Chystané komiksové filmy 2013
Utorok, 26 Marec 2013 04:00

V akom štádiu sa momentálne nachádzajú komiksové filmy Amazing Spider-Man 2, Hulk 3, Iron Man 4, Avengers 2, Justice League alebo nový Superman?

Tak a zasa ubehol rok. A ako v rokoch 2010, 2011 a 2012, aj v roku 2013 portál Recenzie prináša marcový zoznam komiksových filmov, ktoré práve vznikajú alebo nemajú ďaleko k prvej klapke (alebo sa o nich aspoň sústavne hovorí). Čo-to bolo napísané už v decembri 2012 v súvislosti s tzv. marveláckou Etapou 2, tu je ale komplexnejší pohľad. Podotýkam, že článok logicky môže obsahovať spoilery.

Tento rok bude troška chudobnejší, ako minulý. Vtedy síce zopár komiksových snímok nevyšlo na 100%, ale inak sa potvrdilo, že diváci stále majú veľký záujem o podobne ladené projekty. Nový DREDD bol výborný („len“ komerčne vyhorel), Nolan uzavrel svoju Netopieriu trilógiu, Webb nie úplne nepresvedčivo reštartoval Spider-Mana a Whedon si získal svet tímovkou AVENGERS: POMSTITELIA (ďalej len AVENGERS). Čo nás čaká a minie/neminie v roku 2013 prípadne 2014?

The Wolverine O tom, aké ťažké to mal Wolverinov druhý spin-off (recenzia prvého), som napísal tu. Nakoniec sa ale predsa len roztočili kamery (podľa všetkého štúdio ale znížilo rozpočet o niekoľko desiatok miliónov v porovnaní s rozpočtom „jednotky“) a Austrálčan Hugh Jackman vyhlásil, že je takmer isté, že ho uvidíme ešte minimálne v cameo v pokračovaní X-MEN: PRVEJ TRIEDY. Samotný druhý spin-off voči nešťastnému prvému zaujal svojrázne stanovisko – bude ho ignorovať, ale zároveň by mu nemal odporovať. Tak si vyberte. Tak či onak, dej sa bude odohrávať v Japonsku, kde sa Kanaďan s brutálnym účesom zamiluje do ženy a bude musieť zvládnuť veľké akčné scény s miestnymi zabijackymi zmutovanými samurajmi (alebo také niečo). Režíruje James Mangold (IDENTITA, WALK THE LINE), zvyšok hereckého obsadenia je príjemne neznámy, Jackman film zároveň produkuje a hoci sa na scenári podieľalo množstvo ľudí a každý pridal niečo svoje, čo nemusí byť vôbec dobré znamenie, dúfajme, že hlavné slovo mal Christopher McQuarrie (Oscar za ZVYČAJNÝCH PODOZRIVÝCH, réžia JACKA REACHERA: POSLEDNÉHO VÝTRELU). Hoci by premiéra mala byť už toto leto, zatiaľ sme nevideli trailer a nevie sa ani to, či máme čakať cameo niekoho z X-MEN.

Ďalší Dredd Pôvodne bola plánovaná ešte aspoň jedna časť (ideálne samozrejme trilógia). No napriek tomu, že prvý diel (nie ten so Sylvestrom, ale tento) bol príjemne priamočiary, odvážny a hardcore, nezaznamenal výraznejší komerčný ohlas. No dvojka je stále teoreticky v hre, pretože aspoň vďaka predaju DVD/Blue-ray sa nejedná o totálny prepadák (u nás išiel film rovno na video). Karl Urban sa osvedčil, takže v prípade sequelu sa zrejme pre-obsadzovať nebude.

Muži v čiernom 4 Prvý diel stál 90 miliónov dolárov, druhý 140 a tretí 225. Nečudo, že sa Sony do štvorky nehrnie. Pritom by sa paradoxne mohlo jednať o ohromne úspešnú sériu... len by bolo treba umúdriť sa s rozpočtami. No tie sú vždy také vysoké, že ani inak nádherná tržba nemôže byť vnímané príliš pozitívne. Do trojky vďaka cestovaniu v čase nastúpil Josh Brolin ako mladšia verzia Tommyho Lee Jonesa, čím si tvorcovia pootvorili dvierka pre štvorku, v ktorej by dôchodca Jones mohol mať cameo a post parťáka Willa Smitha by prebral odskúšaný a rovnako suchý Brolin. No momentálne štvrtá časť nevzniká.

