Muži, čo čumia na kozy [4O %]
Komédia
Utorok, 01 Február 2011 13:30

Recenzia na čosi ako komédiu s Georgeom Clooneym a Ewanom McGregorom MUŽI, ČO ČUMIA NA KOZY (ako zvieratá).

Písať o filme MUŽI, ČO ČUMIA NA KOZY je ťažké, ale skúsim to. No. Takže.

Keď som o tomto filme pre istú stránku písal prvý raz, vedelo sa o tajomnom projekte len toľko, že režíruje občasný herec (kamarát majiteľa hovoriacej gorily v KONGU) a príležitostný režisér (nakrúcal kraťas, ktorý som nevidel, komédiu, ktorú som nevidel a seriál, ktorý som nevidel) Grant Heslov a že v titulnej úlohe sa objaví George Clooney a dej by sa mal odohrávať vo vojenskom prostredí, pričom by mal byť dotknutý mysterióznym sci-fi hororom. No, nič extra info, povedal som si. Snažil som sa teda aspoň „dedukovať“, spájať dostupné fakty a niečo z nich vyvodzovať. Dospel som k názoru, že sa bude jednať o tvrdý paranormálny triler o experimentoch na amerických vojakoch. Niečo ako CARRIE, DOTYK HRÔZY, MŔTVA ZÓNA alebo ZLODEJI MYSLÍ s Christopherom Walkenom.

K tomuto názoru ma viedlo aj meno „George Clooney“, zábavný ale zároveň ambiciózny muž, ktorý sa rád a často „vážne“ vyjadruje k politike a vojnám (TRAJA KRÁLI, DOBRÚ NOC A VEĽA ŠŤASTIA) a ktorého režijný debut (MILUJTE SVOJHO ZABIJAKA so Samom Rockwellom) bol podobným žánrovým hybridom. Keď sa to spojilo s knižkou, ktorá údajne vznikla podľa neuveriteľných skutočných udalostí, dospel som k názoru, že sa bude jednať o vážny film. Definitívne tento môj názor dokleplo priezvisko „Heslov“. Ten je síce známy ako predstaviteľ komických postavičiek (popletený parťák The Rocka v KRÁĽOVI ŠKORPIÓNOVI), ale zároveň nielenže kamarátovi Clooneymu produkoval DOBRÚ NOC A VEĽA ŠŤASTIA, ale mu aj pomáhal s písaním scenára, za čo získal nomináciu na Oscara za najlepší scenár a navyše aj za film roka (soška za víťazstvo v kategórii „film roka“ putuje do rúk producentov). Plus s Clooneym hral (a produkoval mu ich) v TVRDÝCH PALICIACH, ktoré Clooney zároveň režíroval.

Po vyjdení traileru mi začalo byť jasné, že som sa na 99% mýlil a ROZHODNE nepôjde o seriózny film.

Keď som si ho následne pozrel, zistil som, že som sa nemýlil iba na 99%, ale na 100. Napriek tomu by som sa nečudoval, ak by film skutočne vznikol na námety skutočných udalostí. Verím, že na svete, v ktorom bol Hitler fanúšikom okultných vecí, americká armáda experimentovala s... čím vlastne? V tomto filme vystupujú napríklad vojaci, ktorí vďaka špeciálnemu výcviku vedia „rozohnať oblaky“ a minimálne v jednej scéne skutočne pozerajú na kozu tak mocne, že koza umrie. Tieto praktiky (ďalej napr. špeciálne „slabé klepnutie prstami do čela nepriateľa“, na následky ktorého zomriete, možno až o 40 rokov na rakovinu, ale URČITE ju privodilo toto „klepnutie“) sa v tomto filme učili niektorí vojaci, aby takouto „mierovou cestou“ porazili nepriateľa vo vojnách.

Nebudeme ale naivne riešiť, či niečo také šialené mohlo byť alebo nemohlo, osobne si síce myslím, že čím vec znie absurdnejšie, tým je väčšia šanca, že je to naozaj. Riešme ale radšej to, ako sa vydaril samotný film.

