X-Men: Budúca minulosť [7O %]
Pondelok, 19 Január 2015 03:00

Recenzia sequelu Prvej triedy, sequelu X-Men: Posledného vzdoru a prequelu k prvým X-Menom.

Obsahuje spoilery.

Začalo sa to v roku 2000 hitom Bryana Singera. Osobne za TEN film, ktorý spravil divákom chuť na komiksové filmy, pokladám skôr staršieho Bladea, ale OK, uznávam, že X-Men boli väčší trhák s celosvetovým dopadom. Nasledovala vynikajúca dvojka, kde sa Wolverine zrazil so svojou Nemesis, generálom Strykerom. Singer však následne sériu opustil a odišiel ku konkurencii, sfilmovať svoj celoživotný sen, Supermana.

To mu zlomilo väz: následne režíroval viacero filmov, ktoré sa nemohli pochváliť dobrým prijatím (Valkýra a Jack, zabijak obrov). Kožu mu zachránila produkcia Dr. Housea a X-Men: Prvej triedy. Tá prišla po mizernej trojke, ktorú nakrútil nudný babrák Ratner a bola skôr smiešna, než že by dôstojne uzavrela dovtedajšie dejové linky, postavy a vzťahy.

Ani 20th Century Fox nevedelo, čo so sériou, nakoniec sa ale v poslednej chvíli spamätalo a najalo Singera, aby produkoval už spomenutý prequel. V ňom sme sa dozvedeli nie len to, ako sa spoznali Magneto a Profesor X. Museli sme sa síce zaobísť bez najobľúbenejšieho člena tímu (no dobre, Wolverine mal cameo, na ktoré v Budúcej minulosti výstižne nadviaže mladý Xavier, no to bolo naozaj len pár sekúnd), ale v podstate to vôbec neprekážalo, nakoľko oba jeho spin-offy (prvý, druhý) z neho urobili idiota. Takže vítaná prestávka.

Prequel mal úspech, no vzhľadom na nie najmenší rozpočet (160 miliónov) sa čakalo predsa len viac. Štúdio uvažovalo zrejme takto: je škoda v sérii nepokračovať, veď vlastníme autorské práva. Avšak prequel nebol taký úspešný, ako sme čakali a pôvodná trilógia je dejovo a inak vyčerpaná, musíme preto vymyslieť, ako ďalej. A tak sa zrodil nápad sequel Prvej triedy nakrútiť nie iba ako sequel Prvej triedy, ale zároveň ako sequel X-Men 3 (a teda tým pádom zároveň aj ako ich prequel resp. prequel celej „pôvodnej“ trilógie... ešte stíhate?).

Dej sa spočiatku odohráva v budúcnosti, kedy svet zničili Sentinely. Nepochopil som prečo, nakoľko sú naprogramované na likvidáciu mutantov. Asi mi niečo ušlo. Každopádne! Svet vyzerá ako z post-apokalyptického sci-fi. V ruinách, či skôr hlboko pod nimi, prežívajú zvyšky mutantov (Warpath, Blink, Iceman, Storm, Wolverine, Bishop, Colossus a Kitty Prydeová, snáď som na nikoho nezabudol). Vedú ich kedysi priatelia, potom nepriatelia a teraz spojenci Magneto (Ian McKellen) a Profesor X (Patrick Stewart). Hoci majú všetci nepredstaviteľnú silu, Sentinely sú EŠTE silnejší a tak mutantom nenapadne nič inteligentnejšie, ako poslať do 70-tych rokov Wolverinea, ale nie jeho telo (to zostane v budúcnosti), ale myseľ. Tá sa prevtelí do jeho tela v 70-tych rokoch (ktoré v podstate nestarne, takže vyzerá rovnako). „Nový“ Wolverine má nájsť mladého Profesora X (James McAvoy) a presvedčiť ho, aby s pomocou mladého Magneta (Michael Fassbender) našli Mystique (Jennifer Lawrenceová) a odhovorili ju od atentátu na tvorcu Sentinelov Traska (Peter Dinklage – Dokážte mi vinu, Vianočný škriatok, Hra o tróny). Má to len zopár problémov:

1) Profesor X prekvapivo chodí a to vďaka séru svojho žiaka Beasta (Nicholas Hoult), ktorý s ním býva vo vyľudnenej vile. Xavier sa hnevá na celý svet, dennodenne je v náleve alkoholu a závislý na sére, ktoré z neho robí drogovú trosku. Vďaka tomu chodí, ale prišiel o schopnosť čítať myšlienky. Je pravdepodobné, že nebude mať chuť venovať sa magorovi, ktorý tvrdí, že prichádza z budúcnosti.