Iron Man 3 (recenzia prvej a druhej časti) Premiéra je na spadnutie, rozpočet je i vďaka koprodukcii USA/Čína obrovský, režíruje Shane Black, Jon Favreau sa mihne aspoň ako Starkov komorník a strašný boxer Happy Hogan a scenár napísal tiež Black (vstúpil do dejín akčného žánru scenármi k SMRTONOSNEJ ZBRANI a POSLEDNÉMU SKAUTOVI). Okrem starých známych (Downey Jr., Cheadle, Paltrowová, Paul Bettany ako hlas počítača) môžeme čakať nové záporné postavy v podaní Guya Pearceho (PROMETHEUS) a Bena Kingsleyho ako Mandarina. Black sľubuje trikové orgie, ale zároveň odklon od „zábavnosti“ prvých dvoch dielov a vsadenie skôr na realistickejší (to určite) špionážny komiksový triler. Čo sa týka „prepájania svetov“, prekvapivo nič veľké nemáme čakať a to napriek tomu, že trojka sa odohráva po AVENGERS. Nejaké to cameo (zasa v záverečných titulkoch?) je pravdepodobné (minimálne u Stana Lee, ale to je iná kapitola), zatiaľ sa ale štúdiu podarilo všetko úspešne ututlať.

Iron Man 4 Tak toto je poriadne unáhlená debata. Ešte ani nemala premiéru trojka a navyše je isté, že Tony Stark bude v AVENGERS 2. Takže debata o prípadnej štvorke je naozaj predčasná. Každopádne, zaujímavú informáciu koncom februára 2013 poskytol sám herec vyhlásením, že má túto postavu (a Marvel) rád, ale že by možno bolo lepšie (a rozhodne nejde len o zvýšenie honoráru), ak by bol v prípadných ďalších marveláckych filmoch Tony pre-obsadený (Downey Jr. sa obáva predovšetkým vyhorenia – stvárňovaním jednej a tej istej postavy už od roku 2008).

Avengers 2 Toto unáhlená debata naopak rozhodne nie je. Dvojka na 100% bude, hoci je samozrejme ešte predčasné o nej hovoriť v konkrétnejších súvislostiach, keďže nie sú známe žiadne detaily o deji (aj keď o ten, ruku na srdce, príliš nejde). Vrátiť by sa mali všetky obľúbené postavy + režisér a scenárista Whedon. Hoci povedal, že dvojka má byť temnejšia a psychologickejšia, určite prídu aj tony trikov.

Thor: The Dark World Aj dvojka THORA (prvý diel) sa bude odohrávať po udalostiach z AVENGERS a ani v nej sa neočakáva žiadny veľký priestor pre zvyšných členov tímu; maximálne drobné cameo. V dvojke sa Thor z Ameriky/Zeme vracia k fantasy/sci-fi koreňom. Režíruje Alan Taylor. Síce uvidíme všetkých starých známych (samozrejme v čele s osvedčeným Chrisom Hemsworthom z DOKONALÉHO ÚNIKU), no nie je isté, či Natalie Portmanová, Anthony Hopkins, Idris Elba, Rene Russoová a Tom Hiddleston nebudú mať len symbolický priestor. Minimálne u Lokiho to reálne hrozí, pretože novým zloduchom bude zlý elf Christopher Eccleston (60 SEKÚND, TÍ DRUHÍ).

S.H.I.E.L.D. Ďalší marvelácky projekt, ale prvý z „Etapy 1 aj 2“ určený rovno do televízie ako seriál. O tejto záležitosti sa stále skoro nič nevie, hoci pilot by mal mať premiéru už tento rok. Pevne ho drží v rukách Whedon ako „kreatívny tvorca“. Bude sa sústrediť na menej slávne postavy z Furyho špionážnej agentúry. Objaviť by sa mal aj agent Coulson, no vzhľadom na udalosti z AVENGERS sa predpokladá, že by malo ísť o cameo/flashback. Dej by sa mal totiž odohrávať prekvapivo po udalostiach z filmu. Prekvapivo preto, že pôvodne správy naznačovali prequel, nie sequel. Ak by skutočne išlo o sequel, Coulsonov výskyt by nemal logiku. Aj keď... Whedon kedysi napísal VOTRELCA: VZKRIESENIE...

