Avengers: Vek Ultrona [7O %]
Pondelok, 11 Máj 2015 03:00

Recenzia záveru Etapy 2.

Obsahuje spoilery.

Problém Avengers 2 nie je v komplikovanom univerze (naopak, to fanúšikovia vyžadujú – čím komplikovanejšie, tým lepšie), ani v prílišnom množstvo postáv (detto), ani v slabom zloduchovi s nezaujímavou armádou (to je v Marvele už klasika). Hlavný problém Avengers 2 je, že si druhý raz už nikto automaticky nesadne na zadok len preto, že sa v jednej scéne Nick Fury rozpráva s Hulkom, Vdovou, kapitánom, Iron Manom a Hawkeyem. Proste sa stratil moment prekvapenia a s ničím extra novým Joss Whedon neprichádza.

Avengers 2 nás bez najmenšieho vysvetľovania zavádzajú do akcie. Oceňujem to a ide o zbesilú akciu. Ale rozmýšľal som, čo v nej robí kapitán, keď na konci druhého spin-offu Furymu povedal, že s ním do Európy pátrať po pohrobkoch Hydry nejde a zrazu ide (a Fury nie).

Whedon tvrdil, že dvojka bude „menšia, temnejšia a osobnejšia“. No... ani nie. Nikto z pôvodných Avengers nezomrie (schytá to len jeden potenciálny adept do novej zostavy) a žiadne gigantické morálne konflikty sa nekonajú. Všetci držia pokope a keď to medzi nimi začne vrieť, niekto to upokojí vtipnou hláškou a ide sa ďalej. Jediná „vyhrotenejšia“ scéna sa odohrá v laboratóriu pred prebudením Visiona, kedy vidno, že Tony a kapitán si spolu síce relatívne rozumejú, ale stačí jedna iskra a už to medzi nimi vybuchuje; ako predpríprava na Civil War OK.

Joss tvrdil i to, že z Hawkeyeho urobí kvalitnú postavu. Neveril som mu... ale urobil. A som prekvapený, ako ľahko. Miestami to takmer vyzerá na nového vodcu tímu, tento odvážny ťah ale Whedonovi štúdio nedovolilo dotiahnuť do úspešného konca.

O tejto postave platí to, čo o všetkých: každý má viacero silných momentov, od silného dialógu cez kvalitný monológ až po zaujímavú „citovú pasáž“ (vrátane Furyho, ktorý neotravne mentorsky perlí v každej scéne a prekvapivo má pásku cez oko). I o postavy, o ktorých si myslíme, že nemajú čo ponúknuť, je pekne postarané. Stark sa premieňa z egomaniaka na muža, ktorému záleží na mieri (hoci to vždy bude maskovať sarkazmom), kapitán si priznáva, že muža, ktorým kedysi bol, nahradil chlap neschopný žiť bez vojny, no skutočným prekvapením bude až vzťah Vdovy a Hulka. Akcie je veľa (občas až priveľa) a je dobrá, no „osobné momenty“ sú lepšie.

Zo starých postáv sú najmenej zaujímaví Thor (prvý raz som mal pocit, že Hemsworth je nervózny) a kapitán (u toho je to zvlášť škoda po tom, aké skvelé veci predviedol v druhej sólovke). Čo sa nových hrdinov týka, avizovaný Vision dlho, dlho, dlho nikde a zrazu príde a je super. Veľmi originálna postava, sám som zvedavý, ako s ňou bude v budúcnosti narábané. A bolo to prvý raz od Príbehu o rytierovi (z roku 2001), čo som si povedal, aký príjemný a „jemný“ herec Paul Bettany je (o to viac ma mrzí, v akých blbostiach hrá). Elizabeth Olsenová má nezrozumiteľné schopnosti a Aaron Taylor-Johnson nie je až taký sympaťák, ako Evan Peters v Budúcej minulosti, no obaja sa sem vcelku hodia.

O kapitánovej druhej sólovke sa vravelo, že je skôr čosi ako Avengers 1,5. Bola to pravda. Paradoxne, samotná dvojka Avengers univerzum nijako enormne dopredu neposúva. Nič zásadné sa nestane. Naopak, sú znižované niektoré zdanlivo zásadné udalosti z predchádzajúcich marveloviek (Shield bol zrušený, ale zdá sa, že to až také horúce nie je a zostal fungovať aspoň na akejsi partizánskej báze).

