Iron Man 3 [6O %]
Utorok, 22 Október 2013 03:00

Recenzia tretieho „samostatného“ dobrodružstva Iron Mana. Obsahuje fotku z po-titulkovej scény.

„Samostatné“ marvelácke filmy pozorne sledujem od roku 2008, kedy vznikol prvý z nich.

Páči sa mi štýl, akým to Marvel robí. Všetkým filmom, okrem jedného, som dal 80%. Teda nielen hore spomenutému, ale aj jeho pokračovaniu, THOROVI, NEUVERITEĽNÉMU HULKOVI a samozrejme AVENGERS: POMSTITEĽOM. U tých som pre zmenu uvažoval o rovnej stovke, pretože v podstate boli mojím splneným snom. Naopak, CAPTAIN AMERICA: PRVÝ AVENGER ma nebavil až tak, ako ostatné a tak som mu musel dať len 60%. Tak či tak, bodaj by väčšina priemerných filmov (nielen komiksových) bola taká fajn, ako on. Tieto tituly patria do tzv. Etapy (Fázy, ak chcete) 1.

Etapu 2 v roku 2013 odštartoval práve dnešný film, nasledovaný seriálom „Agents of S.H.I.E.L.D“. Tento rok príde ešte druhý THOR, budúci GUARDIANS OF THE GALAXY a dvojka CAPTAINA AMERICU a Etapa 2 bude uzavretá v roku 2015 pokračovaním AVENGERS. Zatiaľ nie je na 100% jasné, či ANT-MAN Edgara Wrighta bude súčasťou Fázy 2, alebo odštartuje Fázu 3; isté je, že príde tiež v roku 2015. So štvrtým IRON MANOM sa v najbližších rokoch nepočíta.

Na IRON MANOVI 3 mi prekážala jedna vec, kvôli ktorej mu dávam iba 60%. Minimálne „prepojené univerzum“. Kultový akčný scenárista (SMRTONOSNÁ ZBRAŇ, POSLEDNÝ SKAUT), občasný herec (PREDÁTOR), režisér (KISS KISS BANG BANG, mimochodom s Downeym Jr.) a producent (DLHÝ BOZK NA DOBRÚ NOC) Shane Black to možno myslel dobre. AVENGERS boli bomba, ktorá zmenila marvelácky svet a niekto mocnejší ako Black mal zvláštny dojem, že si diváci od „toho všetkého“ potrebujú oddýchnuť.

Blbosť! Žiadny S.H.I.E.L.D.? Žiadna Čierna vdova? ŽIADNY NICK FURY?! Hlavne u toho to zarazí; Samuel L. Jackson podpísal zmluvu o „nutnosti“ objaviť sa v každej marveláčtine a toto je historicky prvá, v ktorej nie je ani sekundu. Čakal som, kedy do vyhrotenej politickej situácie konečne zasiahne Fury (alebo aspoň Captain America v cameu). Ale nič. Sú tu jediné dve cameá a ani jedno z nich nemá žiadny vplyv na dej. V prvom Tony Stark v obchode kúpi pesticíd na mravce (mravec, ant, Ant-Man) a druhé sa odohrá po záverečných titulkoch. Ukáže sa, že sa v skutočnosti celý čas jednalo o retrospektívne rozprávanie psychiatrovi... ktorým nie je nikto iný, ako Bruce Banner alias Mark Ruffalo alias Hulk. Ten následne Starkovi zúfalo (ale zbytočne) vysvetľuje (hoci Stark to vie), že nie je doktor „na hlavu“, ale na fyziku. Zábavné, ale len taká srandička (asi ako spoločné posedenie v zničenej reštaurácii na konci AVENGERS).

Stark síce často spomína udalosti z New Yorku, ale nejde o nič zábavné, snáď len s výnimkou momentu, keď sa ho niekto spýta, kde sú ostatní Avengers a on sucho odpovie „neviem“.

(Samozrejme má cameo aj Stan Lee, tentoraz zasadne v porote súťaže Miss, ale to sa do „prepájania svetov“ neráta.)

