Strážcovia Galaxie [8O %]
Pondelok, 11 August 2014 03:00

Recenzia druhej najodvážnejšej marveláčtiny (po prvom Thorovi).

Marvelácky fanúšik som bol už v detstve, keď sa v temných 90-tych rokoch na Slovensku objavil vďaka Semic-Slovartu Spider-Man (a čas od času sa mihla Fantastická štvorka, Avengers alebo Kingpin).

V roku 2008 sa Marvel rozhodol prestať predávať práva na sfilmovanie svojich diel a „začal si to robiť sám“. Iron Manov úspech sa postaral o to, aby sa nasledujúce marveláčtiny stávali čoraz očakávanejšími. Marvel začal „prepájať svety“, takže bola len otázka času, kedy sa Hulk stretne s Kapitánom Amerika. Prebehlo to tak úspešne, že nám práve vrcholí Etapa 2 (zakončia ju budúcoroční Avengers 2) a už sa ostro plánuje tretia.

170-miliónoví Strážcovia Galaxie napriek tomu boli pre mňa (ale nie len) poriadnou neznámou a pre štúdio veľký risk: išlo o výrazný odklon od bežnej marveláckej filmovej tvorby. Mnohí ich po bláznivých traileroch prirovnávali k odľahčeným Star Wars á la Marvel (ale asi bližšie od začiatku mali k Firefly resp. Serenity Jossa Whedona, „náhodou“ kamoša Jamesa Gunna). Práve trailery ma prinútili vyraziť na zdanlivo bezstarostných Strážcov bez toho, aby som si prečítal čo i len riadok recenzie. Hovoril som si, že keď má niekto vo filme medvedíka čistotného s guľometom, strom s hlasom Vina Diesela a pesničku Davida Hasselhoffa, zaslúži si to.

Po báječných traileroch bola jasná vec. Je to super. Bola tu ale aj jedna otázka. Dokážu tvorcovia naakumulovať báječnú esenciu dvojminútového traileru do dvojhodinového filmu?

V podstate áno. Občas sa v tom stratia, o dôležitosti niektorých postáv môžeme pochybovať (Glenn Closeová) a niektoré scény sú tak preplnené počítačovými trikmi, až musíte obracať hlavu sekundu doľava, sekundu doprava a potom urobiť stojku, aby ste aspoň približne vedeli, na čo sa práve pozeráte. Ale len čo je toho bordelu predsa len príliš, Gunn (fantastický scenár k fantastickému Úsvitu mŕtvych, ale i réžia nudnej úchyláčtiny Slimák) spomalí a prenechá priestor nehlučným dialógom a výborným postavám, o ktorých sa bohužiaľ dozvieme menej, než by si zaslúžili (a než by sme si zaslúžili my). A poteší tiež zmysel pre humor (umelá noha, umelé oko, Kevin Bacon).

Je možné, že sa strihalo viac, než bolo zdravé, lebo o Rocketovi som sa dozvedel viac z propagačných materiálov, než z filmu. V nich bol líčený ako zmutovaný bývalý pozemský opatrovateľ starých a ťažko chorých v nemocnici. V hotovom filme o tom nie je ani zmienka (ak necháme bokom viaczmyselnú hlášku „každému niekto zomrel“). A pár scén z trailerov vo filme nie je (Groot púšťajúci na walkmane pesničku Davida Hasselhoffa, chýba takisto scéna na veliteľstve Nova Coprs, kedy je predstavený Drax).

Gunn je osviežujúci režisér. Len čo scéna začne byť patetická, utne ju a odľahčí, ale bez toho, aby urážal seba, nás, postavy. Pekne je to vidieť vo finále, kedy Groot poeticky „vypustí svetlušky“ a Drax sa ho spýta, odkiaľ to vie, na čo je uzemnený Star Lordovou hláškou „viem, čo ti na to odpovie“. Alebo v scéne, v ktorej hrdinovia pred finálnou samovražednou mega-akciou nastupujú v spomalenom zábere na scénu, Rocket sa pohoršujúco škriabe na genitáliách a Gamora znudene zíva. Znova sa síce potvrdilo, že Marvel robí prekvapivo slabých gaunerov (už od dôb Jeffa Bridgesa), ale v Strážcoch Galaxie je toľko iných rekvizít, že to príliš neprekáža (v druhom Thorovi to prekážalo).