Amazing Spider-Man 2 Napriek nie úplne triumfálnemu ohlasu bol prvý diel úspech – po príbehovej stránke sa nejednalo o katastrofu, tržba bola sympatická a vďaka mladému režisérovi/mladým hercom bol sviežejší, ako unavené Raimiho trikové veľkofilmy. V post-produkcii sa poriadne strihalo; na dlážke strižni skončila napr. väčšina scén s Petrovými nezvestnými (mŕtvymi?) rodičmi. Koniec bol dokorán otvorený a v záverečných titulkoch bola postava, ktorej nebolo vidieť do tváre, takže sme mohli len hádať, kto to bol. Osobne som si istý, že to v tej chvíli nevedeli ani samotní tvorcovia. Tak či onak, dvojka sa práve nakrúca, aby stihla budúcoročnú premiéru. Okrem Andrewa Garfielda (Peter) a Emmy Stoneovej (Gwen) sa podľa všetkého vrátia aj Sally Fieldová a Martin Sheen ako teta a strýko (ten zrejme iba vo flashbackoch). Kým Rhysa Ifansa pravdepodobne neuvidíme (každopádne, prvý diel prežil...), istí sú dvaja noví zloduchovia: Paul Giamatti (BOKOVKA) ako The Rino a oscarový Jamie Foxx ako Electro. Tretím do partie by mohol byť oscarový Chris Cooper (AMERICKÁ KRÁSA, ADAPTÁCIA) ako milionár Norman Osborn. Otázkou je, či sa „prejaví“ až v prípadnej trojke (v dvojke by teda Cooper hral len Osborna, nie jeho šialené alter-ego), alebo Green Goblin bude už v dvojke. Vie sa aspoň to, že uvidíme aj jeho syna Harryho (Dane DeHaan – ZEM BEZ ZÁKONA) a Mary Jane (Shailene Woodleyová - DETI MOJE). Opäť režíruje Webb, produkuje banda okolo J.J. Abramsa (Alex Kurtzman, Roberto Orci).

Tintin 2 Adaptácia Hergého komiksu bola fajn, no nejednalo sa o jednoznačný megaúspech. Režíroval Spielberg v produkcii Petra Jacksona, pričom z toho mala byť trilógia a dvojku mal nakrútiť Jackson v Spielbergovej produkcii. Mohlo by sa zdať, že dvojky sa skoro nedočkáme a to kvôli slabšiemu úspechu „jednotky“ a Jacksonovej pracovnej vyťaženosti (pracuje na dvojke a trojke HOBITA). Prekvapivo ale sám Jackson po premiére prvého HOBITA vyhlásil, že vraj post-produkčne práce tolkienovskej série idú tak dobre a podľa plánov, že zrejme stihne nakrútiť druhého TINTINA. Náznakov, o čom by bol, sa v „jednotke“ objavilo požehnane.

Kick-Ass 2 Aj keď sa mne osobne prvý KICK-ASS nepáčil, dosť divákov z neho bolo nadšených a tak sa nakrúca dvojka. Hoci má podstatne béčkarskejší nádych (namiesto Matthewa Vaughna režíruje béčkar Jeff Wadlow – slasher CRY_WOLF), vracajú sa všetci detskí/tínedžerskí herci, pričom novou (zápornou) posilou bude Jim Carrey. Vaughn produkuje.

