All Hail the King [6O %]
Utorok, 11 Marec 2014 03:00

Recenzia kraťasu z univerza Marvelu. Spin-off Mandarina s Benom Kingsleym z Iron Mana 3.

na webe Recenzie nenájdete takmer žiadne recenzie kraťasov. ALL HAIL THE KING ale stojí za to. Ide o oficiálny príspevok do marveláckeho univerza, odštartovaného pred šiestimi rokmi.

Existencia tejto snímky asi fanúšikov neprekvapí. Marvel od začiatku robí veľa pre čo najpremyslenejšie prepájanie svojich filmových svetov, čo dočasne v roku 2012 vyvrcholilo tímovkou s Avengers, ktorá uzavrela Etapu 1. Ale Marvel ide ďalej, myslí do budúcnosti a prepájať bude evidentne čoraz mohutnejšie, aby sa z toho stal filmový seriál. Na mňa osobne to funguje a z pohľadu na stámiliónové tržby každej marveláčtiny (THOR, CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER atď.) je vidieť, že nie som sám.

Etapu 2 Marvel odpálil minulý rok tretím IRON MANOM, odohrávajúcim sa chronologicky po bitke v New Yorku. Nasledoval druhý Thor a práve medzi ním a premiérou dvojky Kapitána Ameriku Marvel pustil von kraťas ALL HAIL THE KING v réžii Drewa Pearceho, scenáristu IRON MANA 3. Je to spin-off Mandarina, opäť v podaní kedysi váženého a oscarového (GÁNDHI, SCHINDLEROV ZOZNAM, SMRŤ A DIEVČA) dramatického britského herca Kingsleyho. Dnes neváženého (LOVCI DINOSAUROV). Takže pre tvorcov nebol problém získať ho. Inými slovami, Kingsley by v dnešnej dobe podpísal zmluvu na hocičo. Takže môže byť vďačný on Marvelu, nie naopak.

Štartujú spoilery.

Keď sa pred premiérou trojky oznámilo, že Kingsley si zahrá mocného vesmírneho nad-zločinca z kruhu Desiatich prsteňov (viď. teroristi z jednotky), niektorí z toho boli do značnej miery zmätení. Predsa len - Kingsley ako Mandarin? V žiadnom prípade! Nevedeli, čo z toho je čudnejšie. Či „nevhodný“ herec v dôchodcovskom veku vo svete Marvelu, alebo Mandarin, ktorý sa do relatívne realistického sveta Tonyho Starka nehodí.

Na strane druhej, Thor či Kapitán Amerika ukázali, že v univerze Marvelu majú okrem vedy veľké slovo aj sci-fi s fantasy, takže Mandarin by sa do trojky teoreticky hodiť mohol.

A skutočne. Kingsley bol ako Mandarin uhrančivý. Režisér Shane Black ho štylizoval ako ikonicky nadživotného gaunera. Dôstojného zlosyna, s ktorým by mali problém aj Avengers, nieto osamelý Stark.

Bohužiaľ... alebo našťastie... ako sa to vezme... v istej chvíli došlo k brutálnemu zvratu. Prevalilo sa, že zdanlivo neškodný Aldrich Killian (Guy Pearce), ktorý sa dovtedy tváril ako Mandarinov tajomník, je iniciátorom všetkého zlého a že Mandarin je v skutočnosti skrachovaný britský herec Trevor Slattery. Film následne pokračoval už bez neho.

Ako ukazuje kraťas, skončil v base, nie v blázinci. Napriek tomu, že nemá s drsnosťou nič spoločné (hoci sám seba vidí ako neľútostného zabijaka), za mrežami sa mu darí. Chráni ho černošský gang, ktorý obdivuje jeho majstrovské herectvo. Za 24-hodinovú ochranu Trevor neplatí sexom, ale tým, že si nasadí Mandarinove slnečné okuliare a povie tri vety jeho chrapľavým hlasom, za čo je odmenený nadšeným potleskom. Čo mu ostatne ako skrachovanému hercovi lichotí.

Novinár Jackson Norris (Scoot McNairy – MONSTERS, ARGO) pracuje na dokumente o ňom a pýta sa, či je možné, aby Trevor celý čas nič netušil o tom, do akého veľkého boja zla s dobrom sa zaplietol. V tom čase prakticky nonstop zdrogovaný Trevor ale zrejme naozaj nič netušil. Dokonca je prekvapený, keď mu novinár povie, že nielenže existuje organizácia Desať prsteňov, ale možno aj Mandarin.

Som rád, že sa to prevalilo, hoci som to tušil už po IRON MANOVI 3. Bolo relatívne dosť badateľné, že Marvel existenciu Mandarina nepoprel, akurát sa prevalilo, že ním nebol ten, za ktorého ho mal celý svet. Na konci kraťasu sa ukáže, že novinár je člen Desiatich prsteňov (viď. tetovanie na ruke) a všetkých v miestnosti zabije. S výnimkou Trevora, ktorého pravdepodobne unesie k Mandarinovi.

Aby som ale nebol za veštca, musím sa priznať, že pôvodne som čakal, že Mandarin síce existuje, ale že je ním skutočne Kingsley. Akurát sa kvôli istým veciam, ktoré nám tvorcovia neprezradili, musel pretvarovať, že je herec. Túto možnosť nakoniec tvorcovia vylúčili a ak sa časom objaví ozajstný Mandarin, bude ho zrejme hrať niekto iný.

Samozrejme, únos a vlastne celá akcia je nepravdepodobná. Marvel si zakladá na aspoň miernom zdaní reality, no už prepašovanie zbrane do väzenia je smiešne. Otázne je aj, ako chlapík mieni vyriešiť samotný únos. Ono to zlyháva už v najzákladnejšej veci: prečo by preboha skutočný Mandarin túžil po stretnutí so skrachovaným hercom?! Veď to je ako keby sa lev zaoberal tým, že ho pred dvoma rokmi v džungli ohovárala opitá myš.

Záver je otvorený. Som zvedavý, ako Marvel udalosti zapracuje do nasledujúcich celovečerných filmov. Počas záverečných titulkov sa ako bonus objaví Sam Rockwell ako Justin Hammer, zloduch z dvojky. A pripadal mi zábavnejší, ako v celej dvojke.

P.S. – Obrázok v perexe nepochádza z kraťasu. V kraťase túto Mandarinovu podobizeň neuvidíte ani sekundu.

All Hail the King, USA 2014, cca 14 minút

Réžia a scenár: Drew Pearce. Hudba: Brian Tyler. Kamera: Michael Bonvillain. Hrajú: Ben Kingsley, Sam Rockwell, Scoot McNairy a ďalší