Marvel - Etapa 3 1/2
Streda, 28 Január 2015 03:00

Civil War. Thanos. Black Panther. Dr. Strange. V Avengers 3 nebudú Avengers? Najambicióznejšia etapa Marvelu sa začína zhmotňovať, tešíte sa?

Na začiatok jedna dôležitá vec, ktorá môže, ale aj nemusí, zatriasť celým článkom. Uverejňujem ho v januári 2015, kedy však stále nie je jasné, či sa Sony a Marvel dohodnú a navzájom si budú Spider-Mana požičiavať. Ak áno, príchod jednej z najobľúbenejších komiksových postáv na celom svete by mohol totálne zamiešať univerzom. Prípadne je možné, že ani nie: Spider-Man by dostal väčšiu podpornú rolu v pár filmoch Etapy 3 a naplno by to s ním Marvel/Sony rozbalili až v Etape 4. Možné je všetko, ale ako vravím, tu a teraz sa nevie, či sa obe štúdia dohodnú alebo nie, takže v tomto článku Pavúčieho muža nepomínam (každopádne, dokonale by sa hodil do Civil War).

Tak a teraz k veci.

Pre lepšiu prehľadnosť do etáp nepočítam kraťase (napríklad tento), ani seriály (Agentka Carterová a prvá a druhá séria Agentov Shieldu). No všetko je do detailov naplánované, takže to oficiálne spadá do rovnakého univerza.

Etapu 1 v roku 2008 spustil Iron Man, 2012 ju zakončili Avengers a medzi nimi absolvoval beh Neuveriteľný Hulk (2008), Iron Man 2 (2010), Kapitán Amerika (2011) a Thor (2011).

(Článok o tom, čo bolo po Avengers.)

Etapu 2 odpálil v roku 2013 Thor 2, tento rok na jar ju uzavrú druhí Avengers a zvyšok Etapy tvoria Iron Man 3 (2013), Strážcovia Galaxie (2014) a Kapitán Amerika 2 (2014). Dlho sa nevedelo, kam bude patriť Ant-Man. Chvíľku sa hovorilo, že otvorí Etapu 3, inokedy sa prekvapivo naznačovalo, že druhú etapu neuzavrú Avengers 2, ale práve on. Nakoniec je ale plus mínus isté, že otvorí Etapu 3. Dáva to logiku, Avengers 2 ukončia isté „myšlienky“ a „nový“ Ant-Man bude prvou lastovičkou novej generácie a s tým odpovedajúcimi novými výzvami, konfliktami a omladzovaním tímu. Zo všetkého najviac ale mám z Ant-Mana pocit, že ho štúdio nechce do druhej Etapy, kedy je na jeho predstavenie ešte priskoro, ale ani do tretej, kedy je však už neskoro.

Etapa 1 smerovala k vzniku Avengers. Etapa 2 sa niesla v znamení príchodu Thanosa a v rozšírení univerza o „kúzla a mýty“ (bolo to už v Thorovi, no naplno to rozbalili až Strážcovia). Thanos ale v konečnom dôsledku v Etape 2 prekvapivo len pomerne nenápadne vystrkoval rožky, takže epický súboj s ním uvidíme až v Etape 3. Tá sa zároveň bude niesť v duchu Civil War.

Civil War je terminus technicus pre konflikt, ktorý vypukol medzi super-hrdinami, keď sa objavila povinnosť registrovať sa, za čím stála vláda USA. Celá myšlienka bola o tom, že super-hrdinovia sú zbrane hromadného ničenia a treba ich mať pod kontrolou. Niektorí s takýmto revolučným pohľadom nemali problém (Tony Stark), ale iní mali a na ich stranu sa postavil Kapitán Amerika. Okolo každého sa vytvorila masívna zostava skutočne pestrých charakterov a začal sa boj. Otázkou je, ako si Marvel pre potreby filmov kultový komiksový konflikt prispôsobí, nakoľko identitu všetkých hrdinov ľudstvo pozná a to aj tých maskovaných (Iron Man). Snáď len s výnimkou Hulka. Možno si Marvel mal túto zápletku nechať do Etapy 4, pre potreby ktorej sa bude Etapa 3 niesť v znamení formovania novej generácie a jej zrážky s pôvodnou. Minimálne Black Panther a Ant-Man by sa do Civil War hodili oveľa viac, nakoľko odhalenie ich pravej identity môže zanechať katastrofálne dopady na ich životy, kým u verejne známeho Starka nie.

V komikse Civil War plus mínus nepripravila o život nikoho dôležitého, takže o krvavý kúpeľ rozhodne nešlo. Išlo ale o brutálny stret názorov, myšlienok a diametrálne odlišných pohľadov na jednu vec. A to, že v komiksoch vinou Civil War nezomrel nikto kľúčový ešte neznamená, že sa tomu tak nestane aj vo filmovej adaptácii. Jatky sa každopádne neočakávajú a ak aj kapitán v univerze zomrie, v podstate určite sa tak nestane v jeho tretej sólovke, ale v Avengers 4.