Objaví sa síce zopár nových tvárí, ale nie tie, ktoré by ste čakali (Black Panther, Ant-Man, Spidey, Dr. Strange). Naopak, je tu dosť cameí, ktoré pôsobia násilníckym dojmom (odjakživa opomínaný War Machine vlastne ešte dostal celkom milú roličku, čo už sa ale nedá povedať o Falconovi, titulkovom Thanosovi, Marii Hillovej, Idrisovi, Peggy a Dr. Selvigovi). Sám však neviem, či je naozaj zle, že sa objavili, lebo keď sa niektorí starí známi neobjavia ani na sekundu, je to snáď ešte horšie (Winter Soldier, Loki, frajerky Thora a Iron Mana).

Hore som spomenul, že v komplikovanom univerze problém nie je, ale faktom je, že miestami som sa v ňom strácal (prečo som mal z jednotky dojem, že Hawkeye a Vdova spolu chodia?). Horšie boli len občasné nechcene parodické prvky (Thor v civilnom oblečení prenášajúci vážne shakespearovské hlášky, prvý spomalený záber všetkých Avengers) a dosť čudné odbočky (Wakanda, Thor v „jazere snov“).

Po tom, čo predviedli bratia Russovci s kapitánom, sa javí byť Whedon nudný. Vie v správny moment odľahčiť atmosféru (Hawkeyeho rozhovor s Wandou, Thor verzus LEGO, súťaž v dvíhaní kladiva), zvláda akciu a ešte viac rozhovory (najlepšie sú scény z farmy), ale inak sa opakuje a je predvídateľný. Tam, kde boli Russovci mladí, svieži, inovatívni, draví, drsní a možno aj drzí, tam si stará škola Whedon iba odškrtáva povinné položky (obeta, motivačný preslov, trademarky – „okružný“ záber okolo všetkých Avengers, Thor chytajúci Starka pod krkom, kladivo verzus štít, čistenie oblasti, do ktorej sa ide bojovať, od civilistov). Škoda, že si namiesto toho nepostrážil dokončenie všetkých dejových línií (Hulk a ostatní vedeli, čo Stark vytvoril na Hulka? Súrodenci zabudnú, že nenávidia Starka...). Whedon by mal naďalej univerzum kontrolovať z pozície producenta, ale k réžii by ho už radšej púšťať nemali. Má postavy rád a vie s nimi narábať (a keď nad tým tak premýšľam, vlastne je ich v dvojke prekvapivo málo), ale kapitánova druhá sólovka ma bavila viac. Práve tá sa mi z Etapy 2 páčila najviac, hneď za ňou Strážcovia Galaxie. Najmenej ma bavil druhý Thor a o čosi viac tretí Iron Man.

Zopár drobností pre fanúšikov:

* Strucker (Thomas Kretschmann) z potitulkovej scény kapitánovej druhej sólovky má len úvodné cameo a následne umiera vo väzení (mimo záber).

* Očakávalo sa, že súboj Hulka s Hulkbusterom nastane na konci a následne Hulka zvyšok tímu z bezpečnostných dôvodov vystrelí do vesmíru (kde sa stretne so Strážcami), ale bitka sa odohrá už v polke filmu a nakoniec Hulk oficiálne NESKONČÍ vo vesmíre (aj keď... podľa mňa skončil).

* Na konci k žiadnemu brutálnemu rozdeleniu tímu nedochádza, ale Thor odlieta do Asgardu riešiť „svoje veci“, Hawkeye sa vracia na domovskú farmu, Hulk je nezvestný a Vdova s kapitánom začínajú vychovávať novú generáciu (Wandu, Visiona a Falcona).

* Panther síce nemá ani cameo, ale menšiu rolu dostal jeho úhlavný nepriateľ v podaní Andyho Serkisa. Mohol by z toho byť jeden z minima kvalitných zloduchov univerza.

* Benedict Cumberbatch sa vraj zúčastnil dotáčok, ale vo filme skutočne nie je.

Avengers 2: Age of Ultron, USA 2015, cca 141 minút

Réžia a scenár: Joss Whedon. Hudba: Brian Tyler, Danny Elfman. Kamera: Ben Davis. Hrajú: Chris Evans, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johanssonová, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smuldersová, James Spader (len hlas), Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsenová, Thomas Kretschmann, Don Cheadle, Hayley Atwellová (cameo), Paul Bettany (+ hlas Jarvisa), Andy Serkis, Stellan Skarsgård, Idris Elba, Anthony Mackie a ďalší

............................................................................................................................