Čo so Spideym?
Pondelok, 13 Október 2014 03:00

Ako sa z najobľúbenejšieho super-hrdinu premeniť na jeden veľký otáznik?

Prológ

Marvel momentálne nevie, čo od radosti, DC resp. Warner Bros. do pôvodne „len“ crossoveru Batmana a Superman narvalo už X cameo a plno nápadov má i Fox s reštartovanými X-Menmi: po Budúcej minulosti je už v tomto univerze možné prakticky čokoľvek a neprekáža, ak to bude odporovať už známym udalostiam (miestami by to bolo dokonca vítané). Ďalšie smerovanie Spider-Mana tiež nevie, čo má robiť. Ale nie od radosti. Od nenaplnených očakávaní.

Len 700 miliónov USD

Amazing Spider-Man 2 (pokračovanie tohto kúsku) zarobil zatiaľ najmenej zo všetkých piatich dielov napriek tomu, že bol sviežejší, ako Raimiho jednotka a lepší, ako Raimiho trojka. Stál však monštruóznych 200 miliónov a na celom svete zarobil „len“ 700 miliónov. Áno, vzhľadom na obrovskú popularitu značky (a vinou premršteného rozpočtu) nie „až“, ale „len“. Kým dovtedy malo Sony s Petrom veľké plány, po dvojke už nie je, ako spieva IMT Smile, nič isté.

Spin-offy

Šepkalo sa, že ak sa najbližšie nedočkáme Amazing Spider-Mana 3, dočkáme sa „aspoň“ Sinister Six (ďalej len S6) – tímovky úhlavných Spideyho sokov v čele s Green Goblinom (dvojkový Dale DeHaan). Ďalej zostavu môžu (ale nemusia, tu v podstate filmári nie sú ničím zväzovaní, môžu tam dať kohokoľvek) napríklad Dr. Otto Octavius alias Dr. Chobotnica (v Raimiho dvojke Alfred Molina, určite sa bude pre-obsadzovať, ak vôbec na túto postavu dôjde), lietajúci Vulture (mal byť v Raimiho nikdy nenakrútenej štvorke s tvárou Johna Malkovicha), „nosorožec“ (dvojkový Paul Giamatti?), pravdepodobne Lizard (jednotkový Rhys Ifans) a nestavil by som sa, že Electro (dvojkový Jamie Foxx) zomrel. Zločineckú super-bandu dá dokopy tajomný „muž v klobúku“, ktorý na konci jednotky za mrežami navštívil Lizarda a na konci dvojky Harryho Osborna. Práve na Harryho žiadosť začne muž dávať dokopy S6, keďže Harry, toho času v zvieracej kazajke, nemôže. Inšpiruje ho „stav bezvládia“, keď je Spider-Man po istej traumatizujúcej skúsenosti utiahnutý už X mesiacov v súkromí a nikto nevie, čo sa s ním stalo, ani či vôbec žije.

Prvou lastovičkou vznikajúcej S6 je „nosorožec“. No už po pár minútach jeho vyčíňania v newyorských uliciach mu sebavedomie zrazí nečakane sa na scéne zjaviaci Spidey. Finálny súboj nebol dokončený, ale ani nemusel – je jasné, ako dopadol. Pavúkov návrat je zdanlivo veľkým škrtom cez rozpočet Green Goblinovi a ostatným, v skutočnosti však S6 vďaka Harrymu disponuje kľúčovou informáciou. Pozná Spideyho pravú identitu. Nepozná iba v prípade, že by tvorcovia siahli po podobne blbom nápade, ako Raimi v trojke, kedy Harry trpí amnéziou. Ale pochybujem, že by k niečomu takému došlo. Harry si na to, že Spider-Man a jeho (ex?)kamarát Peter sú jedna a tá istá osoba zrejme bude spomínať, ale možno s tým hneď nevyrukuje (z nostalgie?).

