V Bruggách [6O %]
Komédia
Streda, 30 November 2011 04:00

Recenzia na čiernu komédiu V BRUGGÁCH. Vás bavia labute?

Dvojica nájomných vrahov (Brendan Gleeson a Colin Farrell) sú svojím psychopatickým nepredvídateľným šéfom (Ralph Fiennes) po nevydarenej akcii uprataní do Brúgg do chvíle, kým sa veci neupokoja. Mladý Bruggy od prvej chvíle úprimne nenávidí („Bruggy sú prdel sveta.“ – „Je to moje rodné miesto.“ – „Aj tak.“), starý sa ale okamžite zamiluje do ich atmosféry. Nebudem ďalej prezrádzať, len dodám, že v určitej chvíli sa situácia skomplikuje natoľko, že do Brúgg je nútený prísť (ozbrojený) šéf a že Kanaďan bude musieť dostať uprostred reštaurácie poriadnu nakladačku (aj jeho frajerka, ale tá mala na obranu sklenenú fľašu a to už vraj nie je bitie žien, ale sebaobrana). Plus sa dozviete, či sú slepé náboje naozaj také neškodné, ako nám hovoria (klamú) niektoré americké trilery.

V BRUGGÁCH je žánrovo rozplašený film: má niečo z komédie, romantiky, trileru, melodrámy i gangsterky. Na rozdiel od iných žánrovo roztatárených snímok mu to ale sedí. Takže hoci ho dávam do kategórie „komédia“, nie je to komédia v štýle BLBÉHO A BLBŠIEHO. Je to ČIERNA komédia, počas ktorej sa možno niektorí diváci vôbec nebudú smiať. Takže pozor.

Film má onanistické hlášky a dialógy, ktoré bohužiaľ často pôsobia dojmom „napíšem čo najlepšiu hlášku a je mi fuk, že normálni ľudia tak nerozprávajú“. Prekvapivo to ale AŽ TAK neprekáža. Hlášky delím na super (Tarantino), onanisticky trápne (NABIŤ A ZABIŤ s Joshom Hartnettom) a onanisticky zábavné – a to je prípad tejto snímky.

Potešili ma skvelé herecké výkony. U hercov som mal pocit, že hrajú vedľa seba a nie každý za seba (Farrell za svoj výkon získal Zlatý glóbus). Že ich nakrúcať baví, že ich bavia postavy, ktoré dostali (a ktoré sú dobre napísané, s väčšinou by ste išli na pivo, čaj alebo espresso) a že nakrúcanie asi bolo super. Gleeson a Farrell sú fungujúca dvojka, ženy rozkošné, telesne postihnutí ľudia nie sú spracovaní urážlivo, v posledných rokoch nudný Fiennes ma bavil a Bruggy sú v rámci možností pôsobivé. Nič, čo by som chcel po pozretí filmu OKAMŽITE vidieť na vlastné oči, ale na rozdiel od iných filmov, nakrúcaných v Európe, nepôsobia ako „turistická koláž“, financovaná cestovnou agentúrou. Skôr ako prirodzená súčasť príbehu, nad ktorou netreba rozmýšľať a ktorá nestrháva pozornosť. Ale je pekná.

Prečo dávam „len“ 60%? Za prvé, žánrový mix je miestami priveľký. Predsa len, aby som sa v jednej scéne chechtal hláške s „tromi slonmi a strmými schodmi“ a o pár minút nato videl zastrelenie človeka, to je to predsa len už troška príliš. Snímka hopsá od dialógových sitkomových scénok k drsnému filmu, ktorý jedná s postavami MIMORIADNE surovo. Len tak ma filmové násilie nerozhodí, od vytrhnutých chrbtíc po rezanie penisov mačetou, ale bol som prekvapený (asi v dobrom), aký je tento film drastický. Napr. pád z veže (na kamenný chodník) vyzerá presne tak, ako som si vždy predstavoval, že by mal vyzerať realistický pád z veže na kamenný chodník.

Najhoršie som spracoval (až nespracoval) dej, ktorý je plný podozrivých náhod a klišé. V jednej chvíli má postava A zastreliť postavu B. Blíži sa k nej teda spoza chrbta s namierenou pištoľou. Je len kúsok od potiahnutia spúšte a zrazu vidí, ako postava B spod plášťa vytiahne pištoľ a sama sa chce zastreliť. PRÁVE V TEJ SEKUNDE. No, to už bolo troška prehnané, nie?

Podobných drobností, ktoré ale dokopy vytvárajú zlý dojem, je film plný. Od tuctovo spracovanej romantickej línie (ktorej jediným ozvláštnením je, že dievča je dílerkou drog) po podrazácky použitého Kanaďana, ktorý sa druhý raz na scéne objaví v najhoršej možnej chvíli (pre hrdinu). Osobne takéto zneužívanie náhody nemám rád. Alebo - prečo postava C zo strechy skočila a radšej prosto len niečo nezakričala? Nevidela zmysel života? Vedela, že zranenie je príliš ťažké na to, aby prežila (a tak sa rozhodla „skončiť to podľa seba“)? Alebo kvôli niečomu inému? Nie, vážne neviem. V niektorých momentoch bol scenár (nominovaný na Oscara) dosť nedopracovaný a nezachránili ho ani pôvabné vtipy na pokračovanie („Američania“). Ako divadelná hra by ma to zrejme bavilo viac.

„Teraz ti niečo poviem a nemyslím to zle ani ako urážku. Si zmrd. Zmrd si vždy bol a si. Jediné, v čom sa môžeš zmeniť, je, že budeš ešte väčší zmrd. Pravdepodobne sú zmrdi aj tvoje deti.“

In Bruges, USA | Veľká Británia 2008, cca 107 minút

Réžia a scenár: Martin McDonagh. Kamera: Eigil Bryld. Hudba: Carter Burwell. Hrajú: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Clémence Poésyová, Jérémie Renier, Željko Ivanek, Jordan Prentice, Ciarán Hinds a ďalší