Som fanúšik predchádzajúcich marveláčtin, ale priznám sa, že už aj ja som sa v tom troška strácal. Thanosa som samozrejme dobre poznal, ale napríklad pre koho pracuje Zberateľ v extravagantnom podaní oscarového Benicia del Tora? Zatiaľ to vyzerá na negatívnejšiu postavu, i keď nepredpokladám, že ide vyložene o Thanosovho človeka, až taký naivný by Thor v dvojke nebol (viď. bonusová potitulková pasáž). Ako je možné, že „vesmírny S.H.I.E.L.D.“ netuší, čo za „guľu“ práve zabavil Star Lordovi? Prečo sa na konci neobjavil Thanos? Veď to sľúbil. Keď už bol „artefakt“ taký pekelne dôležitý, ako je možné, že ho našiel práve „snaživý blbeček“ Star Lord a ako je možné, že ho o pár minút na to našli Thanosovi prisluhovači v čele s Djimonom Hounsou, keď predtým ho pravdepodobne hľadali niekoľko rokov?

Alebo: hrdinovia idú predať artefakt Zberateľovi, dôjde k absurdnému incidentu so „slúžkou“, vybuchne pol budovy, hrdinovia sa ukryjú za stôl a samozrejme prežijú, Benicio sa s ochkaním prevaľuje na zemi a zrazu hrdinovia vychádzajú z rozvalín „domu“ a artefakt stále majú. Prečo Zberateľa proste nepostavili na nohy, neoprášili ho a vec mu nepredali?

Čudne zostrihaná je tiež prvá scéna, v ktorej sa stretnú takmer všetci budúci Strážcovia. Hoci je Rocket super postava, chcelo to predsa len ešte aspoň pár mesiacov k dobru na presvedčivejšie digitálne vylepšenie. A tiež som čakal viac pesničiek.

Uf, zatiaľ to vyzerá riadne negatívne, že? Ale vidíte správne: je to za 80%. Star Lord je uveriteľný vodca budúceho super-hrdinského tímu a som zvedavý, ako sa jeho herecký predstaviteľ budúci rok vyrovná s ťarchou prevziať sériu Jurský park po Samovi Neillovi a Jeffovi Goldblumovi. Rocket je taký dobrý, že ak by raz Star Lord zomrel, úplne v pohode by ho zastúpil (akurát by som v originálnom znení nesiahol po Bradleym Cooperovi, ktorého hlas sa dosť ponáša na Prattov; občas som nevedel, ktorý z nich práve hovorí). Groom je nepredvídateľná postava, ale postupne si k nemu získate vzťah (kvietok dievčatku), na konci si samozrejme poplačete (obeta) a zasmejete sa (Fénix vstane z popola). Vin Diesel naozaj fráze „I´m Groot“ dodal rôzne odtiene (ale to by dokázal každý). Gamora je akceptovateľná, Drax tiež a Michael Rooker má rozumnejšiu postavu, než som čakal. Pôvodne som očakával jednorozmerného bastarda, ktorého po dvoch minútach odstrelia, takto sa ale i vďaka nemu teším na dvojku, keďže v zásade ide o sympaťáka. A jeho scéna so „šípom“ je super.

Je to proste taká podarená banda, že keď si čo i len predstavím jej spojenie s Avengers (ku ktorému skôr alebo neskôr na 100% dôjde, ak v Marvele neurobia nejakú ultra-školácku chybu), som takmer sexuálne vzrušený (OK, preháňam). Je pravda, že tie svety sú si naoko hrozne vzdialené. Na prvý raz si absolútne neviem predstaviť, že by raz vedľa seba mohol fungovať Hulk s Grootom, alebo John C. Reilly s Nickom Furym. Ale som presvedčený o tom, že raz k niečomu podobnému dôjde – a že to bude paráda. A je zrejmé, že to k tomu smeruje – Thanos a Zberateľ na 100% patria ako do sveta Avengers, tak do sveta Strážcov. Takže ak raz nevznikne mega-tímovka, bude to čudné.

