Pofajčíme, uvidíme 3 [6O %]
Komédia
Streda, 28 November 2012 04:00

Recenzia komédie POFAJČÍME, UVIDÍME 3 (2011).

Keď sa v roku 2004 (aj v našich kinách) objavila komédia POFAJČÍME, UVIDÍME, vynikala originálnymi vtipmi (cameo Neila Patricka Harrisa, brutálne rasistickí policajti, „Aha, tamtí dvaja vyzerajú úplne rovnako, ako my.“), sympatickou ústrednou dvojkou Kal Penn & John Cho a orientovaním nie na stredoškoláka, ale na predsa len o čosi odrastenejšieho diváka (povedzme takého, ktorý vychodil školu a momentálne zarezáva vo svojom prvom zamestnaní).

Na vtedy populárnej vlne podobne ladených hrubozrnných sexuálnych komédií pre mladých (séria PRCI, PRCI, PRCIČKY, ROAD TRIP alebo HEJ KÁMO, KDE MÁM FÁRO?) sa film zviezol tak úspešne, že o štyri roky scenáristi Jon Hurwitz a Hayden Schlossberg nielenže napísali dvojku, ale ju rovno režírovali.

No hoci mala niekoľko skvelých vtipov (tlmočník, srnka, Ku-Klux-Klan, návrat Neila Patricka Harrisa ako Neila Patricka Harrisa), už to nebolo ono. Bola naťahovaná a zbytočne vulgárna/nechutná/hrubozrnná. U nás išla rovno na video.

John s Kalom medzitým pracovali na svojich hollywoodskych kariérach. Obaja sa objavili v seriáli „Dr. House“ (Cho hosťoval v jednej časti ako sado-maso pacient s problémovým vyjadrovaním sa, Penn sa stal stabilnou súčasťou Houseovho tímu). Cho hral mladého Sulu v Abramsovom STAR TREKU a objavil sa v seriáli „FlashForward“, Penn dostal hlavnú rolu v príšernej paródii VEĽKOFILM a zahral si člena gangu Kevina Spaceyho v SUPERMAN SA VRACIA. Neil Patrick Harris sa pre zmenu stal hviezdou sitkomu „Ako som spoznal vašu mamu“ (a hral v ŠMOLKOCH).

Prvé dve časti si predovšetkým v USA získali dostatok fanúšikov na to, aby do toho Cho, Penn a Neil Patrick Harris (tentoraz už nemá taký priestor ako v dvojke, čo je podľa mňa dobre) kopli tretí raz. A ako sľubuje Neil Patrick Harris („Vidíme sa v štvorke.“) a finále s Dannym Trejom („Budúci rok vás pozývame k sebe na veľkonočné sviatky.“), zrejme nie naposledy.

Trojka je v 3D (v priebehu filmu do kamery „vletia“ snáď desiatky rôznych pravdepodobných, menej pravdepodobných a úplne nepravdepodobných predmetov) a pôsobí dojmom, že režisér a scenáristi boli na kokaíne alebo aspoň na marihuane.

Ono... už druhý diel nebol príliš spojený s realitou („jednotka“ v porovnaní s dvojkou a trojkou pôsobí ako triviálna, realistická a decentná komédia - a to v nej hrdinovia jazdili na gepardovi). Ale trojka je skutočne hardcore. Okrem plastelínovej pasáže (ktorá sa ešte dá vysvetliť „nafajčenými“ hrdinami) je tu zostrelenie Santa Clausa, sfetované dievčatko behajúce po strope alebo bizarné vysvetlenie prežitia Neila Patricka Harrisa (v dvojke ho zastrelili prostitútky) baliaceho dievčatá na to, že je gay a že hral Carla Jenkinsa vo VESMÍRNEJ PECHOTE (!!!).

Tvorcovia si často nedávajú servítku pred ústa, čo dokazuje scénka s katolíckymi kňazmi, malými deťmi a vankúšovou bitkou. Niektoré scény ma dokonca takmer šokovali (plastelínový penis ma „len“ zaskočil... ale ten ozajstný... no, veď uvidíte...). A niektoré hlášky boli tak nádherne primitívne, že som skoro zletel zo stoličky („Poď mi namrdať dieťa.“).

Bizarné je, že trojka nielenže popri týchto šialených scénach ponúka hŕstku serióznejších dialógov/monológov (spravidla o kamarátstve, dospievaní a zakladaní si rodiny), ale že tieto serióznejšie dialógy/monológy na mňa fungovali (keďže je tu určitý „moment nostalgie“, je to neuveriteľné ale od prvej časti ubehlo už takmer 10 rokov!).

A určite poteší, že okrem brutálnych scén/dialógov vyvoláva trojka humor aj „normálnejšími“ vtipmi (odvážny zamilovaný vaflobot, gang ázijských pankáčov, brada Ryana Goslinga zo ZÁPISNÍKA JEDNEJ LÁSKY, podráždení afroamerickí predajcovia vianočných stromčekov) a dialógmi, ktoré sú vtipné („Tima predčasne prepustili na podmienku?“ – „No... nie úplne.“).

Milé je, že sa postavy berú rozkošne vážne aj v najabsurdnejších situáciách. Takže keď sa Cho Trejovi na konci sťažuje, že takmer zastrelil Santa Clausa, Trejovi na tom nepripadá nič zvláštne. Osobne mám vo filmoch rád humor s vážnou tvárou, takže som si prišiel na svoje.

Trojka si mi nepáčila až tak, ako prvý diel (ktorému som svojho času dal takmer 80%), ale určite si ma získala viac, ako druhý diel. A to predovšetkým vďaka umiestneniu deja do vianočného času (zo začiatku to pripomína VIANOČNÉ PRÁZDNINY s Chevym Chaseom, ale postupne od línie „veľa čudákov v jendom obrovskom vianočnom dome“ upustí, keďže Trejova rodina má len cameo a následne sa hrdinovia vyberú do ulíc), strieľaniu si zo samej seba (narážka o Bielom dome v súvislosti s Kalom Pennom), jemnou nostalgiou (White Castle!) a obmedzeniu nechutností (aspoň v porovnaní s prehnanou dvojkou). Takže nakoniec dávam s prižmúrenými očami 60%.

A Very Harold & Kumar 3D Christmas, USA, cca 90 minút

Réžia: Todd Strauss-Schulson. Scenár: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg. Hudba: William Ross. Kamera: Michael Barrett. Hrajú: John Cho, Kal Penn, Neil Patrick Harris, Danny Trejo, Eddie Kaye Thomas, David Krumholtz, Elias Koteas a ďalší