Pôvodne mal byť S6 filmom o Sinister Six. V jednoduchosti tej vety je kľúč. S6 je totiž, ako už pochopili aj najpomalší, združenie záporných postáv. Postaviť na takýchto postavách celovečerný, vysokorozpočtový a hollywoodsky veľkofilm, plný akcie a efektov, by mohlo byť šialené. No štúdio tvrdí, že dnešné publikum už videlo „všetko“ a je náchylné ísť do kina i na extravagantnejšie a originálnejšie projekty (čo dokázali konkurenční, čudní a pritom pôvabní Strážcovia Galaxie). Zároveň však naznačilo, že by nebolo od veci dať zdanlivo negatívnym postavám srdce, dušu a myšlienky. Aby neboli „úplnými“ hajzlami, ale skôr "temnými", ktorým by divák s trochou ochoty a empatie dokázal rozumieť.

Nuž, ťažko povedať, či nie je blbosť urobiť film o postavách, ktoré sú v Spideyho univerze klasickými zloduchmi tak, aby v danom spin-offe boli tragédmi, ktorých život prinútil vydať sa na dráhu zločincov. Je pravda, že v sérii, vrátane Raimiho dielov, majú často zločinci „druhý rozmer“. Dr. Chobotnica bol pôvodne vedec s ambíciami pomáhať svetu, Goblin bol duševne chorý človek, Sandmana doma čakalo ťažko chorá dcéra a Lizard mal tiež ďaleko k jednorozmernému grázlovi (napriek tomu, že sa v poslednej chvíli vystrihli scény s jeho rodinou).

I tak je ale ťažké predstaviť si túto bandu vo filme bez Spideyho. Sony síce stále na 100% nevie, či v S6 bude mať Spider-Man cameo, ani cameo alebo podpornú rolu, no treba si uvedomiť, že ak by mal mať veľký priestor, to už sa môže nakrútiť rovno plnohodnotná trojka, v ktorej nebude bojovať len proti jednému – dvom gaunerom, ale proti šiestim. Pokojne sa to môže volať Amazing Spider-Man 3: Sinister Six. Blbosť, nie? Logické by teda bolo, aby v S6 mal maximálne cameo. Prípadne by som si ešte vedel predstaviť, aby mal väčší priestor, ale aby bol de facto zápornou postavou, nakoľko príbeh by mal byť rozprávaný z pohľadu S6. No... možností je fakt veľa a jedna riskantnejšia ako druhá. Nechcel by som byť na mieste tvorcov...

Do úvahy ale teoreticky stále prichádza aj dlhé roky sľubovaný spin-off Venoma: čiernej vesmírnej entity, ktorá v komiksoch „posadla“ Spideyho, vylepšila ho a bol vďaka nej ešte silnejší a lepší (a čierny, nie červený). Ale zároveň z neho robila magora, ktorý sa od čierneho kostýmu, ktorý bol v skutočnosti živým organizmom, stával čoraz závislejší a pri jeho likvidácii sa poriadne natrápila aj Fantastická štvorka a to už je čo povedať (v Raimiho trojke Venom „neposadol“ Spideyho, ale fotografa v podaní Tophera Gracea). Tento nápad v komiksoch fungoval, ale netuším, aký by bol film. Fakt netuším. Tak či onak, okolo Venoma a S6 sa motajú ex-dvorní spolupracovníci J.J. Abramsa Drew Goddard, Alex Kurtzman a Roberto Orci. Orci produkoval a napísal dvojku, Kurtzman mu pomáhal so scenárom a Drew sa - zatiaľ bezcieľne - motá ako potenciálny scenárista a možno režisér okolo S6. Takisto Venoma by mal režírovať práve on, ale v tejto fáze by som to nebral ako hodnovernú informáciu.

