Nová Fantastická štvorka. Konečne. Konečne?
Pondelok, 31 Marec 2014 03:00

Hovorilo sa o tom tak dlho... až to vzniklo. Respektíve vzniká. Práve vzniká.

Fantastická štvorka patrí do výkladnej skrine komiksového mega-kolosu Marvel spolu so Spider-Manom, Hulkom, Avengers či Daredevilom.

Prvá hraná celovečerná verzia síce prišla až v roku 1994, ale je to pochopiteľné. Príbeh o pätici astronautov (z jedného sa následne stane ich nepriateľ) vyniká náročnými trikmi. Po problémoch vo vesmíre sa totiž hrdinovia späť na Zem vrátia poriadne zmenení. Jeden dokáže naťahovať časti svojho tela do absurdných dĺžok (poprosím bez poznámok, už nie sme deti), druhá vie byť neviditeľná, tretí lieta a mení sa na horiacu ľudskú fakľu a štvrtý je z kameňa.

Film videlo minimum ľudí. Je verejným tajomstvom, že vznikol, len aby majiteľovi (neslávne slávnemu Rogerovi Cormanovi, u ktorého začínala polovica Hollywoodu, ale na ktorého filmy sa spravidla nedá pozerať) nevypršali autorské práva. Povedal si teda zrejme niečo ako „radšej narýchlo a nezodpovedne strieskanú blbosť, ako nič“. Výsledkom tohto uvažovania, pomerne špecifického, je pravdepodobne jeden z najhorších filmov desaťročia. Stačí vidieť obrázky a je vám všetko jasné.

Veľký reštart prišiel v roku 2005. Teda... mal prísť. Tvorcovia už síce mali k dispozícii veľký rozpočet (pekných 100 miliónov dolárov) a v tej doby boli špeciálne efekty predsa len už niekde úplne inde, ako v polovici 90-tych rokov. Zdalo sa, že úspechu nič nebráni v ceste. Réžie sa chopil Tim Story a do hlavných úloh obsadil Ioana Gruffudda, Jessicu Albaovú, neskoršieho Kapitána Ameriku Chrisa Evansa, Michaela Chiklisa a Juliana McMahona ako Dr. Dooma. Snímka sa stala trhákom, ale jej kvalita nebola vysoká. Kým dovtedy si sfilmované komiksové tituly (Blade, už spomínaný Spider-Man, X-Meni...) držali nielen vysokú zárobkovú, ale aj kvalitatívnu, úroveň, táto nešťastne sfilmovaná štvorka ukázala, že nie vždy tomu tak musí byť. Bola to proste blbinka. Niekto možno práve to ocenil v záplave vážne mienených komiksových projektov, ale proste to nebol príliš dobrý film...

Stal sa každopádne hitom a o dva roky vznikla dvojka. Plus mínus rovnaký tandem za aj pred kamerou dostal k dispozícii 130 miliónov a dal sa do toho. Bolo to rovnako zlé (aj keď na Cormana sa to nechytalo), ale už menej úspešné a tak producenti trojku radšej zrušili.

Odvtedy sa síce sem-tam hovorilo, že plány na ňu nie sú mŕtve, nakoniec sa ale všetky emócie, plány, sny a predpoklady, uležali a v roku 2013 začalo byť isté, že vznikne nová verzia. Čiže sa začne v podstate odznova. Kedysi sa tomu hovorilo remake. Teraz je to skôr reboot/reštart.

Naplno sa udalosti ale pohli dopredu až v marci 2014. Už dovtedy sa hovorilo, že premiéra bude v roku 2015, ale vzhľadom na málo informácií o filme (a na to, že ani zďaleka nepadla prvá klapka a nevedelo sa ani ň o hercoch) fanúšikovia prestávali veriť.

No nakoniec sa udalosti pohli správnym smerom. Režisérom sa stal 29-ročný Josh Trank (KRONIKA), producentom Matthew Vaughn (PO KRK V EXTÁZE, X-MEN: PRVÁ TRIEDA, KICK-ASS), potvrdilo sa, že hlavným sokom bude Dr. Doom a že Štvorku si zahrajú Kate Maraová (neviditeľná Sue Stormová), Miles Teller (naťahovateľný vodca bandy Reed Richards), Jamie Bell (kamenný Ben Grimm alias Vec) a Michael B. Jordan („ľudská fakľa“ Johnny Storm).

Postava Dr. Dooma zatiaľ nebola obsadená.

Zvýšený záujem divákov vyvolali Bell a Jordan. Bell je sympaťák už od dôb detského BILLYHO ELIIOTA. Nestratil sa v tonách efektov okolo King Konga, ani s plameňometom v JUMPEROVI a Jackson so Spielbergom len ťažko mohli nájsť vhodnejšieho Tintina.

Napriek tomu je toto obsadenie vnímané rozpačito. Bell má na jednej strane super kondičku (OROL DEVIATEJ LÉGIE). Na strane druhej, treba to dopovedať: super kondičku vzhľadom na stavbu svojho tela. Nie je to žiadny Schwarzenegger; patrí skôr k útlejším a krehkejším hercom á la Cillian Murphy (s ktorým si zahral v RETREATE). Skrátka, nie je to typ, ktorý obsadíte do úlohy kamenného obra s nadpriemernou fyzickou silou. Na strane tretej, je vysoko pravdepodobné, že Ben Grimm vznikne formou „performance capture“, čiže Bell bude len „predhrávať“ v štúdiu a jeho hlas, mimiku a gestikuláciu, doplnia najmodernejšie počítačové efekty. Touto metódou vznikal nielen kultový Gloch v PÁNOVI PRSTEŇOV, ale ostatne aj Tintin.

Diváci sa následne začali pýtať, či je najrozumnejší nápad obsadiť nezodpovedného belocha Johnnyho Storma Afroameričanom Jordanom (s ktorým Trank spolupracoval už v KRONIKE). Každopádne, je to tak trocha fuk. Prípadne to dokonca môže byť plus. Napríklad šéf newyorského podsvetia Kingpin, legendárny gigantický beloch, dostal vo filmovom spracovaní Daredevila tvár Michaela Clarka Duncana a nakoniec z toho bol jeden z najdominantnejších výkonov tohto herca až do jeho smrti.