Zack a Miri točia porno [6O %]
Komédia
Piatok, 25 Marec 2011 10:00

Recenzia na vulgárnu romantickú komédiu Kevina Smitha ZACK A MIRI TOČIA PORNO.

Zack (Seth Rogen – 40 ROKOV PANIC, NABÚCHANÁ) a Miri (Elizabeth Banksová – DRSNÝ SHAFT, 40 ROKOV PANIC) sú kamaráti ešte zo školy. Majú kúsok pod tridsať... obaja rovnako mizernú robotu... robia spolu... a spolu aj bývajú.

Nič medzi nimi ale nie je; nie sú milenci ani frajeri. Zack síce tvrdí, že Miri videl nahú už asi miliónkrát, ale jednak si možno vymýšľa a jednak, ak by to aj BOLA pravda, nemalo to ŽIADNY erotický motív: keď bývate spolu, milión príležitostí sa VŽDY nájde (zabudnuté nezamknuté dvere na WC). Zack je síce presvedčený, že ona jeho nahého nikdy nevidela, ale je tu kontroverzná záležitosť s „vlastnou fajkou“, vtedy na tom večierku. No nič, hm. Vzájomnými posmeškami, urážkami a absenciou džentlmenských poklôn („Ako vyzerám?“ – „Rovnako.“) v skutočnosti ale len maskujú, že sa (minimálne podvedome) majú radi.

Keď im (vinou Zackových divokých internetových nákupov - korčule, prenosná vagína) kvôli nezaplatenému nájmu vypnú elektriku, rozhodnú sa spolu nakrútiť porno a potom ho predať. Narýchlo zoženú ďalších amatérskych pornohercov (napríklad Bublinu), malý štáb a producenta im robí Zackov kolega, ktorý je doma pod papučou a na podozrivý kšeft sa nechá nahovoriť len preto, aby zadarmo videl prsia. Vrcholným okamihom snímky má byť číslo medzi Zackom a Miri.

Kevin Smith je vulgárny pošuk, ktorého oplzlé vtipy neznesie hocikto. Videl som od neho väčšinu filmov (OTCOM NA PLNÝ ÚVÄZOK, POLIŠI, kedysi dávno FLÁKAČOV) a hoci sa mi niektoré páčili (DOGMA), nie som žiadny smithovec. VIEM, kto je, čítal som s ním rozhovory, počul tento jeho monológ a videl ho ako herca (VRESKOT 3, DAREDEVIL, SMRTONOSNÁ PASCA 4.0). Pôsobí na mňa inteligentne a citlivo. Šikovný chlapík, ktorý miluje filmy. Len trocha „moc“ kecá a niekedy to pôsobí afektovane.

Vždy som mal pocit, že Smith-človek (teda nie Smith-režisér, Smith-herec ani Smith-scenárista) NENÁVIDÍ Hollywood. Ako keby mu „mesto snov“ ublížilo a on ho za to nenávidí, no tvári sa, že nie. Pritom ako človek, ktorý má plnú hubu Hollywoodu v najhoršom zmysle slova, spolupracuje s najväčšími hollywoodskymi štúdiami...

Našťastie, ZACK A MIRI TOČIA PORNO je „obyčajná“ komédia, v ktorej neotravujú Smithove kultové figúrky Jay či Tichý Bob, dokonca si nedal ani iné cameo. Ide o lásku medzi dvoma ľuďmi, pre ktorých je život pohodlnejší (alebo si aspoň MYSLIA, že je pohodlnejší), keď sa klamú tým, že sa nepotrebujú. Scenár je štandardný, ale „pornolinka“ to maskuje.

To je asi najlepší vtip Kevina Smitha, ktorý sa mu viac či menej ťahá naprieč všetkými snímkami – pod vrstvou nadávok drieme srdiečko, ktoré potrebuje byť chránené. Presne o TOMTO film je. Našťastie, keď došlo na vyznanie lásky, STÁLE to bol Smith (celé vyznanie lásky Miri presedí na záchode).

Film je našťastie krátky, takže nenudí a niektoré scény by som si niekedy v budúcnosti zopakoval. Nakrúcania amatérskeho porna je taká úžasná zápletka, že nielenže ma tento film nenudil, ale vedel by som si predstaviť aj sériu typu bondoviek, len by amatérske porno nakrúcal vždy iný štáb.

Film si užíva svoju neprístupnosť (odhalené pohlavné orgány), ale mal som pocit, že keď už je taký hrozne neprístupný, mohol byť EŠTE VIAC „otvorený“ – ak už robím film na tému „Ako sa nakrúca porno“, chcelo by to porno. Raz to tabu bude MUSIEŤ padnúť a ja by som sa toho rád dožil (náznaky už boli – ROJKOVIA). Z TAKEJ super témy sa dalo vyťažiť OVEĽA viac. Nepáčil sa mi ani neobjavný spôsob, akým sa Smith naviezol do HVIEZDNYCH VOJEN a nepáčilo sa mi ešte pár ďalších vecí, ale i tak je to skôr palec hore, než dole. 80% tomu uniklo len o takýto penis.

Zack and Miri Make a Porno, USA 2008, cca 101 minút

Réžia, scenár a strih: Kevin Smith. Kamera: David Klein. Hudba: James L. Venable. Hrajú: Elizabeth Banksová, Seth Rogen, Craig Robinson, Jason Mewes, Jeff Anderson, Traci Lordsová, Brandon Routh, Justin Long, Tom Savini a ďalší