300: Vzostup impéria [6O %]
Pondelok, 22 September 2014 03:00

Recenzia prequelo-sequelu 300.

300 si pamätám ako nádherne patetickú masakru s množstvom pamätných scén a postáv, podporenú v tej dobe relatívne revolučnou vizuálnou stránkou. Úplne v pohode 80%. 70 by bolo asi málo. Už krátko po premiére sa objavili správy o chuti autora grafickej predlohy Franka Millera vytvoriť pokračovanie. Ako ale vytvoríte sequel k príbehu, v ktorom zomrelo 99% dôležitých postáv?

Keď som sa o „dvojku“ zaujímal, ešte ani pomerne tesne pred premiérou sa nevedelo, či pôjde o sequel, spin-off, rip-off, prequel alebo niečo úplne iné.

Aby som to hneď na začiatku uviedol na pravú mieru: je to v zásade tradičný sequel, ale v podstate je správne vyjadrovať sa o ňom zároveň ako o spin-offe a rip-offe. Prvá polovica sa odohráva v rovnakej dobe, ako udalosti z 300 (kým hrdinovia dvojky zvádzajú boj na mori, „niekde v diaľke“ bojuje Leonidas a jeho 299 resp. 300 chlapov) a približne druhá polovica PO daných udalostiach. Je to zaujímavý nápad a márne sa pokúšam spomenúť si, či už som ho v nejakom filme videl.

Gerard Butler ako Leonidas má niečo, čo je alebo cameo alebo zostrihaný materiál z minula (fakt neviem). V deji sa mihne jeho manželka v podaní Leny Headeyovej, jednooký David Wenham (u toho bolo vtipné sledovať, ako sťahuje brucho, aby vyzeral rovnako, ako pred ôsmimi rokmi) a „hrbáč“, ale to je asi tak všetko. Tieto „pripomienky“ sú síce silené a samoúčelné, ale som rád, že tu boli, lebo dvojku pekne prepájali s jednotkou.

Najväčšou spojitosťou s jednotkou je šialený „boh“ Xerxes. Pôvodne dvojka nemala byť dvojkou, ale mixom prequelu a spin-offu, keďže hlavným (anti)hrdinom mal byť práve on. Potom sa ale producenti rozhodli pre jednoduchší spôsob, ako nadviazať na úspech prvej časti. Komiksovú predlohu k tomuto filmu som nečítal, každopádne záverečné titulky tvrdia, že vznikol na motívy komiksu s názvom Xerxes. Je to troška zvláštne, pretože ak necháme bokom úvod, v ktorom je vysvetlený jeho „vznik“, v „následnom“ deji má táto monštruózna postava len symbolický priestor. Vychádza mi z toho, že komiks je o niečom o dosť inom (ale môžem sa mýliť).

Úspech snímky bol prekvapivý, pretože mala „klasické“ problémy titulov predčasne určených na krach (pritom stála 110 miliónov, jeden by povedal, že s takýmto rozpočtom producenti dohliadnu na bez-problémovosť projektu). Aj ja som očakával fiasko a prepadák, ktorý u nás pôjde rovno na video. Indícií bolo požehnane. Ako som spomínal, dlho sa nevedelo, o čom vlastne má byť. Už to samo osebe znelo zle a podozrivo. Čo potom informácia o odchode Zacka Snydera z režisérskej stoličke (OK, zostal ako scenárista a producent, ale to mi pripadalo málo) a nahradenie neznámym Noamom Murrom (pôvodne mal režírovať štvrtú Smrtonosnú pascu, ale odmietol ju práve kvôli tomuto). Výstražne znel tiež kasting, kde charizmatického Butlera nahradil „akýsi“ Sullivan Stapleton (Lovci gangstrov). Jedinou ako-tak dobrou správou bol angažmán Evy Greenovej z Rojkov (neviem prečo som si vďaka trailerom myslel, že hrá kladnú postavu...). Výsledok nakoniec síce nie je fenomenálny, ale v kinách išlo o celkom veľký hit. Rozhodne žiadna katastrofa. Mohli by sme nadávať na „slabší“ scenár, ale ruku na meč – mala ho jednotka kvalitnejší?

Plusy:

1) Film je krvavý. Už jednotka bola drastická a dvojka je minimálne rovnako veľká jatkáreň, ak nie ešte o črevo väčšia.

2) Greenová je silný súper a Xerxes Rodriga Santora (pamätám si, že som bol kedysi značne udivený, keď som zistil, ako vyzerá v civile) fascinujúci.

3) Ako originál, aj dvojka ponúka relatívne odvážnu sexuálnu scénu.

4) Ozvláštnenie v podobe zmeny prostredia: z pevniny na more.

5) Akcie je veľa.

6) Veľkolepé finále, ktorému sa podarilo vytvoriť mi na tele zopár príjemných zimomriavok (kôň, príchod istých postáv, indície naznačujúce, o čom by mohla byť trojka).

Mínusy:

1) Silné a fascinujúce postavy (Xerxes) majú malý priestor.

2) Nový hlavný hrdina je oproti masívnemu Butlerovi podpriemerný a keď spustí „silný preslov tesne pred samovražednou misiou“, je nepresvedčivý a nudný.

3) Akcie je veľa, ale po čase začne stagnovať. Detto množstvo násilia. Nespomínam si, že by akcia a násilie v jednotke stagnovali.

4) Sexuálna scéna mohla byť oveľa poburujúcejšia – prsia sú troška málo.

5) Hoci i dvojka je pochopiteľne vizuálne (pre)štylizovaná, prekvapivo mnohé scény (tie, v ktorých sa nebojuje) pôsobia ako lacný TV film.

300: Rise of an Empire, USA 2014, cca 102 minút

Réžia: Noam Murro. Scenár: Zack Snyder, Kurt Johnstad (na motívy komiksu Franka Millera). Hudba: Junkie XL. Kamera: Simon Duggan. Hrajú: Sullivan Stapleton, Eva Greenová, Lena Headeyová, Rodrigo Santoro, David Wenham a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.