21 Jump Street [6O %]
Komédia
Utorok, 04 December 2012 04:00

Recenzia komediálne ladenej filmovej adaptácie mládežníckeho kriminálneho seriálu, v ktorom kedysi začínal Johnny Depp. S cameom Johnnyho Deppa.

Recenzia obsahuje spoilery.

Jednotlivé časti seriálu si už nepamätám. Pamätám si ale krádeže, sexuálne zločiny, šikanu, drogy, samovraždy. Tieto veci, a mnohé ďalšie, riešili v rokoch 1987 – 1991 (vzniklo takmer 100 epizód) policajti z adresy 21 Jump Street resp. Jump Street 21. Inkognito sa (vďaka mladistvému vzhľadu) infiltrovali na strednú školu ako žiaci a pod rúškom anonymity tajne riešili kriminálne prípady medzi žiakmi a učiteľmi. Pamätám si Deppa (ktorý nakrúcanie od prvej chvíle kvôli stereotypu nenávidel, napriek tomu prijal ponuku na originálne filmové cameo v dnešnom filme), jeho kolegov (niektorí boli takí dobrí, že dostali vlastný seriál - Richard Grieco ako Booker) a prísneho afroamerického šéfa.

Pamätám si aj ustavičnú špinu a vážnosť. Ten seriál proste nebol pre deti. Poslednýkrát som ho videl pred dávnymi rokmi (minimálne pred desiatimi). Ale som si takmer istý, že aj kebyže ho vidím dnes, bol by som prekvapený z vysokej porcie depresie.

Preto je prekvapujúce, že sa 21 rokov po jeho konci herci Jonah Hill (vulgárny komik z hitov SUPERBAD a NABÚCHANÁ) a Channing Tatum (bývalý model a následne akčný herec z G.I. JOE a ORLA DEVIATEJ LÉGIE) rozhodli ako producenti a predstavitelia hlavných rolí iniciovať vznik cca 40-miliónového filmového „remakeu“ (+ Hill k nemu napísal námet). Pričom na réžiu najali chlapíkov, ktorí dovtedy nakrútili len animované OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY v roku 2009.

Projekt od začiatku vyzeral tak podozrivo, až som myslel, že nevznikne. Kým som si to ale myslel, veselo začalo nakrúcanie. Dokonca sa tvorcom podarilo prehovoriť Deppa, Petra DeLuisea a Holly Robinson Peeteovú (všetci hrali v seriáli) na symbolický návrat. Nedá sa na 100% povedať, že hrajú rovnaké postavy, minimálne ale všetci traja vo filme hrajú policajtov a Depp s DeLuiseom dokonca pracujúcich inkognito, pričom kedysi, ako sami povedia, začínali na Jump Street. Následne sú obaja relatívne dojemne zastrelení, čím tvorcovia pretrhli pupočnú šnúru so seriálom a môžu sa naplno vrhnúť na pokračovanie. Dvojka zrejme príde, pretože jednotka zarobila pekné peniaze. Ostatne, tvorcovia s pokračovaním vopred automaticky rátali. Prípadný sequel by sa mal odohrávať na vysokej škole.

Aký je každopádne „prvý“ diel? Ako divák, ktorý vyrastal na seriáli, nie som nijako extra nahnevaný na tvorcov za to, že úplne ignorujú televíznu predlohu (stredoškolská depresia vymenená za bezstarostnú situačnú komédiu, tímová práca vymenená za one man show resp. buddy movie). To je asi najväčšia poklona, akú filmu môžem zložiť, pretože odklon od seriálovej predlohy je taký odlišný, že ak by tu na ňu nebolo zopár (vtipne nelichotivých) narážok, ani by mi nenapadlo, že ide o adaptáciu seriálu.

Tak či tak, hoci film nemám chuť urážať, nemám dôvod ani ho chváliť. Netradičná dvojka Hill/Tatum funguje celkom fajn, herci z podporných rolí sú prirodzení, šéf Ice Cube (ANAKONDA) spĺňa štandardy a film je miestami mierne ostrý (nadávky, amputovaný penis, sprosté sexuálne kecy, krvavá prestrelka, zabitia).

Je ale zároveň plný klišé zvratov. Kto bude čakať porušenie základných pravidiel (žiadne chodenie so spolužiačkami a učiteľkami), dočká sa. Dočká sa aj zmeškania divadelného predstavenia alebo scény, v ktorej sa hrdina spolužiakom musí priznať, že je v skutočnosti policajt a oni sú z neho sklamaní. Je tu aj pohnevanie sa oboch hrdinov (a následné udobrenie). Aby som len nekydal, scenár má aj plusy (bývalý stredoškolský macher je zrazu za šprta, kým bývalý šprt za machra). Klišé zvratov a postáv je ale neporovnateľne viac, nehovoriac o nedopracovaných veciach (ako to nakoniec dopadlo s učiteľkou?).

Z úcty k seriálu som si film pozrel, ale reprízu by som si nedal. A obávam sa, že prípadný sequel dopadne tak podpriemerne a nenápadito, ako si myslím, že dopadne.

P.S. – Hill hrá vo filme JUMP STREET 21, ktorý bol nakrútený podľa staršieho seriálu s Johnnym Deppom. Depp hral autora rozprávkovej postavy Petra Pana v HĽADANÍ KRAJINY - NEKRAJINY. Hill vo filme 21 JUMP STREET hrá postavu Petra Pana v divadelnom školskom predstavení.

P.S.2 - V minulosti došlo už k viacerým prevodom seriálu do celovečernej filmovej verzie (napr. MIAMI VICE alebo STARSKY A HUTCH).

21 Jump Street, USA 2012, cca 109 minút

Réžia: Phil Lord, Chris Miller. Scenár: Michael Bacall. Hudba: Mark Mothersbaugh. Kamera: Barry Peterson. Hrajú: Channing Tatum, Jonah Hill, Ice Cube, Johnny Depp (cameo), Holly Robinson Peeteová (cameo), Peter DeLuise (cameo) a ďalší