Thor: Temný svet [6O %]
Utorok, 25 Marec 2014 03:00

Recenzia druhého Thora (s cameom Kapitána Ameriku). Obsahuje fotku z medzi-titulkovej scény.

Marvelácka Etapa 2 sa začala minulý rok tretím Iron Manom (recenzie prvého a druhého) a druhým Thorom (recenzia prvého). V tomto roku uvidíme druhého Kapitána Ameriku (recenzia prvého) a nepredvídateľných Strážcov Galaxie a etapa sa uzatvorí budúcoročnými druhými Avengers (hádajte čo). V rovnakom roku uvidíme prvého Ant-Mana, ktorý bude otvárať Etapu 3.

Ako tretí Tony Stark, aj druhý Thor sa odohráva, pomerne logicky, po udalostiach z Avengers. Ľudstvo vie, „o čo ide“, Takže priemerný Brit nie je prekvapený, keď vyhliadne von oknom a na trávniku uvidí Thora biť sa s armádou mimozemšťanov. Len s nadšením vykríkne „Vonku je Thor!“, nahrá si to na mobil a hodí na YouTube. Mne osobne sa takýto prístup páči. Je osviežujúci a pritom, svojím spôsobom, realistický a aktuálny.

Bohužiaľ, rovnako, ako tretí Stark, ani druhý Thor sa nevyjadruje k predchádzajúcim udalostiam. Jane Fosterová síce spomenie S.H.I.E.L.D., ale žiadny S.H.I.E.L.D. (ani Nick Fury, hoci v preview som predpovedal jeho návrat) sa ani na sekundu neobjaví. Je takmer isté, že preto, lebo v „nasledujúcom“ druhom Kapitánovi Amerika budú mať veľký priestor (možno najväčší z doterajších filmov). Ale aj tak ma to sklamalo. Symbolicky sú spomenuté „udalosti z New Yorku“ a samozrejme sa opäť objaví väčšina pozemšťanov z jednotky (Darcy, Dr. Selvig). Ale inak žiadne veľké „žmurkanie“ nečakajte (okrem absurdného camea Kapitána Ameriku a medzi-titulkovej scény).

Podobne, ako u IRON MANA 3, ani tu by to neprekážalo. Keby, podobne ako u IRON MANA 3, bol scenár výborný. Bohužiaľ, príbeh ma nezaujal. Znova tu máme akýsi tajomný mega-artefakt, ktorý môže privodiť Absolútnu Skazu Všetkých Svetov a Navždy Rozosiať Temnotu. Nudááááá!!!!!

Ale okej. Kašľať na príbeh/scenár. Dôležité sú super postavy, nie?

Druhý Thor však žiadne nemá. Lokiho ustavičné zradné úskoky a klamstvá ma začínajú poriadne nudiť. Mal zomrieť v Avengers. Idris Elba je na tom o čosi lepšie, ale má malý priestor. Anthony Hopkins nedokáže Odinovi prepožičať takú dôstojnú autoritu, ako v prvej časti (alebo v LEGENDE O VÁŠNI, aj keď tam pochopiteľne išlo o úplne inú postavu). Navyše je otázne, prečo tak slabo zasahuje do deja. V jednotke bol líčený ako Absolútne Mocné Božstvo, ktoré dokáže skoro všetky problémy vesmíru vyriešiť za osemnásť sekúnd. Preto ho tvorcovia museli „uspať“. V dvojke je „živý a zdravý“, avšak do deja zasiahne v podstate len minimálne. Zvláštne...

Rene Russoová je, ako jeho manželka, rovnako prehliadnuteľná, ako minule.

Samotný Thor je na tom z Asgarďanov najlepšie. Hoci ma jeho výkon neohromil tak, ako v jednotke, jeho drzé úškrny sú mi stále sympatické. Chris Hemsworth dokáže kvalitne predať inak dosť ťažkopádny mix odvahy, pýchy, nevinnosti, arogancie a detskosti.