Nie veľmi. Pripomínal mi „školu bratov Coenovcov“ (s ktorými Clooney viackrát spolupracoval, pričom Clooney film zároveň produkoval, takže je takmer isté, že relatívne neskúsenému Heslovovi výrazne „radil“ nielen počas nakrúcania, ale možno aj v strižni). Bohužiaľ, skôr tú slabšiu (NEZNESITEĽNÁ KRUTOSŤ s Catherine Zeta-Jonesovou, PO PREČÍTANÍ SPÁĽTE), než silnejšiu (ZMÄTKY V ARIZONE, BIG LEBOWSKI). Hoci k Dudeovej hipisáckej vlasatej kultovej tvári má Bridges ako „vojenský inštruktor“ tak blízko, až ma to zaskočilo a uvažoval som, či je to náhoda alebo nejaký „vtip na druhú“. Ak to druhé, potom sa jedná o jeden z množstva podarených výmyslov tohto filmu, ktoré ale vlastne nie sú vtipné (sú len podarené, nie smiešne), čudne sa pousmejete a poviete si „aha, super“, ale potom sa zatvárite rozpačito a spýtate sa, čo z toho vyplýva.

Nič. Nevyplýva z toho vôbec nič. Ewan McGregor hral v „nových“ STAR WARS rytiera Jedi a teraz počúva, ako mu postava Georgea Clooneyho hovorí „som rytier Jedi“. Ha-ha-ha? Či? Či nič - len sa talentovaná herecká banda stretla (v príbehu, ktorý na papieri podľa mňa vyzeral stokrát zábavnejšie, ako v hotovom filme) a trocha si zablbla. Veď, prečo nie? A majú pravdu. Prečo nie. Knižku som nečítal, neviem, či je vážna alebo humorná.

Hlavný problém čudnej snímky je, že sa viac, ako na príbeh, spolieha na „jednotlivé scénky“. Takže dej veselo skáče naprieč rokmi, ak nie desaťročiami. V traileroch to bolo dosť vtipné, bohužiaľ, ako to už chodí, vo filme zasa až tak nie. Ešte horšie je, že je prvá „zo scénok pozliepaná polovica“ snímky sa mi zdala lepšia, ako druhá, kedy sa tvorcovia snažia dať tomu „príbeh z bodu A do bodu B“. To už ma nielenže nebavilo, to už ma rovno nudilo a ani zábavne sa javiaca scéna „dvaja blázni namiešajú vo vojenskom tábore do jedla a vody LSD“, mi v sfilmovanej podobe nepripadali taká vtipná, ako samotná veta „dvaja blázni namiešajú vo vojenskom tábore do jedla a vody LSD“. Čo je v podstate zarážajúce a určite na tom majú negatívny vplyv nie ani tak zlé herecké výkony Kevina Spaceyho a Jeffa Bridgesa, ale skôr to, že sa do týchto úloh nehodia. Síce ani McGregor a Clooney nepodávajú žiadne „enormné výkony“, ale sú aspoň zlatí. Predovšetkým Clooney, ktorému pristanú úlohy do seba zahľadených hlupákov.

Miestami som mal dokonca pocit (dobrý Iračan, dávajúci Američanom svoj jediný majetok, auto), že odo mňa niekto chce, aby som SÚCITIL S POSTAVAMI a ZAMÝŠĽAL SA NAD SITUÁCIOU.

Celý tento film je, ako opakujúci sa „vtip Jedi“ – vieme, o čo ide a že by sme sa tomu asi mali smiať, lebo je to teoreticky zábavné, akosi sa ale nesmejeme, pretože to akosi nefunguje. I „chodenie do vedľajšej kancelárie“ (nie dvermi) či „mína na ceste“ sú scény, ktoré ak by som čítal v scenári, zrejme by som sa smial a prial by som si, aby tú bžundu niekto bohovsky sfilmoval, najlepšie s Ewanom McGregorom a Georgeom Clooneym v hlavných rolách. Keď k tomu ale došlo, výsledok zaostal za scenárom.

The Men Who Stare at Goats, USA/Veľká Británia 2009, cca 94 minút

Réžia: Grant Heslov. Scenár: Peter Straughan (podľa knihy Jona Ronsona). Kamera: Robert Elswit. Hudba: Rolfe Kent. Strih: Tatiana S. Riegel. Hrajú: George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges, Kevin Spacey, Stephen Lang, Robert Patrick a ďalší