Captain America: The Winter Soldier Ešte sa nenakrúca, ale že bude, je isté na 100%. Opäť sa vráti Chris Evans, keďže sa ale prvý diel odohrával v období 2. svetovej vojny a druhý sa má odohrávať po udalostiach z AVENGERS, nemá logiku čakať návrat iných postáv (i keď, samozrejme, flashbacky do úvahy prichádzajú...). S výnimkou Buckyho (znova v podaní Sebastiana Stana), ktorý sa v dvojke stane zápornou postavou. Dvojku už nebude režírovať Joe Johnston, ale tandem Anthony & Joe Russovci („Community“). Prvé informácie tvrdia, že to bude politický triler... čo znie čudne a ťažko sa tomu verí. Vraj ale máme čakať veľký priestor pre Nicka Furyho a S.H.I.E.L.D.. To bude zrejme kompenzácia za druhého THORA a tretieho IRON MANA, v ktorých vraj tieto záležitosti majú mať symbolický alebo dokonca údajne žiadny priestor. Okrem samotného Furyho by sme mali vidieť Cobbie Smuldersovú alias Mariu Hillovú (alias náhradu za mŕtveho agenta Coulsona) a Scarlett Johanssonovú ako Čiernu vdovu (prvý raz bola v druhom IRON MANOVI a následne v AVENGERS). V polovici marca 2013 z Marvelu prišla absurdná správa, že údajne prebiehajú rokovania s... Robertom Redfordom... ktorý by si mohol teoreticky zahrať šéfa Nicka Furyho. Akiste netreba zdôrazňovať, že je prekvapivé, že Nickovi Furymu niekto šéfuje. Ak by ale niekto predsa len mal... tak Sundance Kid.

Daredevil 2 Reči o pokračovaní snímky z roku 2003 sú pravidelné. Spätne však prvý diel nepôsobí úplne najlepšie (rozpačito zvládnuté odľahčené pasáže, zvláštna romantická línia, priemerná akcia) a čo-to negatívne napáchal aj nevydarený spin-off s Elektrou Jennifer Garnerovou. Tú si nakoniec Daredevilov herecký predstaviteľ Ben Affleck vzal za manželku a majú spolu tri deti, happyend zatiaľ ale nestretol prípadného DAREDEVILA 2. Podľa všetkého pôjde skôr o reštart, než sequel. V hre už takmer určite nie je Affleck, ktorý sa preorientoval na úspešného režiséra (jeho minuloročné ARGO získalo Oscara za najlepší film). Momentálne sa okolo projektu ale nič nové nedeje.

Hulk 3 Zatiaľ z toho boli kreslené seriály, hraný seriál s Lou Ferrignom zo 70-tych rokov a snímky Anga Lee (2003) a Louisa Leterriera (2008). Najväčší ohlas zelený obor zaznamenal v AVENGERS, kde si s tvárou anti-akčného Marka Ruffala získal sympatie divákov a začalo sa uvažovať o ďalšej jeho samostatnej show. Tu a teraz každopádne reálna nie je; osvedčiť sa musí ešte minimálne v dvojke AVENGERS. Potom sa uvidí.

X-Men: Days of Future Past je pokračovanie retra režiséra Matthewa Vaughna a producenta Bryana Singera. Pre potreby dvojky si vymenia posty, takže dôstojnosť by mala zostať zachovaná. Dvojka okrem Jamesa McAvoya (mladý Xavier), Michaela Fassbendera (mladý Magneto), Nicholasa Houlta (Beast) a už (za TERAPIU LÁSKOU) oscarovej Jennifer Lawrenceovej (Mystique) predstaví aj hercov z „pôvodnej“ trilógie. Scenár má operovať s cestovaním v čase (alebo čosi podobné), takže by sa obe skupiny mohli stretnúť, hoci McAvoy koncom februára 2013 povedal, že scenár v skutočnosti nepočíta so spoločnou scénou napr. mladého a starého Xaviera. Minimálne cameo by malo dostať množstvo hercov zo „starej“ trilógie, v čele s Wolverineom. Akýmsi prepojením medzi oboma časovými linkami by údajne mohla byť Kitty Prydeová zasa v podaní Ellen Pageovej (JUNO, POČIATOK), ktorá si ju zahrala už v trojke X-MEN.

Šmolkovia 2 Prvý diel z roku 2011 bol úspech a tak Raja Gosnell tento rok uvedie do kín pokračovanie. Opäť sa vrátia Hank Azaria (ako zlý bosorák Gargamel) a Neil Patrick Harris (hlavný ľudský hrdina) a Grace Winslowová (jeho láska).

