Ninja korytnačky [6O %]
Pondelok, 15 Jún 2015 03:00

Recenzia filmovej adaptácie kresleného seriálu, ktorý formoval detstvo mnohých z nás.

Ako malý som koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov vyrastal na množstve bizarných televíznych/filmových fenoménoch a spolu s hovoriacim autom a Herkulom Kevinom Sorbom patrili hovoriace zmutované tínedžerské nindža korytnačky k tomu najvýraznejšiemu. Štyria korytnačí bratia žili v kanáloch pod New Yorkom, boli posadnutí pizzou rovnako, ako Scooby-Doo sušienkami, trénoval ich zmutovaný potkan Splinter (Trieska), bojovali proti Shredderovi (Trhačovi), Krangovi (chápadlový mozog v bruchu kulturistu) a zmutovanému duu nosorožec/prasa (Bebop a Rocksteady).

Boli toho plné televízie, novinové stánky, kiná, hračkárstva, obchody s oblečením. Kostru tvoril kreslený seriál (v rokoch 1987 – 1996 takmer 200 dielov), ale boli tu i filmy s chalanmi hopsajúcimi v latexových kostýmoch (od roku 1990 viacero kusov, vrátane zabudnutého animovaného filmu z roku 2007). Samozrejme nechýbali zberateľské samolepkové albumy (mal som dva, vrátane 3D nálepiek, ale neskôr som ich vyhodil a zostali mi len 3D okuliare) a komiksy (niektoré sa dali rozložiť na obrovský plagát s niektorou z nindža korytnačiek). Ale ešte aj dnes málokto vie, že pôvodný komiks má úplne inú, stokrát temnejšiu atmosféru.

Napriek tomu ma nechali chladným informácie, že Michael Bay ako producent (vlastní Platinum Dunes) a snaživý režisér Jonathan Liebesman (kruhový kraťas Rings, Pád do temnôt, Svetová invázia, prequel k TCM, Hnev titanov) za 125 miliónov nakrúcajú celovečernú hranú verziu, v ktorej korytnačky a Splintera oživia prostredníctvom motion capture. Do ľudských úloh obsadili znesiteľného Kanaďana Willa Arnetta (Rodinná dovolenka a iné nešťastia s Robinom Williamsom, Ľadovo ostrí s Willom Ferrellom, prepadák Jonah Hex) ako kameramana, Whoopi Goldbergovú ako šéfku a Williama Fichtnera (Dokonalá búrka, Temný rytier) ako zlosyna.

Pred premiérou sa špekulovalo, či stvárni Shreddera, čo striedavo popieral, striedavo zahmlieval a raz som dokonca zachytil správu, že potvrdil, že bude hrať Shreddera. Nehrá. Hrá ho neznámy ázijský herec Tohoru Masamune, no väčšinu času má brnenie, takže keby sa na konci ukázalo, že ho Fichtner v polovici zabil a obliekol si jeho brnenie, nemalo by to na dej žiadny vplyv. Nerozumiem, prečo Bay do tejto úlohy neobsadil komerčne atraktívnejšieho herca, nakoľko Shredder musí byť aj v prípadných pokračovaniach (dvojka sa práve nakrúca) a určite by bolo ľahšie prilákať do kín divákov na Kena Watanabeho, než na „akéhosi“ Masamuna (hral sekuriťáka v Počiatku, ehm).

Uznávam ale, že Bay mal veľa práce s náročnými zákulisnými problémami (prepisovanie scenára, odsunutie premiéry, v pôvodnej verzii údajne mali korytnačky mimozemský pôvod, April mala hrať Jessica Bielová...) a na podobné „triviálnosti“ nemal čas.

Samozrejme som zabudol na Megan Foxovú z prvých dvoch Transformerov. Následne Baya označila za Hitlera, na čo sa prekvapivo urazil a v trojke ju pre-obsadil. Následne ale bolo všetko odpustené a Bay ju obsadil do titulnej ženskej úlohy novinárky April O´Neilovej. Bolo to prvý raz, čo mi pripadala sympatická.

Došlo k zmodernizovaniu trademarkov univerza, takže korytnačky majú dodávku na solárny pohon a Donatello vlastní 3D, no v jadre je to stále to isté a keď sa objavia ďalšie poznávacie znamenia (cowabunga, mutagén, pizza), sme doma. I keď by ma zaujímalo, ako si jedno z najslávnejších talianskych jedál objednávajú, ale zrejme podobne, ako Kevin v Sám doma. Naopak, viaceré trademarky chýbajú (Casey Jones, Krang, Bebop, Rocksteady, Technodrom).