2) Magneto je (zasa) jednak v plastovom väzení (vraj zastrelil JFK) a ak by sa z neho aj nejakým zázrakom dostal, nepôsobí dojmom, že by sa chcel s Xavierom kamarátiť; viní ho zo smrti mutantov, ktorí boli v jednotke, no nie sú v dvojke.

3) Beast prichádza s terminátorovskou teóriou, že nech sa budú snažiť akokoľvek, nakoniec tak či tak „nejako“ vzniknú Sentinely a zničia svet.

Z takto zaujímavo rozohraného šachového zápasu sú občas presuny v čase do budúcnosti, ale je ich málo. Singer potvrdil, že triky má občas slabé, ale vie ich používať v šikovných scénach (Kitty dokáže bežať naprieč stenami. Bishop nie. Kitty a Bishop utekajú pred Sentinelmi. V ceste majú debny. Kitty chytí Bishopa za ruku. Ten na ten moment získa jej schopnosti. Obaja bez problémov a zastavenia prebehnú naprieč debnami.).

Paradoxne, hoci akcie nie je veľa, ale je relatívne zručne nakrútená, dialógové a im podobné pasáže sú ešte lepšie. Môžu za to kvalitne napísané postavy a dobré herecké výkony.

Hugh Jackman mi ako Wolverine prvý raz od dvojky pripadal sympatický. Jackman až vo veku pred päťdesiatkou dozrel do takej fyzickej podoby, aby bol TÝM Wolverineom. V takej forme nebol ani v jednotke. Sranda je, že sa nedá povedať, že by bol hlavným hrdinom. Ešte väčšia sranda je, že má minimum akčných scén. A najväčšia sranda je, že to vôbec neprekáža.

Kto je teda hlavným hrdinom? Nikto. Všetci. Každý má svoj zmysel a len občas jeho prítomnosť zaváňa samoúčelnosťou. Hoult je vydarený Beast, Fassbender je kvalitný Magneto a dokonca aj čudne namaskovaný Omar Sy (Nedotknuteľní) s trápne veľkou búchačkou je v pohode.

Stewart a McKellen sú herci, ktorí ma už nedokážu ničím prekvapiť, ale bolo dojemné vidieť ich po dlhom čase v rolách, v ktorých som ich prvý raz videl, keď som mal 19.

Halle Berryová (Storm) má cameo (povie dve vety a rozpúta jednu búrku), takže mi prvý raz v sérii neprekážala. V snímke má viacero postáv iba cameo, ale väčšina z nich je šikovne vymyslená (Jean Greyová, Kyklop, Toad).

Trask nie je až tak psychologicky prepracovanou postavou, ako som čakal, ale i tak je to kvalitná kvázi záporná rola.

Lawrenceovú na rozdiel od zvyšku sveta nepokladám za nijako extra výnimočnú herečku, ale teraz sa mi páčila, nakoľko pár hodín predtým, než som si pozrel tento film, unikli na net jej amatérske porno-fotky.

Avšak absurdne pôsobí Anna Paquinová ako Rogue. Aby nebol film EŠTE dlhší, musel z neho Singer vystrihnúť skoro všetky (!) scény s Rogue, čo bola v podstate samostatná vedľajšia línia na rozlohe vraj až desiatich minút. Výsledok je skutočná masakra: Rogue sa mihne až na samom konci na približne tri (!) sekundy a keby nemala biely pruh vlasov, ani neviem, že je to ona. Pritom je plnohodnotne uvedená v záverečných titulkoch na poprednom mieste...