Absencia krvi mi absolútne neprekážala. Marvel od Iron Mana robí čisto komerčné a výrazne „uhladené“ veci a sexuálne narážky sú také trojzmyslené, že si na prvé vypočutie ani nevšimnete, že mali erotický charakter („Keby vzali UV lampu, zistili by, že je to tu ako maľba Jacksona Pollocka.“). Mne to naozaj neprekáža, uznávam ale, že by bolo fajn o takých 5 -7 rokov prísť s „alternatívnou“ sériou, ktorá by bola určená pre dospelých divákov a mala by veľa sexu, krvi a násilia (Blade). Marvel nesmie zastať na mieste a musí byť neustále odvážny, inak môže skončiť ako Pixar (ale nepochovávajme ešte Pixar).

Gunn má postavy pevne v hrsti. Už úvod s nemocnicou je fantasticky výstižný, preto je škoda, že neponúkol viac psychologickej drobnokresby postáv, či dialógov (ktoré v jeho podaní pripomínajú kvalitný sitkom, napr. ten o „prečo by som ti preboha mal byť vďačný za to, že si na mne nepraktizoval kanibalizmus?!“). Miestami je až nezdravo tajomný a nejednoznačný, takže vôbec netuším, či je Star Lordovým otcom Rooker alebo postava, o ktorej sme doteraz nevedeli. Rooker by bol ideálnou voľbou a jeho v podstate milý vzťah so Star Lordom (mimochodom, táto prezývka na konci dostane nádherný zmysel, to som fakt nečakal) by to potvrdzovala, ale minimálne scéna, v ktorej je len takýto kúsok od toho, aby ho zabil, tomu odporuje (otec by syna nezabil). Avšak matka v úvode o Rookerovi hovorí ako o „anjelovi“ a neskôr sa tak Rooker sám vtipne charakterizuje („Vyzerám ako anjel, ale nesprávam sa tak.“). Náhoda, či neodškriepiteľná indícia?

Obecne vidieť, že množstvo vecí zostalo nedopovedaných. Napr. o tom, ako budúci Star Lord strávil medzi „mimozemšťanmi“ prvé dni. Vo filme tomu nie je venovaná ani sekunda, pritom to bol zásadný okamih v jeho živote.

Po vizuálnej stránke ide zrejme o najnáročnejší marvelácky film. Ešte náročnejší, ako bol Thor, pretože kým ten sa do veľkej miery odohrával na Zemi a len časť v Asgarde, Strážcovia na Zem nakuknú len v prológu. Naozaj to vyzerá ako tak trocha ako Star Wars: premyslené a prepracované sci-fi univerzum s množstvom rôznych rás a planét. Tvorcovia zrejme dosť ušetrili na tom, že namiesto postáv vytvorených počítačmi á la Gloch siahli po „obyčajných“ maskách (Zoe Saldanaovú z Avatara v podstate len natreli na zeleno, ale stačí to).

Pokiaľ by tu bolo ešte viac pesničiek, tancovania a dialógov, bolo by 80% úprimnejších. Je to škoda, lebo len čo sa začne spievať a tancovať a používať krysy namiesto mikrofónov, je to niečo nádherné a oslobodzujúce. Ale i tak je osemdesiatka úprimná, a 70 by bolo málo. Nedalo by mi to srdce. Niekto povedal, že Strážcovia Galaxie sú drzí. Áno, sú drzí. Príjemne a sympaticky drzí.

P.S. – Cameo Stana Leea je v úvode, keď sa predstaví ako „starý úchylák“, ktorého sleduje Rocket krátko predtým, než v dave nájde Star Lorda.

Guardians of the Galaxy, USA 2014, cca 121 minút

Réžia: James Gunn. Scenár: James Gunn, Nicole Perlmanová (na motívy komiksov Marvel). Hudba: Tyler Bates. Kamera: Ben Davis. Hrajú: Chris Pratt, Zoe Saldanaová, Dave Bautista, Vin Diesel (len hlas), Bradley Cooper (len hlas), Lee Pace, Michael Rooker, Djimon Hounsou, John C. Reilly, Glenn Closeová, Benicio Del Toro, Gregg Henry, Seth Green (len hlas – v potitulkovej scéne), Lloyd Kaufman (cameo), Stan Lee (cameo) a ďalší

............................................................................................................................

Môj FB profil.