Ako Spidey zatriasol univerzom
Pondelok, 02 Marec 2015 03:00

Stalo sa najnepravdepodobnejšie. Marvel a Sony sa dohodli. Stretne sa konečne Spidey s Hulkom?

Od februára je to oficiálne: Marvel a Sony sa dohodli a Spider-Man, ktorého vymyslel Marvel, ale následne predal Sony, ktorý si s ním však ani po trilógii Sama Raimiho a dvoch rebootoch Marca Webba prekvapivo nevedel dať rady, sa bude môcť objavovať v prepojenom marveláckom univerze.

Je to v podstate jedinečná, úžasná a fantastická správa, pretože štúdiá neuprednostnili právne ťahanice, ani vzájomné útoky, ale fanúšika. Samozrejme ale v skutočnosti ide v prvom, druhom a treťom rade o peniaze. Predovšetkým v Sony budú radi, že autorské práva nemusia vrátiť a postava im dohodí ďalšie milióny. A to v podstate bez výraznejšej snahy, nakoľko momentálne polomŕtvu postavu rozhodne nakopne k úspechu stokrát schopnejší a atraktívnejší Marvel, než „nejaké“ Sony. No na pár miliónikov si pochopiteľne príde i Marvel, o to pokoj. Iste, tržby jeho snímok sú ohromné i bez Petra Parkera. Ale s Pavúčím mužom budú, samozrejme, ešte väčšie + by Marvel mal dostávať percentá z hračiek. A tie sú gigantické.

K dohode nedošlo v správny čas. Keď už sa mal Spidey začleniť do univerza, malo sa tak stať až v Etape 4. Do Etapy 3 sa nehodí, je to príliš „narýchlo“. Do Civil War, predstavenej v Kapitánovi 3, by sa síce hodil perfektne. Ale krásne by ho v tomto smere dokázal zastúpiť „alternatívny Spider-Man“ - taktiež mladý/maskovaný Black Panther. Napriek tomu je dohoda medzi Marvelom a Sony super správou. Asi.

Zatiaľ je na detaily priskoro; štúdiá zatiaľ nevedia, ako postavu začleniť do hotového univerza, obsahujúceho Iron Mana, Thora, Hulka, či Strážcov Galaxie. Takmer isté ale je, že dôjde k pre-obsadeniu. Som zvedavý, kto nahradí dreveného Maguirea a snaživého Garfielda. Tipol by som, že kandidátom budeme prekvapení. Pôjde o málo známu až neznámu tvár. Môžem sa mýliť, ale Marvel v tomto (a v „nečakaných“ režiséroch – Branagh, Favreau, Black...) smere rád riskuje. Veď kto pred prvou klapkou Thora poznal Chrisa Hemswortha a Toma Hiddlestona? Nemusíme chodiť ani hlboko do minulosti, rovnakému postupu je Marvel verný dodnes, keď novú generáciu Avengers obsadil nie príliš úspešným komikom Paulom Ruddom alebo úplne neznámym Chadwickom Bosemanom alias Black Pantherom.

Bolo to len nedávno, čo tieto Recenzie priniesli články o Etape 3 a už sa to kvôli angažovaniu Spider-Mana trocha pomenilo. Ani sám Marvel nemohol tušiť, ako jednania so Sony dopadnú, takže s postavou nerátal. Rátal síce pre kapitánovu tretiu sólovku s kultovou Civil War, a tá v komiksoch proti sebe postavila kapitána a Tonyho Starka, pričom zhmotnením ich súboja bol práve Spider-Man. Keďže toho ale Marvel nemal k dispozícii a bolo na 99% isté, že ani mať k dispozícii nebude (pretože v Sony sa takej napriek pádom stále úspešnej značky proste nezbavia, to by museli byť padnutí na hlavu), kľúčového maskovaného superhrdinu, ktorý by registráciou stratil anonymitu svoju i svojich najbližších, hodili na chudáka Black Panthera.

Potom sa ale vyplnilo ono 1% a Marvel prekvapivo dostal Spideyho k dispozícii. Čo to znamená pre už do detailov naplánované univerzum? Klasika. Budú sa prepisovať scenáre, presúvať premiéry a možno prídu dotáčky už v podstate hotových Avengers 2 a Ant-Mana. Thor 3 bol z júla 2017 odložený na november, aby uvoľnil miesto pre už-nie-úplne-konkurenčného Spider-Mana. Zatiaľ to vyzerá tak, že by nemalo ísť o ďalší reštart, ale v tomto dobrodružstve už bude Spider-Man „hotový“. Otázne je, či film bude zo Sony alebo od Marvelu, ale zatiaľ to vyzerá na Sony.

