bežná, ale už aj dosť otravná, vec). Ruku na srdce, koľkokrát sme sa už únavne prepracovávali k chvíli, v ktorej sa z bežného človeka (Stark nikdy žiadne špeciálne vlastnosti nemal) stane komiksový frajer? Koľkokrát sme už videli, ako si nesmelo/komicky „testuje“ novonadobudnuté schopnosti, ako vymýšľa kostým? Všetko sa nesie v odhadnuteľnom duchu: zoznámenie s Tonym, únos, výroba kostýmu, prvý poriadny súboj, záverečné titulky (a po nich Nick Fury). Na strane druhej, mnohé drobnosti v scenári sú príjemne osviežujúce; napríklad prvé objavenie pracovného „typu 1“ pripomína skôr nočnú moru v tmavom tuneli, kde vám niečo železné golemovské drví kosti.

„Niektorí ľudia hovoria, že najlepšia zbraň je taká, ktorú netreba použiť. Ja si myslím, že najlepšia je taká, ktorú stačí použiť raz. Myslel si to aj môj otec, myslí si to Amerika... a zatiaľ to funguje.“

Naopak, hoci je scenár mierne povedané „štandardný“, mal by potešiť každého, kto má Marvel rád, pretože scenáristi si dali záležať na „prepojení svetov“. Záverečný Nick Fury je len čerešničkou na torte, všetko vizionársky smeruje k vytvoreniu jedného kompaktného „univerza“, kde v jednom americkom veľkomeste môžu žiť Iron Man s Hulkom a Kapitánom Amerika.

„Mali ste všetky ženy z Playboya?“ – „Ako sa to vezme. Januárovú nie. Ale v marci boli dvojičky.“

Kým scenár je zlý, mnohé zachraňujú jednak pekné efekty (Tony a stíhačky), všadeprítomný nadhľad (opitý večierok v lietadle), iskriace dialógy, chémia medzi hercami, výborne napísané postavy, z nich každá má „svoj štýl“ a samozrejme samotní herci, od vtipného Downeyho Jr. po prekvapivo krásnu Gwyneth (prekvapivo preto, že doteraz mi bola „fyzicky“ ukradnutá, tu ale nie).

80% nie je úplne férových, pretože triky sú síce pekné, ale občas neviete, na čo sa pozeráte (tak rýchlo sa vzduchom „mihajú“ všelijaké veci) a od akčného vyvrcholenia som rozhodne čakal viac; to, čo som videl, mi pripomínalo skôr trailer na počítačovú hru o robotoch. IRON MAN MÁ chyby, myslím si však, že napriek tomu, že neobsahuje toľko akcie, koľko som čakal, je svižný a zlatý a treba mu odpustiť, lebo akonáhle je na scéne Downey Jr., Paltrowová, Bridges alebo Howard, JE sa na čo pozerať – a minimálne jeden z nich je v scéne prakticky vždy (režisér sa mihá v roličke nenápadného komorníka/šoféra).

„Volajú vás Nový Da Vinci.“ – „Smiešne. Nie som maliar.“ – „Tak potom Služobník smrti.“ – „...To je lepšie.“

Iron Man, USA 2008, cca 126 minút

Réžia: Jon Favreau. Scenár: Mark Fergus, Hawk Ostby, Art Marcum, Matt Holloway (podľa komiksu firmy Marvel). Kamera: Matthew Libatique. Hudba: Ramin Djawadi. Hrajú: Robert Downey Jr., Jeff Bridges, Gwyneth Paltrowová, Paul Bettany (len hlas), Terrence Howard, Leslie Bibbová, Jon Favreau, Clark Gregg, Stan Lee (cameo), Samuel L. Jackson (cameo po záverečných titulkoch) a ďalší