Pozemšťania sú na tom asi najlepšie. Natalie Portmanovú nemám na mysli. Nechápem nadšenie divákov z jej existencie. Je to priemerná herečka a podľa všetkého neveľmi zaujímavá žena. To Kat Denningsová ako bláznivá Darcy si nakrúcanie zrejme dosť užívala a asi tým štáb poriadne vyvádzala z rovnováhy. Podobne báječný je Stellan Skarsgård ako Selvig. Jeho najcitovanejšou scénou bude na 99,99% scéna pri Stonehenge. Keď uvidíte, možno si na mňa spomeniete.

Pár ďalších sránd by sa ešte našlo (Thor v metre, kladivo na vešiaku), ale už to nie je ono. Skvelý Kenneth Branagh dokázal správne namiešať kokteil osudovej shakespearskej antickej osudovosti a „blbého“ (ale zábavného) komiksu so sci-fi prvkami. Alanovi Taylorovi, ktorý tento rok nakrúti piateho TERMINÁTORA, to až tak dobre nejde. A trúfam si tvrdiť, že to nie je vina podpriemerného scenára, ale jeho osobne.

Thorova verná družina má síce v prvej polovičke (takmer dvojhodinového) filmu veľký priestor, ale v druhej pre zmenu vôbec nie je, čo je čudné.

No okej, troška nehovorím pravdu. Dvaja z nej sa objavia v prvej z dvoch scén v záverečných titulkoch. Navštívia „Zberateľa“ v podaní oscarového Benicia Del Tora (predpokladám, že dostane väčší priestor v nasledujúcich marveláčtinách). Na samom konci titulkov sa nachádza prekvapivo ešte jedna špeciálna scéna. Je to ale skôr dodatok k „hlavnému“ deju a to až do takej miery, že zrejme mala byť na samom konci filmu, ale strihači sa opili, pomotali to a nikto si to včas nevšimol.

Snímke do značnej miery ubližuje nevýrazný/slabý ústredný zloduch (nie Loki). Mňa osobne to neprekvapilo, lebo som dobre vedel, čo je Christopher Eccleston zač. Pamätám si, že ešte keď som bol v roku 2000 v kine na hlúpom výplachu 60 SEKÚND, bol som rozčarovaný z fádneho, matného zlosyna. Netvrdím, že s lepším hercom by tá blbosť bola špičkou á la SKALA. Ale určite by bola aspoň o čosi lepšia. Eccleston je fakt poriadne nezaujímavý herec (rovnako pokazil zlosyna v G.I. JOE). Možno raz za 10 rokov dostane dobrú rolu v dobrom filme, ale kto má na to čakať? Pôvodne mal rolu hrať Mads Mikkelsen, ale nakoniec odmietol (nemal čas).

Za menší mínus by som označil svojrázny mix fantasy a komiksu približne na úrovni FLASHA GORDONA (nič v zlom, svojho času som mu dal 80%) a sci-fi á la HVIEZDNE VOJNY. Jasné, bolo to už v jednotke, ale tam to do seba zapadalo lepšie. Tu som sa občas cítil skôr ako u Xeny z roku 3014.

170-miliónový THOR: TEMNÝ SVET ma vyložene nesklamal, ale rozhodne ma ani nenadchol a v žiadnom prípade mu nedám 80%. Je to slušná rutina, ktorá príjemne a hladko zapadá do marveláckeho prepracovaného univerza. Dvojka už logicky nemohla prekvapiť tak, ako jednotka, pretože Thora a jeho univerzum už dobre poznáme. O to viac sa mali tvorcovia snažiť. Nesnažili, kašľali na to a to tak, že dosť.

P.S. – Stan Lee má cameo. Hrá pacienta v blázinci, ktorému Selvig vezme topánku (!).

Thor: The Dark World, USA 2013, cca 112 minút

Réžia: Alan Taylor. Scenár: Christopher Yost, Christopher Markus, Stephen McFeely (na motívy komiksov Marvel). Hudba: Brian Tyler. Kamera: Kramer Morgenthau. Hrajú: Chris Hemsworth, Natalie Portmanová, Kat Denningsová, Tom Hiddleston, Stellan Skarsgård, Idris Elba, Anthony Hopkins, Ray Stevenson, Jaimie Alexanderová, Christopher Eccleston, Rene Russoová, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Benicio Del Toro (cameo v záverečných titulkoch), Stan Lee (cameo), Chris Evans (cameo) a ďalší