Vo štvorici po opici 2 [6O %]
Komédia
Napísal Ivana Šlosárová
Streda, 08 Jún 2011 16:13

Recenzia na komédiu VO ŠTVORICI PO OPICI 2.

Nemám rada pokračovania akýchkoľvek filmov, samozrejme česť výnimkám. Väčšinou to býva tak, že druhý diel neprekročí tieň prvého a vždy dochádza k porovnávaniu a sklamaniu. A pri pokračovaniach vždy je trochu cítiť túžbu režiséra po zopakovaní úspechu, tržieb a slávy.

Tento problém je aj pri filme VO ŠTVORICI PO OPICI 2 (HANGOVER PART II). Ide o pokračovanie jednej z najlepších komédií z roku 2009 VO ŠTVORICI PO OPICI (HANGOVER). Po prvom zhliadnutí traileru bolo všetkým jasné, že partia kamošov sa vracia a divák sa zrazu mal na čo tešiť.

VO ŠTVORICI PO OPICI 2, alebo lepšie je používať originálny názov HANGOVER PART II, je bizarným príbehom starých-dobrých kamarátov po veľmi ťažkom večernom zásahu. Ich ranný stav neprináša vidinu lepšieho dňa. Všetko sa stane bizarnejším, keď po svojom stratenom kamošovi nájdu odrezaný prst. Malá opica v ich prítomnosti nič nevysvetľuje. Počas dňa sa tak stávajú detektívmi, čelia vtipným-akčným udalostiam, ktoré sa im len tak v Bangkoku prihodia. A k tomu všetkému sú zase tlačení termínom blížiacej sa svadby. Úspešnosť a vysoké tržby prvého filmu si režisér Todd Philips zopakoval v jeho pokračovaní. Vymenil scenáristov, štvoricu hercov ponechal, schému príbehu skopíroval z prvého filmu. Aj záverečná titulková bodka filmu v podobe divokých fotografií je v dvojke bez veľkej zmeny zopakovaná. Divák sa síce pobavil, ale úprimný smiech vystriedal kŕčovitý úsmev.

Základná kostra príbehu je v oboch filmoch rovnaká. Trojica kamarátov sa precitne po bujarej noci s obrovskom opicou. Všetko by bolo v poriadku, keby išlo iba o hlavo-bôľ. V obidvoch filmoch sa počas noci udejú rôzne udalosti, ktoré v nasledujúci deň partia kamarátov zliepa v mozaiku. Vynárajú sa príhody, straty a problémy spojené s hľadaním strateného člena partie. Ako už názov filmu napovedá, po zobudení kamarátov niekto z partie chýba. Nikto nevie prečo. Divák sa spoločne s postavami snaží vylúštiť nočné orgie a nájsť strateného kamaráta. Takáto konštrukcie je pre diváka pútavá, keďže spoločne s postavou odhaľuje udalosti a hrá sa na detektíva. Opakovane už to však vtipné a pútavé nie je. Hlavne vtedy, keď partia kamarátov je rovnaká, len je zmenené prostredie.

V prvom aj v druhom filme je príbeh konštruovaný podobným spôsobom. Rozdiel je len v osobách, ktoré sa hľadajú a v zmene prostredia. Bujaré a hriešne Las Vegas vystriedal exotickejší a vzdialenejší Bangkok. Dougovu svadbu vystriedala Stuova, príbeh sa opakuje, poopilecká recidíva sa presúva do špinavého, upoteného a dusného Bangkoku. To čo sa stane v Las Vegas, zostane v Las Vegas. To čo sa stane v Bangkoku si ani nevieme predstaviť. Pravda. Všetko čo sa tam udialo je až príliš vykonštruované a umelé. Viac uveriteľný príbeh je v Las Vegas. Všetko čo sa tam udialo, sa môže stať hocakej partii kamarátov, ktorá pravidelne prichádza do Las Vegas na rozlúčku so slobodou.