Ešte k dátumom. Keďže v novembri 2017 mala mať premiéru Pantherova sólovka (v ktorej by sa zrejme bil s Andym Serkisom, predstaveným prvý raz v Avengers 2), tá sa pre zmenu odsunie na júl 2018. Taktiež o dátum premiéry prichádza Captain Marvel, presúva sa na november 2018. Inhumans sa z roka 2018 presúvajú na 2019. Premiéry Kapitána 3, Avengers 2 + 3, Dr. Strangea a Strážcov Galaxie 2 podľa všetkého zostanú na pôvodných pozíciách.

Ako vidno, nejde v zásade o nič strašné, jedna vec tu ale je: ak ste si všimli, tajomní Inhumans sa presunuli ZA Avengers 4. Čiže sa môže stať, že nebudú patriť do Etapy 3, ale až 4. Doteraz každú etapu uzavreli práve Avengers a pochybujem, že to Marvel bude meniť. Navyše, národ Inhumans by do univerza mal priniesť nové pohľady na vec a svet, takže by možno bolo lepšie, aby ho nemotali do Etapy 3.

Spideyho môžeme pred sólovkou 2017 uvidieť teoreticky už v Avengers 2 resp. v Ant-Manovi. Drobné dotáčky aspoň do potitulkovej scény určite nie sú problém napriek tomu, že zatiaľ jeho hereckého predstaviteľa nepoznáme. Proste pôjde o maskované cameo.

Obávať by sa preventívne mali začať bratia Russovci, ktorí nakrútia Kapitána 3. Práve tam takmer určite bude nutné na poslednú chvíľu zakomponovať Spider-Mana, takže sa takmer určite bude musieť prepísať scenár. Nemusí ísť ale o žiadnu katastrofu. Nevie sa síce, aký priestor mal v Civil War mať Panther, ale cameo nie. Takže sa jednalo o väčšiu rolu a tá sa pravdepodobne „rozdelí“ medzi Panthera a Spider-Mana. Prinajhoršom by bol Panther z Civil War vymazaný a všetky jeho postavy by zdedil Spidey.

Kvôli tomuto si myslím, že na Spideyho v marveláckom univerze je príliš skoro (z pre Civil War kľúčovej postavy sa stane vedľajšia?!), prípadne je priskoro pre samotnú Civil War a malo k nej dôjsť až v Etape 4, kedy bude viac maskovaných postáv. Lenže presunúť Civil War do Etapy 4 by mohlo rozsypať celú Etapu 3, nakoľko k Civil War dôjde hneď na začiatku Etapy 3 a zásadné udalosti z nej (narastajúca nedôvera medzi priateľmi, svet pozerajúci sa na superhrdinov ako na zbrane hromadného ničenia) ovplyvnia zvyšok celej etapy. Takže ak by sa Civil War vyškrtla a použila by sa až do Etapy 4... o čom by bola Etapa 3? Navyše do Etapy 4 už sú skoro určite tajne naplánované nové postavy, udalosti a zápletky, takže to by sa potom čo? Presunulo do Etapy 5? Šialené. Preto si myslím, že začlenením Spider-Mana do univerza oveľa viac získalo Sony, než Marvel. Toho čaká ohromná kopa premýšľania, plánovania a prepisovania, asi vrátane dotáčok, kým v Sony sa budú len prizerať a občas urobia trápne vyhlásenie, aby to aspoň vyzeralo, že na udalosti majú vplyv.

Spideyho angažovanie potvrdilo, že nová generácia Avengers bude pozostávať väčšinou z maskovaných hrdinov, čo je opak pôvodného tímu, kde verejnosť nepoznala snáď iba Hulkovu identitu a aj u nej to bolo otázne. V novej generácii ale bude maskovaný Ant-Man, maskovaný Black Panther i maskovaný Spider-Man.

Kto bude mať hlavné slovo, Marvel či Sony? Už som to nahryzol, ale pozrime sa na to hlbšie. To by mohlo byť ešte znepokojivé. Je to situácia, ktorá svojím spôsobom ešte nikdy v Hollywoode nenastala: mega-slávnu postavu majú k dispozícii dve obrovské hollywoodske konkurenčné štúdiá, pričom každé z nich si postavu začlení do vlastnej série a pritom bude možné si ju navzájom požičiavať do filmov toho druhého. Spidey sa totiž síce začlení do marveláckeho univerza, ale v Sony zároveň môžu – a aj budú - mať ďalšiu sériu s Petrom Parkerom. Herecký predstaviteľ bude samozrejme rovnaký a obe štúdiá si budú musieť postavu strážiť, aby v lineárne prebiehajúcich sériách nedošlo k odchýlkam, nedorozumeniam a logickým kiksom v univerze. Znie to trocha strašidelne.

............................................................................................................................