Dredd [8O %]
Piatok, 24 Máj 2013 04:00

Recenzia brutálneho komiksového filmu s Karlom Urbanom DREDD (2012).

Recenzia obsahuje menšie spoilery, nemalo by to ale byť nič fatálne.

Budúcnosť. Mega City 1 - gigantické veľkomesto obývané takmer miliardou (!) ľudí. K oblohe sa týčia neuveriteľné činžiaky s desiatkami poschodí. Mesto je preplnené násilím, kriminalitou. Polícia neexistuje. Zato sú tu sudcovia. Policajti, sudcovia a kati v jednej osobe. Najslávnejším z nich je Dredd (Karl Urban si za celý film nedá dole prilbu) – neuveriteľne nekompromisný muž, ktorého nemožno skorumpovať, nemožno si ho obľúbiť a zdanlivo ho nemožno zabiť.

Ale naozaj?!

Jedného krásneho dňa mu šéfka pridelí nováčika: mladú Andersonovú (Olivia Thirlbyová – LET ČÍSLO 93, JUNO, ČIERNA HODINA), ktorá síce neurobila testy, ale má výnimočnú vlastnosť. Je mutant. Dokáže čítať myšlienky resp. ovláda telepatiu. Dredd si ju má na najbližších 24 hodín zobrať do parády a v drsnej každodennej pouličnej akcii na konci dňa vydať alebo nevydať odporúčanie na jej vstup medzi sudcov.

Obaja sa ocitnú v obrovskom mrakodrape, v ktorom žije cca 75 000 ľudí (!) a z ktorého sa šíri nová nebezpečná droga. Podarí sa im zatknúť člena gangu zjazvenej psychopatky nazývanej Ma-Ma (Lena Headeyová – KLIATBA BRATOV GRIMMOVCOV, JASKYŇA, 300, „Terminátor: Príbeh Sáry Connorovej“). Keby ho na mieste zabili, nechala by ich tak. Oni sa ho ale rozhodnú vziať na základňu a vypočuť. Ma-Ma vie, že muž začne kecať. Tomu musí za každú cenu zabrániť. Podarí sa jej hermeticky uzavrieť celú budovu a poštvať na dvoch sudcov stovky zabijakov...

DREDD vychádza z komiksovej predlohy, ktorá sa svojho času dočkala aj slovenskej mutácie. Dostal som sa k niekoľkým príbehom (vrátane českej mutácie v Crew), ktoré mali spoločné to, že ma skoro vôbec nebavili. Nebavila ma vízia budúcnosti, nebavili ma akčné scény, nebavila ma kresba... nebavil ma Dredd (čo je na príbehy s Dreddom v hlavnej úlohe problém). Dokonca ma nebavil ani príbeh, v ktorom rozsekal Nožnicovorukého Edwarda.

Čo sa filmových spracovaní týka, v roku 1995 v Hollywoode vznikol SUDCA DREDD so Sylvestrom Stalloneom v titulnej úlohe. Mnohí hovorili, že jeho hlavný problém bol v tom, že Dredd mal po väčšinu filmu dole masku (aby diváci videli svojho obľúbeného akčného herca). Ja si to nemyslím. Film Dannyho Cannona mal množstvo úplne iných a podstatnejších problémov. Priemerného Sylvestra, miestami trápne počítačové triky (zadná projekcia), šaškujúceho Roba Schneidera, čajového zlosyna a nezaujímavý scenár. Film mal aj plusy (futuristická výprava, dizajn kostýmov a zbraní, niektoré masky), ale nebolo ich veľa. 40%.

Preto ma skoro vôbec nezaujímalo, že vo Veľkej Británii (resp. v koprodukcii Británie, USA, Indie a pre istotu rovno aj Severnej Afriky Juhoafrickej republiky!) vzniká nová verzia resp. pokus o nový začiatok. Nezaujal ma ani režisér (Peter Travis – UHOL POHĽADU), ani snaživý novozélandský „hranatý“ herec Urban (PÁN PRSTEŇOV, ghost ship LOĎ DUCHOV, DOOM, RIDDICK: KRONIKA TEMNA, STAR TREK) a dokonca ani scenár Alexa Garlanda.

Pritom Alex Garland je pán Niekto. Napísal „Pláž“, podľa ktorej Danny Boyle následne nakrútil skvelý film s Leonardom DiCapriom. Následne sa spolu spriahli a Boyle podľa jeho scenárov nakrútil výborné záležitosti O 28 DNÍ a SUNSHINE.

Ako bonus sa Garland okrem scenára na DREDDOVI (ako sa film volá) podieľal aj ako producent.

Napriek tomu mi to bolo fuk. Nijako (pozitívne ani negatívne) mnou nepohli ani stupňujúce sa zákulisné informácie o tom, že film sa údajne vôbec nevydaril, že producenti v čele s Garlandom s režisérovou víziou absolútne nie sú spokojní a že sa bude vysoko pravdepodobne brutálne strihať, pretáčať (najlepšie Garlandom osobne, bez Travisovej účasti) a skoro určite bude posunutá premiéra.

