Skús ma rozosmiať [4O %]
Komédia
Utorok, 12 Júl 2011 09:00

Recenzia na neslušnú romantickú havajskú komédiu s Adamom Sandlerom a Jennifer Anistonovou SKÚS MA ROZOSMIAŤ.

Keďže ma posledné filmy (KEĎ SI CHUCK BRAL LARRYHO, DOSPELÁCI) amerického komika Adama Sandlera sklamali (oproti bombám ZA MREŽAMI a KLIK - ŽIVOT NA DIAĽKOVÉ OVLÁDANIE) a jeho najnovší kúsok SKÚS MA ROZOSMIAŤ situáciu príliš nevylepšuje, zamyslel som sa nad tým, prečo.

Sandler je mi fyzicky sympatický, čo je pre herca dôležité, Michael Rooker môže snívať. Blízky je mi i Adamov absurdný humor, prezentovaný predovšetkým bizarnými podpornými, sexuálne vyhrotenými roličkami (prenášajúcimi medzi sebou tomu odpovedajúce dialógy), ktoré necháva hrať svojich pošahaných kamarátov, ako sú Rob Schneider, David Spade či Kevin James.

Prišiel som na to, že jeho „nové“ scenáre nie sú o nič (alebo aspoň nie o veľa) horšie, ako tie, ktoré mal k dispozícii dovtedy. Dnes to už ale akosi viac bije do očí. Napríklad nezmyselná dvojhodinová minutáž (a to mám pocit, že časom začne robiť štvorhodinové verzie). Ja samozrejme CHÁPEM, že si neuponáhľané nakrúcanie na pohodovom Havaji všetci užili. Ostatne, Adam na ňom robil už v 50X A STÁLE PO PRVÝ RAZ s Drew Barrymoreovou. Ale možno by to chcelo neústupčivejšieho strihača...

Okej, beriem. I vďaka tomuto je mi Adam sympatický – nikam sa neponáhľa, atmosféra sa prevaľuje v príjemne ležérnom duchu „krátke nohavice, tielko, šľapky, pohár niečoho studeného a hlavne príliš nerozmýšľať“. Áno. Jasne. Chápem. Byť na jeho mieste (a mať jeho peniaze), robím to tiež.

I preto to nie je hnev, ktorý sa mi s jeho poslednými filmami spája. Je to skôr niečo ako „dočerta, možno by si mohol začať byť na seba prísnejší, aby to zasa bola sranda“.

Okrem dlhej minutáže (dej je naprataný zvratmi, ale aj tak...) mi prekážalo, že sa z neho vytráca záľuba v podporných figúrkach. Doteraz mám v pamäti PLEJÁDU postáv zo ZA MREŽAMI alebo opatrovateľa(-ku?) zvierat vo vodnom parku z 50X A STÁLE PO PRVÝ RAZ, o ktorom sme nevedeli povedať, či je muž alebo žena (!). V posledných Adamových filmoch je to v tomto smere poslabšie. Nemyslel som, že to napíšem, ale chýbal mi Rob Schneider.

Okrem slabých podporných postáv (babysitterka) a prehnanej dĺžky mi prekážal i Sandler. Stále je fajn, chlapčenský chlap, mladistvo vyzerajúci so šarmantným úsmevom, krehké srdiečko, ktoré má rado deti a ženy, je dospelé a detské zároveň. Problém je, že toto som od Adama videl veľakrát. Každý herec časom začne mať určité „typické prejavy“, jasné. U Adama je teda problém len v tom, že nám ich ponúka častejšie, než by mal (a než nám ich ponúkajú iní herci). Čo rok, to (minimálne) jeden nový film. Má v nich rôzne pracovné profesie, ale stále je to ten istý Sandler. Pokiaľ by hral v novom filme raz za dva roky, bolo by to iné. Asi. Ale ak mám to isté vídať každý rok, časom sa to zunuje. Adam by mal obmedziť (aspoň mierne a dočasne) hranie v komédiách a hrať v iných žánroch, na čo má a párkrát to už dokázal.

Snímke ubližuje prítomnosť Nicole Kidmanovej. Sandler už s ponukou účinkovať vo svojich bláznivých psích kúskoch ponúkol hocikomu a hocikto to vzal. Ale kulturista Sean Astin alebo terorista John Turturro do jeho bizarných svetoch zapadli. O Kidmanovej sa nič také povedať nedá, scény s ňou rušia.

Našťastie je tu fajn Anistonová, ktorá po MARLEYM A JA dokázala, že na rozdiel od čudnej Lisy Kudrowovej a neprirodzenej Courteney Coxovej nie je úplne herecky vymletá. Sú tu aj jej dve zábavné deti a muž, ktorému zväčšili penis a (z toho?) zošalel. Hrá ho Nick Swardson, choromyseľný fanúšik Jona Hedera z farrellovskej krasokorčuliarskej komédie ĽADOVO OSTRÍ a citlivý agarofobik z FUŠEROV ZO STRIEDAČKY. To je Nick Swardson - ešte o ňom budeme počuť. Jeho účinkovanie v tomto filme je ako rana päsťou i do diváka, ktorý už čo-to videl. Spomeniem ruku v záchode a ovcu. Tuhá káva. Na Adamovi sa mi páči, že sa nebojí ponúkať veľký priestor pre novú komediálnu generáciu, ktorá je drsná aj v porovnaní s jeho drsným humorom.

SKÚS MA ROZOSMIAŤ nie je malér a je to predsa len krok rozumnejším smerom, než aký urobili DOSPELÁCI, kde banda kamarátov nevtipne posedávala dve hodiny pri jazere. Toto má viac hlavu a pätu, niekoľkokrát som sa dokonca zasmial, Havaj je Havaj a mám rád vajcovitú šišku Adama Sandlera.

Just Go with It, USA 2011, cca 117 minút

Réžia: Dennis Dugan. Scenár: Allan Loeb, Timothy Dowling. Hudba: Rupert Gregson-Williams. Kamera: Theo van de Sande. Hrajú: Adam Sandler, Jennifer Anistonová, Brooklyn Deckerová, Nicole Kidmanová, Bailee Madison, Eric West, Nick Swardson a ďalší