Krásne vstávanie [8O %]
Komédia
Utorok, 26 Február 2013 04:00

Recenzia takmer romantickej komédie s Rachel McAdamsovou a Harrisonom Fordom KRÁSNE VSTÁVANIE (2010).

Priznám sa, že KRÁSNE VSTÁVANIE (televízia Markíza ho vo februári 2013 uviedla pod názvom LÁSKA Z TELERÁNA) bol film, na ktorý som sa tešil aj netešil. Pôvodne mi prvé informácie o vzniku tohto filmu veľa (až nič) nehovorili. Keď ale výsledok prišiel do kín, zaskočili ma väčšinou kladné reakcie obyčajných divákov i odbornej kritiky. Film som si preto zohnal... a šesť mesiacov som sa ho zo strachu nedotkol. Bol som presvedčený, že to nebude nič pre mňa. Nemám nič proti Harrisonovi Fordovi (ak nehrá v DETEKTÍVOCH Z HOLLYWOODU a v KOVBOJOCH A VOTRELCOCH), ale miatlo ma, že som nevedel, čo presne mám od filmu (čo sa zápletky týka) čakať. A ako bonus – hoci sa nájdu aj romantické komédie, ktoré mám rád (a myslím, že je ich dosť), tento žáner nie je nič, čo by ma automaticky lákalo.

Nakoniec som si film každopádne pozrel... a musím sa pridať na stranu spokojných divákov! Pôvodne som chcel dať len 60%, ale pri repríze som si uvedomil, ako dobre sa bavím jednotlivými scénami a postavami a ako mi celý film a mnohé jeho postavy prirástli k srdcu.

Pritom ani po pozretí si nie som istý, o čom vlastne KRÁSNE VSTÁVANIE bolo resp. ktorá jeho dejová linka bola prioritná. Myslím si, že aj to filmu po propagačnej stránke ublížilo. Ako ho malo štúdio reklamovať? Ako romantiku medzi dvoma mladými zamestnancami televízie? Ako hašterivý spor medzi dvoma starými hlásateľmi správ? Ako mozaiku zo zákulisia americkej televízie? Sám by som si s tým nevedel poradiť. Je ale zrejmé, že oná „dejová neuchopitelnosť“ je zámerná. Zároveň je ale osviežujúca, pretože neviete, čo vás čaká v ďalšej scéne (hoci dej sám o sebe je predvídateľný).

Z trailerov sa mohlo zdať, že film je o ambicióznej mladej televíznej producentke, špecializujúcej sa na ranné relácie, ktorá sa ocitne medzi dvoma namyslenými, arogantnými a mierne šialenými starými moderátormi (Ford a Diane Keatonová). Nie je to však pravda. Táto dejová linka totiž nie je príliš dôležitá. Rovnako tak však film nie je ani o producentke a jej láske (Patrick Wilson - INSIDIOUS, PROMETHEUS). Je o oboch veciach, pričom ale žiadna nevstupuje do popredia. Scenár obsahuje množstvo ďalších pod-zápletiek (naštrbený vzťah medzi hrdinkou a jej matkou, uznávaný žurnalista znechutený z toho, že od neho nikto nechce reportáže o daňových podvodoch), čo všetko režisér NOTHING HILLU nenásilne zmiešal dohromady a vypadol mu z toho konzistentný projekt.

Zaujímavé je, že tvorcom sa v komediálnej atmosfére podarilo nájsť dostatok silných scén a myšlienok. Divák pochopí, prečo je starý novinár znechutený z „novej televíznej doby“ (a prečo je záverečná príprava omelety dojemná) alebo ako sa cíti mladá žena idúca si za svojím snom, ktorému sa ale jej matka smeje.

Zrazu, ani nevieme ako, sa pristihneme, že sympatickým postavám držíme palce. Aby nestratili svoju lásku, aby urobili „reportáž roka“, aby včas zohnali vajcia na raňajky. Keďže s hrdinami súcitíme, sme dojatí, keď sa im ich sny postupne napĺňajú. Kanaďanka Rachel McAdamsová (*1978) to v hlavnej úlohe možno až prekvapivo dobre ustála. Už nie je taká rozkošná a pôvabná, ako v ZÁPISNÍKU JEDNEJ LÁSKY, NOČNOM LETE s Cillianom Murphym či v AKO ULOVIŤ DRUŽIČKU. Ale ako herečka je stále dobrá. A nemladne nikto z nás.

A tiež som po dlhšom čase zasa rád videl Jeffa Goldbluma!

Film prekvapivo nie je nudný ani nezáživný. Zrejme na tom má vplyv J.J. Abrams, ktorý ho produkoval a ktorý má (či už ako režisér, scenárista alebo producent) na konte veci ako „Nezvestní“, „Alias“, „Felicity“, STAR TREK, CLOVERFIELD, JAZDA DO PEKIEL (s Paulom Walkerom) alebo tretiu a štvrtú MISSION: IMPOSSIBLE. Do KRÁSNEHO VSTÁVANIA, hoci je žánrovo úplne mimo jeho žánrového rozptylu, dokázal premietnuť svoju povestnú energickú energiu. Vďaka nej má snímka občas lepšie tempo, ako akčné filmy za 256 miliónov dolárov (pravdupovediac, záverečný beh naprieč mestom je skoro rovnako bombastický, ako gigantická prepadová akcia na moste z tretej MISSION: IMPOSSIBLE).

Fajn je aj to, že hoci je príbeh ako som hore napísal predvídateľný (polepšenie istých postáv, odmietnutie istých vecí od istých postáv, hoci by im dané veci priniesli viac peňazí), sú všetky klišé uveriteľné, (pretože sú postavy psychologicky kvalitne prepracované). To po prvé. A po druhé – scenár zbytočne netlačí na pílu (takže šéfovia konkurenčného spravodajstva nie sú líčení ako démonické hororové postavy s pokriveným charakterom, ale ako obyčajní profesionáli, ktorí to už pár desaťročí robia).

Najviac budete zrejme sklamaní, ak budete čakať typickú romantiku alebo typickú bláznivú komédiu. Je v tom niečo z romantiky a občas sa usmeje či dokonca zasmejete. Nie je to však poriadne ani romantické, ani poriadne komediálne (hoci musím priznať, že už pomerne dlho som sa pri komédii tak dobre nebavil, viď. napr. bláznivé eskapády úbohej televíznej rosničky). Je to príjemná všehochuť. Mal som chuť dať jej 80% a aj to robím. Pretože až budú toto ranné vstávanie niekedy zasa reprízovať, je možné, že si ho opäť zopakujem.

„Podľa mňa je toto ten správny čas, aby ste začali piť...“

Morning Glory, USA, cca 107 minút

Réžia: Roger Michell. Scenár: Aline Brosh McKennaová. Hudba: David Arnold. Kamera: Alwin H. Küchler. Hrajú: Rachel McAdamsová, Harrison Ford, Jeff Goldblum, Patrick Wilson, Diane Keatonová, Curtis "50 Cent" Jackson a ďalší