Čo sa ale zrazu nestalo? Prekvapenie! Oficiálne vyhlásenia boli totiž... presne opačné! Vraj sú to všetko len blbé poplašné kecy, že s filmom sú práveže všetci veľmi spokojní a že sa rozhodne nechystá žiadne drastické strihanie, tobôž vyrazenie pôvodného režiséra a dotáčky.

Bohvie, možno sa raz dozvieme, ako to bolo naozaj. Faktom je, že v živote som videl desiatky filmov, o ktorých sa hovorilo, že producenti s nimi neboli spokojní a tak ich následne strihali a pretáčali. Minimálne 80% týchto filmov podľa toho aj vyzerá. Zmätené scény, z deja akoby vypadávali celé pasáže, správanie postáv sa nelogicky mení v priebehu deja a sem-tam niektoré postavy dokonca z deja zmiznú a už sa neobjavia. Ostatne, VIKINGOV máme mnohí dodnes stále v čerstvej pamäti...

DREDD tak vôbec nevyzerá. Vyzerá ako sebavedomý film, ktorý mali v rukách skúsení frajeri, ktorí vedeli čo robia, mali jasnú víziu a hoci bola drsná a brutálna, stáli si za ňou, napumpovali do nej desiatky miliónov a nakrúcanie si poriadne užili.

A to napriek tomu, že DREDDA ťažko obviniť z náročného scenára. Napriek tomu nie je taký hlúpy, ako vyzerá. Iste. Logické problémy sa občas objavia. Hoci si nemyslím, že som blbec, príliš som nepochopil, prečo na konci vlastne nedošlo k výbuchu (som si istý, že to bolo vysvetlené, ale na prvý raz som to naozaj vôbec nepochopil). Tiež mi pripadalo podozrivé, že k ovládnutiu činžiaku došlo tak jednoducho. Správanie sudcov bolo občas neprofesionálne (otáčanie sa nebezpečnému väzňovi chrbtom?). Niektoré náhody sa mi nepáčili (zastrelenie manžela ženy, ktorá sudcom poskytne chvíľkový úkryt, to je ale náhoda!). A prečo dočerta, keď Andersonovú uniesol väzeň, mu znova nevnikla do hlavy rovnako, ako pred niekoľkými minútami?

Ako celok to ale funguje a postavy sú skvelé, vrátane Dredda a to napriek tomu, že sa nedozvieme absolútne nič o ňom ako o človeku. Vlastne je to skôr žijúci symbol, než ľudská bytosť a asi by bolo postavené na hlavu ukazovať ho, ako sa sprchuje alebo skočí na pivo. Napriek tomu je Dredd pôsobivý a jeho neotrasiteľná viera v spravodlivosť nie je komická. Urbanov výkon je v rámci minimalistických možností dokonalý (tón hlasu, mimika brady, špúlenie pier). Ma-Ma viac, ako klasickú filmovú suku, pripomína blázna, ktorý utiekol z ústavu. Aj ostatné postavy sú dobre napísané a zahraté, vrátane Andersonovej.

Film napriek priamočiaremu deju obsahuje scény, ktoré sú originálne a super. Vypočúvanie „v hlave magora“ ma dostalo. Občas ma dostal dokonca aj nečakaný vývoj deja (korupcia v zbore – klišé, ale nečakal som ho, takže ma v dobrom prekvapilo).

Všadeprítomné násilie mi pripadalo tak logické, že keď v jednej chvíli Andersonová odmietla zabiť zločinca, takmer som mal chuť zabiť ju! Cannonova verzia je oproti Travisovej/Garlandovej neškodná bezzubá rozprávka.

Vždy som mal rád príbehy, kde boli strany vyrovnané resp. kde bolo dobro miestami silnejšie, než zlo (napr. VÝKUPNÉ s Gibsonom alebo 96 HODÍN s Neesonom). Inak tomu nie je ani v DREDDOVI. Tomu chlapovi v podstate od začiatku do konca nič nehrozí. Naopak, stovky hajzlov to majú vopred zrátané a je od nich naivné, že sa vôbec čo i len pokúšajú Dredda dostať. Dredd je s pribúdajúcimi mŕtvolami ešte nekompromisnejší. Vie, čo Ma-Mu zasiahne na najcitlivejšom mieste (chladnokrvné zhodenie „milenca“ priamo pred jej očami).

DREDD zároveň pôsobí do značnej miery realisticky. Rozpočet bol použitý paradoxne na to, aby film vyzeral škaredo a odpudivo. Rozhodne to nie je žiadna triková prehliadka. Naopak, všetko je hnusné, omlátené, depresívne a rozpadáva sa. Dokonca aj pouličné exteriéry pôsobia civilne. Takže áno, páčilo sa mi to a príliš dlho som nerozmýšľal, či dám 60% alebo 80.

„Práve myslí na to, že vám vezme zbraň.“ – „Dobre.“ – „Už na to nemyslí.“ – „Dobre.“

Dredd, Veľká Británia | India | USA | Severná Afrika Juhoafrická republika, cca 95 minút

Réžia: Peter Travis. Scenár: Alex Garland (na motívy komiksovej predlohy DC Comics). Hudba: Paul Leonard-Morgan. Kamera: Anthony Dod Mantle. Hrajú: Karl Urban, Lena Headeyová, Olivia Thirlbyová a ďalší