Tento film si ide úplne svojou cestou a prináša vlastnú víziu, takže na predchádzajúce filmy si príliš nespomeniete resp. nebudete riešiť, či to, čo ste práve videli, neodporuje tomu, čo ste videli v trilógii, spin-offoch a prequele. O to zábavnejšie je, že občas sa objaví niečo notoricky známe a nadviaže to na známe „nasledujúce“ udalosti (mladý generál Stryker a jeho syn).

Budúca minulosť má takmer dve a pol hodiny, ale nudí a stagnuje len občas. Vízia z budúcnosti ma napriek klišé bavila a páčil sa mi Singerov zmysel pre detail (vojak vo Vietname má prepotenú uniformu). Pozdávala sa mi tiež mystifikácia (JFK, Nixon) a jedna akčná scéna je čiastočne nakrútená ako amatérsky videozáznam zo 70-tych rokov. V tomu odpovedajúcej (ne)kvalite.

Film je v rámci možností relatívne odvážny (časté umieranie dôležitých postáv, nahý Wolverine) a niektoré scény boli super. Scénu s „bežcom“ Quicksilverom (Evan Peters z American Horror Story) v pentagonskej kuchyni je fenomenálna.

Čo sa mi okrem už spomenutých problémov s Paquinovou nepáčilo?

* Občas musíte byť prehnane pozorní, aby vám v tonách akcie a informácií neuniklo niečo dôležité. Nebol som zrejme sám, kto sa čudoval, ako je možné, že Magneto ovláda Sentinelov napriek tomu, že nie sú z kovu. Až vďaka netu som si spomenul, že vlak prepadol preto, aby do Sentinelov vložil kov.

* Schopnosti pár mutantov boli nechtiac smiešne (vracanie?!).

* Trocha mi do očí udieralo, že hoci to stálo obrovské peniaze (200 miliónov dolárov), niektoré kulisy sú ako to z televíznej snímky (scény z budúcnosti).

* Nesedelo mi, že Toad, ktorý v X-Menoch vyzeral ako štyridsiatnik, bol vo vietnamskej vojne. Mutanti majú všelijaké schopnosti, ale pokiaľ viem, mimo Wolverinea normálne starnú.

* Viem, že nad scenármi time travel je lepšie nerozmýšľať, ale niektorým veciam som nerozumel (ak Magneto v 70-tych rokoch nezomrel, no v budúcnosti pri útoku Sentinelov zomrel, tak v alternatívnej budúcnosti, ktorá prebiehala bez existencie Sentinelov, žil alebo bol dávno mŕtvy?).

Po tejto časti v sérii už nič nedáva zmysel (ani to, prečo Traska v Poslednom vzdore hral Bill Duke). Môže sa začať s čistým stolom. Ako človek, ktorý bol na prvých X-Menoch kedysi dávno v kine a hltal ich s pootvorenými ústami si myslím, že sa nič lepšie (asi) stať nemohlo.

P.S. – Potitulková scéna z egyptského stavania pyramídy odkazuje na udalosti z chystaného pokračovania, ktoré by sa malo odohrávať v 80-tych rokoch a vraj by sme mali sledovať vznik X-Men (v Prvej triede v podstate o X-Men nešlo, len o vznik školy pre „špeciálne nadané deti“) a ich zrážku s brutálne mocným prastarým mutantom Apocalypse, ktorý bol uctievaný už v dávnom Egypte, keď staval pyramídy (tajomstvo ich vzniku konečne vysvetlené).

X-Men: Days of Future Past, USA | Veľká Británia 2014, cca 131 minút

Réžia: Bryan Singer. Scenár: Simon Kinberg (voľne na motívy komiksov firmy Marvel). Hudba: John Ottman. Kamera: Newton Thomas Sigel. Hrajú: Hugh Jackman, Michael Fassbender, James McAvoy, Ian McKellen, Jennifer Lawrenceová, Patrick Stewart, Nicholas Hoult, Ellen Pageová, Peter Dinklage, Halle Berryová, Shawn Ashmore, Daniel Cudmore, Omar Sy, Evan Peters, Anna Paquinová (cameo), Famke Janssenová (cameo), James Marsden (cameo) a ďalší

............................................................................................................................