Guardians of the Galaxy Táto poriadna divočina a bizarná marveláčtina prekvapivo vraj naozaj vznikne a dokonca v dohľadnom čase, keďže má byť súčasťou „Etapy 2“. Príbeh je trocha ako GREEN LANTERN, odohráva sa v kozme a je plný sci-fi/fantasy motívov. Ibaže namiesto jedného čudáka v hlavnej úlohe tu máme celý tím. Bohvie, čo z toho vznikne, no stále to vyzerá podozrivo (premiéra by mala byť už budúci rok, zatiaľ ale nepadla prvá klapka...). Dvojnásobne keď režíruje James Gunn (režisér SLIMÁKA a scenárista ÚSVITU MŔTVYCH a SCOOBY-DOO).

Ant-Man Ďalší projekt, o ktorom sa hovorí už roky a stále nič. To sa ale údajne má zmeniť, pretože snímka je predbežne súčasťou marveláckej Etapy 2 a premiéra by mala byť v roku 2015. Zaujímavé je, že skoro od začiatku je s projektom spájaný britský režisér a scenárista Edgar Wright, stojaci za paródiami SÚMRAK MŔTVYCH a JEDNOTKA PRÍLIŠ RÝCHLEHO NASADENIA. Herec do hlavnej úlohy sa zatiaľ len tipuje, jedná sa každopádne o vedca, ktorý dokáže komunikovať s mravcami a má viacero zvláštnych schopností (napr. sa dokáže brutálne zmenšovať a zväčšovať).

Nový Superman Nolan ako producent, Snyder ako režisér (+ plus ich manželky ako producentky) a v kastingu mená ako Russell Crowe, Kevin Costner, Amy Adamsová, Henry Cavill, Diane Laneová, Michael Shannon či Laurence Fishburne. Vysokorozpočtový (ďalší) pokus o návrat jednej z najslávnejších komiksových postáv nehrá len sám za seba, ale za celú budúcnosť filmových komiksov z DC. Reč je samozrejme o tímovke Justice Laugue. Čo sa Supermana týka, tu je trailer. Prvé ohlasy z tajnej projekcie sú vraj nadšené. Šepká sa, že vo filme by mohol mať cameo „Batman“ (alias Robin...?), ale môže to byť kačica.

Justice League Kým Marvel má Avengers, DC má Justice League. V tíme je okrem Supermana a Batmana napr. nešťastný Green Lantern. O ich spoločnom veľkofilme sa hovorí už X rokov, no stále sa nič nepohlo dopredu. Ešte donedávna to vyzeralo na začiatok reálnej práce, potom ale Warner Bros. povedalo, že scenár je hrozný, že film tak skoro nevznikne a že ak bude nový Superman prepadák, tak Justice League vznikne ešte oveľa neskôr. Štúdio s ambicióznym/drahým projektom nemieni nič riskovať a najnovšie to vyzerá tak, že ak by bol nový Superman hit, najskôr by vznikla dvojka a následne pre istotu ešte reštart Batmana (s Robinom?). Proste by štúdio zvolilo rovnaký postup, ako Marvel – najskôr členov budúceho tímu predstaví v samostatných tituloch a (ak to budú trháky), príde ten správny čas na tímovku.

Nový Batman Štúdio Warner Bros. o ňom hovorilo už pred premiérou NÁVRATU TEMNÉHO RYTIERA, no nech mu slúži ku cti, že už vtedy nemienilo popierať udalosti z Nolanovej trilógie, ale nasadiť nových tvorcov, novú víziu, nový príbeh a nový štýl. Záver trilógie ponúkol dôstojný koniec, ktorý jednak uzavrel všetky kapitoly trilógie, no pritom ponúkol otvorené zadné vrátka pre prípadné pokračovanie. Možno práve od prostredného mena ex-policajta Johna Blakea by sa mal reštart odrážať, ale až také isté to momentálne nie je. Momentálne nie je isté nič.

A to je asi tak všetko. Ďalej sa hovorí o reštarte SPAWNA a GREEN LANTERNA, o BLACK PANTHEROVI, ešte stále o DEADPOOLOVI a samozrejme o samostatnom filme pre Nicka Furyho (naopak, o treťom HELLBOYOVI už ani nie). Keďže sa ale nechcem opakovať (a v súvislosti s danými projektmi neexistujú nové relevantné informácie), nebudem im tento rok venovať pozornosť. Rovnako je načas pravdepodobne mŕtvy aj tretí GHOST RIDER – toho nechce snáď už ani samotný Nicolas Cage.