Ak si správne pamätám seriál a komiksy, v nich bol Splinter japonský učiteľ bojových umení, z jeho žiaka sa neskôr stal Shredder a následne Splinter zmutoval do podoby obrieho hovoriaceho potkana (a Shredder nie). Vo filme je Splinter laboratórna krysa, na ktorej sú prevádzané pokusy a následne skončí v kanáloch, kde zmutuje. Jeho „synovia“ sú taktiež pokusné zvieratá. Motív „majstra a žiaka“ filmári presunuli na Shreddera a Fichtnera. Nemôžem povedať, že by som to ako ex-fanúšik seriálu bral ako hanobenie značky. Skôr som rád, že zavial svieži vetrík. Len skutočne netuším, ako sa mohol z pokusného potkana stať majster v karate iba vďaka knižkám. To je ozaj hlúpe.

Ďalšou zmenou, ktorá v podstate mení celý film, je to, že April korytnačky a Splintera poznala z laboratória, kde pracoval jej otec. Toto, ak sa nemýlim, v seriáli ani filmoch nebolo. Táto linka pripomína experimenty Petrovho otca z Webbových Spider-Manov (prvý a druhý). Som zvedavý, či bude rozvádzaná v budúcich dieloch.

Naozaj by sa kamión na strmom zasneženom brehu choval takto? Ako sa môže „robotický samuraj“ pohybovať tak bleskovo, ohybne, hladko a ľahko? Prečo Shredder prizabije Splintera a namiesto toho, aby ho dorazil, sa uspokojí s myšlienkou „a čo, veď som ho tak zmastil, že určite o pár sekúnd umrie“ a odíde? Prečo, keď potrebuje všetku krv zo všetkých korytnačiek, stačí mu krv z troch a štvrtú nechá v kanáli? Navyše mu stačí uistenie zo strany anonymného poriadeného „štvrtý zomrel“ bez toho, aby videl mŕtvolu? Prečo na krv nevezme aj Splintera, ktorý, pokiaľ viem, bol vystavený rovnakým pokusom?

Dosť často sa mi zdalo, že sa „troška moc“ strihalo, až sa to prestrihalo, vinou čoho z deja záhadne mizne nielen Foxovej spolubývajúca, ale aj Whoopi. Viem, že dnes nie je ani omylom taká slávna, ako v 90-tych rokoch, stále ju ale pokladám za tvár dosť známu na to, aby som s ňou ako režisér jednal dôstojne a nedal jej dve bizarné scénky a zvyšok hodil do koša. Fakt mi to pripadá tak, že bola minimálne jedna scéna s ňou vystrihnutá. Je to škoda, lebo hoci nie je taká dobrá, ako J.J.J. z Raimiho Spider-Manov, za istých okolností mohla dobre zaplniť uvoľnené miesto „maniakálneho šéfa spravodajstva“.

Mimochodom, ja som bol Donatello, ale mám pocit (ale možno si to len blbo pamätám), že ten seriálový bol iný, ako filmový. Celkovo sú korytnačky po vizuálnej stránke stvárnené presvedčivo (zrejme sem-tam filmári kvôli zníženiu rozpočtu použili kaskadérov/dablérov s maskami, napr. keď korytnačky vidíme od chrbta/panciera). Ale 50% z nich sa na seba podobá a zvyšných 50% pôsobí skôr ako neškodné komické postavičky, než špičkoví nindža bojovníci (chápem, že ide o tínedžerov, ale aj tak!).

Akčných scén nie je veľa, ale sú veľké a dlhé a film má len hodinku a pol, takže to pôsobí dojmom, že ich JE veľa. Sú zapratané trikmi, ale ako bitka v kanáloch a na streche, tak snežné orgie sú prehľadné.

Byť to o čosi temnejšie, logickejšie (Splinter a Shredder sa tvária ako celoživotní nepriatelia, pritom v kanáloch sa vidia prvý raz v živote), lepšie napísané, premyslenejšie, poctivejšie (všimnite si, že tri hlavné záporné postavy zmiznú z deja, aby mohli byť v dvojke) a originálnejšie (a keby v tom boli Bebop a Rocksteady), v pohode dám 70%. Je to síce blbosť, ale to bol tento nápad vždy. Určite je to lepšie, ako dnes už pravdepodobne svojím spôsobom nepozerateľné filmy (a seriál, nedávno som z neho kúsok videl a bolo to hrozné).

Teenage Mutant Ninja Turtles, USA 2014, cca 101 minút

Réžia: Jonathan Liebesman. Scenár: Josh Appelbaum, André Nemec, Evan Dougherty. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Lula Carvalho. Hrajú: Megan Foxová, Will Arnett, Whoopi Goldbergová, William Fichtner, Johnny Knoxville (len hlas), Tony Shalhoub (len hlas) a ďalší

............................................................................................................................