Spidey III

Do úvahy prichádza i možnosť odsunúť príliš ambiciózne (a neodhadnuteľné) projekty Venom a S6 na vedľajšiu koľaj a sústrediť sa na „obyčajného“ Amazing Spider-Mana 3. Veď pôvodne, pred premiérou jednotky, malo ísť o trilógiu. S pribúdajúcimi rokmi sa však čoraz viac pretláčala v štúdiu vízia urobiť „filmový seriál“. Ostatne, už v jednotke sa s napĺňaním týchto ambícií začalo: naprieč jednotlivými dielmi sa riešia problémy naznačené v nej (Oscorp, „skutočná“ pravda o smrti Petrových rodičov). Mnohé kľúčové scény sa kvôli čo najväčšiemu naťahovaniu do ďalších častí vystrihli nielen z jednotky (pátranie po možno stále žijúcich rodičoch, nevyriešená strýkova smrť, pravdepodobné „nakazenie“ malého Petra vlastným otcom „pre dobro ľudstva“). Veselo sa strihalo aj v dvojke: Mary Jane skončila na dlážke strižne komplet a išla von aj scéna, v ktorej sa Peter na konci stretol so svojim živým otcom (!). To už nie je vystrihovanie pre dej nie príliš dôležitých scén, aby mal film svižnejšie tempo. To už je masakrovanie kľúčových okamihov.

Bohužiaľ, tvorcovia strihali tak mocne, až prestrihali. Vinou toho ani po dvojke niektoré udalosti nedávajú zmysel. Spomeňte si na jednotku, v ktorej vystupoval Rath - vyššie postavený zamestnanec Oscorpu v podaní Irrfana Khana. Z jednotky proste „zmizol“ na scéne z mosta a to zrejme preto, lebo s ním tvorcovia mali plány v ďalších dieloch. Ďalší diel prišiel, ale o Rathovi nepadla ani zmienka. Pritom pôvodne mal „koniec“ už v jednotke. Je nakrútený a s trochou pátrania si ho môžete pozrieť na nete: v kanáloch sa stretol s Lizardom a môžete hádať, ako to dopadlo. Každopádne, vystrihnutá scéna je vystrihnutá scéna: do univerza nezapadá, nakoľko oficiálne neexistuje.

To, ako lacno až trápne tvorcovia „naťahujú tempo“ (a divákov) vystihuje záverečná scéna z jednotky, kedy sú určité náznaky veci budúcich a sprostredkováva nám ich tajomná postava „muža v klobúku“. Už v dobe premiéry som bol presvedčený o tom, že ani Sony nevedelo, o koho ide. A myslím si, že sa na tom nič extra nezmenilo ani po dvojke, na ktorej konci tiež je a stále sa nedozvieme, o koho sa jedná.

Po jednotke scenáristi sľúbili, že Peter sa dostane do Hlásnej trúby a teda spozná jej šialeného šéfredaktora J.J. Jamesona (u Raimiho fenomenálny J.K. Simmons). Bolo to klamstvo, pretože v dvojke je na túto tému len 4-sekundový odkaz, kedy Peter E-MAILOM komunikuje s Jamesonom. Tuná sa proste tak dramaticky prepisuje, pretáča a vystrihuje, že už to prestáva byť vtipné, no začína to byť paradoxne možno ešte zaujímavejšie, ako samotné filmy.

Epilóg

Po dvojke je situácia poriadne zamotaná. Nikto v Sony nevie, aké rozhodnutie by bolo najmúdrejšie prijať. Isté je, že sa budú musieť ponáhľať, lebo ak s novým Spideym neprídu v najbližších rokoch, autorské práva sa vrátia pôvodnému majiteľovi (Marvelu) a ten by ich v žiadnom prípade nepredal: Spideyho by na 99% dal dokopy s Avengers, kam ostatne odjakživa patrí, ale rozdelili ich autorské práva. V minulosti už iné štúdiá nečinnosťou prišli o práva na Bladea či Hulka (a postavy sa vrátili do marveláckej stajne) a pochybujem, že by podobnú vec urobilo aj Sony.

Faktom je, že v začiatkom tohto mesiaca zazneli správy, že Sony údajne Venoma stoplo, S6 stoplo "navždy" a ohľadom Spideyho sa snaží dohodnúť s Marvelom, aby Pavúk mohol byť súčasťou ich filmového univerza. Nemožné? No, ani nie. Peniaze sú mocný čarodejník.

............................................................................................................................