Ale Marvel určite vie, čo robí. Je možné, že si Civil War mierne upraví. Napríklad nepôjde o odhalenie identity super-hrdinov, ale skôr o to, že armáda sa z nich pokúsi urobiť cvičených psov. Mohlo by sa zdať, že nezávislý svojráz Stark bude prvý, kto proti tomu bude. Ale nezabúdajme, že jeho otec Howard v podstate spolu-zakladal Shield (a bol teda de facto zamestnancom štátu) a že hlavný zlosyn z Avengers 2 bude práve Tonyho dielom, čiže keď sa vymkne spod kontroly a pokúsi sa zničiť svet, Tony si to vezme osobne, „precitne“ a uvedomí si, že super-hrdinovia disponujú príliš veľkou silou na to, aby ich nekontrolovala vláda.

Akoby to nestačilo, Etapa 3 samozrejme musí ukončiť dejovú líniu s Thanosom. Politicky neprehľadne komplikovaná Civil War, monštruózny Thanos, dravý nástup novej generácie a postupný odchod starej, to sú strašne silné a „veľké“ témy a motívy, vďaka ktorým by sa z tretej etapy mohla stať najkvalitnejšia. Nové postavy sa postupne začlenia do Avengers, čo okrem iného znamená likvidáciu niektorých starých (najnahnutejšie to má kapitán a War Machine). Zakladajúci členovia budú pravdepodobne postupne odchádzať a vypratávať pole svojim nástupcom. Downey v minulosti naznačil, že peniaze nie sú všetko a napriek astronomickým honorárom nemôže Starka hrať donekonečna a Chris Evans verejne oznámil, že zmluvu s Marvelom nebude predlžovať, takže jeho postava alebo zomrie alebo odíde do dôchodku a bude nahradená Buckym. Prípadne lietajúcim Falconom. Ale o tom dosť pochybujem. Lietajúci kapitánov kamoš sa síce vynikajúco osvedčil a je možné, že bude plnohodnotne zaradený do tímu, ale nepredpokladám, že by mu tvorcovia vzali kostým Falcona a nasadili mu štít.

Etapa 3 je zatiaľ najpočetnejšou zo všetkých: ak nerátame seriály a kraťasy, tak Etapa 1 mala šesť dielov a Etapa 2 tiež (vrátane ešte neodpremiérovaných Avengers 2). Etapa 3 bude obsahovať úctyhodných desať (začne sa prvým Ant-Manom a skončí štvrtými Avengers).

............................................................................................................................

Ant-Man O vedcovi, ktorý sa dokáže zmenšiť na veľkosť mravca som dostatočne písal tu. V kinách už toto leto.

Kapitán Amerika 3 príde v roku 2016. Dvojku, napriek tomu, že sa od nej veľa nečakalo, niektorí hodnotia ako najlepšiu marvelovku. Dej sa presunul do súčasnosti, vrátil sa Bucky a došlo k zásadnej udalosti v univerze: Shield bol zrušený (nakoľko sa doňho pred desaťročiami tajne infiltrovala zákerná Hydra a postupne ho rozložila prostredníctvom skrytých agentov) a Nick Fury oficiálne zomrel. Pôvodne sa šepkalo, že trojka by mohla na scénu vrátiť Red Skulla (Hugo Weaving), ale na jeseň Marvel vyhlásil, že v trojke má mať obrovský priestor Tony Stark a rodiaca sa Civil War (čo neznamená, že Red Skull tu nebude). Civil War bude aj v podtitule. Akoby toto všetko nestačilo, údajne sa objaví nový zlosyn v podaní Nemca Daniela Brühla (Bátoryčka: Krvavá grófka), ktorý sa s Thorom Chrisom Hemsworthom stretol v Rivaloch. Daniel by následne mal pokračovať v zápornej kreácii v Dr. Strangeovi. V Captainovi 3 sa prvý raz predstaví Black Panther (Chadwick Boseman – športové drámy s Fordom a Costnerom 42 a Draft Day), ale možno sa camea dočkáme už v Avengers 2, nakoľko sa majú odohrávať aj v africkej Wakande, Pantherovom domove, kde sa ťaží vibranium, z ktorého je vyrobený kapitánov štít a po ktorom túži Ultron. V Avengers 2 má byť Pantherov úhlavný nepriateľ v podaní Andyho Serkisa, takže by cameo Panthera malo logiku. A Civil War? Medzi kapitánom a Starkom to od začiatku iskrilo napriek tomu, že kapitán poznal Tonyho otca, takže vyhrotenie vzťahov asi nikoho neprekvapí. Toto by mal byť predposledný film s Evansom, potom ešte Avengers 4 (v trojke nebude) a potom s univerzom končí a pravdepodobne bude nahradený.

Marvel – Etapa 3 2/2