Bolo skrátka čudné, že do situácie, ktorá pripomína koniec Ameriky, nezasiahne žiadna osobnosť z marveláckej stajne. Zvláštne pôsobilo, že do nej vlastne okrem „súkromníka“ Starka nezasiahne v podstate ani polícia, armáda či agenti FBI alebo CIA. Nebyť Starka, mali by gauneri úplne voľné pole...

Gauneri. Guy Pearce (MEMENTO, PROMETHEUS) a Ben Kingsley (GÁNDHI, SMRŤ A DIEVČA, LOVCI DINOSAUROV, DIKTÁTOR). Pearce sa mi paradoxne viac páčil v prvej polovičke ako drsný podnikateľ, než v druhej, kde začal voliť čoraz béčkarskejšie spôsoby.

Kingsley, hoci keď som jeho meno v súvislosti s Mandarinom počul prvý raz nebolo mi všetko jedno, by bol za určitých okolností ideálnou voľbou. Lenže sú tu tie určité okolnosti. Nebudem spoilerovať, ale týkajú sa odhalenia jeho „skutočnej identity“. Vedel som, že k niečomu takému má dôjsť, ale toto som skutočne netušil. Nemôžem povedať, že by ma to nepobavilo, ale asi by som skôr uvítal, ak by to tu nebolo. Myslel som, že si tvorcovia robia srandu, ale nerobia. Je preto ťažké nejako „univerzálne“ zhodnotiť hercov výkon. Možno o tri roky...

A skutočne si netrúfam povedať, ako toto preboha prijmú ortodoxní fanúšikovia KOMIKSOVÉHO Mandarina.

Iron Man nikdy nebol mojou obľúbenou postavou, ale prvým dvom dielom som dal 80%. Páčilo sa mi, ako postavu uchopil Downey Jr. Musím ale priznať, že hoci je schopnou vodcovskou osobnosťou, začína ma nudiť. Paltrowová ma nebavila (v záverečnej akčnej scéne je trápna), Don Cheadle ma tiež príliš nebavil a dokonca ma nebavila ani dvojka William Sadler (Heywood z VYKÚPENIA Z VÄZNICE SHAWSHANK) ako americký prezident a Miguel Ferrer (ROBOCOP, DEEP STAR 6, celovečerný ALF) ako viceprezident. Postavičky chlapca, „zradkyne“ a Pearceovej pravej ruky vyložene prekážali. Ešteže tu bol aspoň Jon Favreau (režisér prvých dvoch dielov a producent tohto).

Občas som sa bavil (flashback do „dávneho“ roka 1999) a niektoré akčné momenty ma zaujali. Prekvapivo je ale v trojke veľmi málo akcie. Na prvý raz som vôbec nepochopil, o čo zlosynom išlo a mám podozrenie, že ak by som si to pozrel šesťkrát, našiel by som chybu v každej tretej scéne. Film ma nedokázal strhnúť a hoci je asi (200 miliónov každopádne stála aj dvojka...) najveľkolepejší z trilógie (?), bavil ma najmenej. Mnohé momenty boli originálne („samo-navliekace“ brnenie, vzdušná reťaz), ale nestačilo to. Počas sledovania som bol neustále výrazne nespokojný a neuspokojený. Ostatne, od kombinácie DIKTÁTORA (Ben Kingsley!) a SCANNERS som asi nikdy spokojný byť nemohol...

P.S. – V retrospektíve do roku 1999 sa na večierku mihne iránsky herec Shaun Toub. V prvej časti si zahral vedca a spoluväzňa, ktorý Tonymu pomáha zostrojiť nultú verziu Iron Mana a zaplatí za to životom.

Iron Man 3, USA | Čína 2013, cca 130 minút

Réžia: Shane Black. Scenár: Drew Pearce, Shane Black (podľa komiksov Marvel). Hudba: Brian Tyler. Kamera: John Toll. Hrajú: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrowová, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany (len hlas), Rebecca Hallová, Guy Pearce, Jon Favreau, Stan Lee (cameo), Mark Ruffalo (cameo po záverečných titulkoch), William Sadler, Miguel Ferrer a ďalší