VO ŠTVORICI PO OPICI kritici ohodnotili veľmi pozitívne, čo bol ďalší dôkaz úspešnosti filmu. Komédia plná slovných a vizuálnych gagov, skvelých hercov, absurdných udalostí a rekvizít (tiger v kúpeľni, prikmotrená opica) si získal mnohých divákov, ktorí sa na jeho pokračovanie naozaj tešili. Divák nemal problém uveriť všetkým absurdným situáciám, v ktorých sa nachádzala štvorica kamarátov.

Vyššie spomenuté v dvojke až tak neplatí. Už po prvých minútach premietania dvojky zrazu prichádza sklamanie, podobného scenára sa divák už raz zúčastnil. A to neprináša žiadny ďalší či nový vtip. Divák v kinosále začne filmy porovnávať. Po jednotke, ktorá bola svieža, spontánna a nenútená prichádza umelo konštruovaný príbeh opitých kamošov. Každopádne aj po určitom sklamaní má dvojka pár svetlých chvíľ, pri ktorých sa síce divák nerozplače od smiechu, ale iba pousmeje.

Režisér chcel zopakovať úspech z prvého filmu. Tržby sa síce naplnili, ale diváci po filme odchádzali iba s malým úsmevom nad záverečnými fotografiami, ktoré boli rovnako vtipné, ako v jednotke. A to bolo asi z dvojky všetko, čo si divák mohol odniesť.

Hlavné sklamanie z dvojky spočíva v skopírovaní schémy z jednotky. Herci odviedli dobrú prácu, ale ich komický rozmer, hlavne Alan alias Zach Galifianakis, sa trochu stráca. Film má aj slepé, nevýrazne časti, ktoré sú vybalansované komikou a vtipným odľahčením v podaní „akože blbého“ Alana. Niektoré vtipné momenty sú na silu dotiahnuté, chýba im spontánnosť. Napríklad počas cesty v autobuse Alan vloží fľašu do nohavíc staršieho prísediaceho. Opica, ktorá ich sprevádza sa po fľaši vrhne. Divák sa začína smiať až po ľahkých úsmevov starších spolucestujúcich. Takýchto nútene vtipných momentov je vo filme viacej. Chýba im spontánnosť a uveriteľnosť. Divák má už väčší problém so stotožnením sa, niektoré vtipné chvíľky sú tlačené na pílu. Dvojke chýba ľahkosť, sviežosť a hlavne nenútené gagy a hlášky.

Todd Philips sa vyjadril, že už pri prvom filme uvažoval o trilógii. Neviem si reálne predstaviť, čím novým by mohla partia opitých kamošov v treťom pokračovaní komédie diváka zasiahnuť a pobaviť. Ak sa o rok do kín dostane druhé pokračovanie tejto komédie, dúfam, že kamaráti sa zas neprebudia s veľkou opicou a príbeh dostane ďalší rozmer. Možno nám režisér konečne ukáže celý priebeh bujarej noci, bez opileckých a ťažkých zobudení. Každopádne, aby vyššie spomenuté názory nepôsobili voči filmu veľmi kriticky, vyvážim to prejavením holdu nad partiou hercov, ktorej to aj v dvojke bezproblémovo klapalo. Hypoteticky, keby dvojka bola jednotka a naopak, nastal by iný problém. Zrazu by som zmenila názor na akékoľvek pokračovanie filmu, ktorý len málokedy presiahne tieň a úspech jeho prvotiny. Škoda, že to je len hypoteticky. Koniec koncov som naozaj zvedavá či sa naplnia Philipsové slová o tretom pokračovaní. Ak áno, budem(e) sa tešiť.

The Hangover Part II, USA 2011, cca 102 minút

Réžia: Todd Phillips. Scenár: Craig Mazin, Scot Armstrong, Todd Phillips. Hudba: Christophe Beck . Kamera: Lawrence Sher. Hrajú: Zach Galifianakis, Jamie Chung, Bradley Cooper, Juliette Lewisová, Ken Jeong, Justin Bartha, Ed Helms, Mike Tyson, Paul Giamatti, Jeffrey Tambor a ďalší