Bruno [4O %]
Komédia
Pondelok, 31 Január 2011 08:28

Recenzia na kontroverznú boratovskú komédiu BRUNO.

Sacha Baron Cohen u „masového publika“ prvýkrát zabodoval v roku 2006 komerčným trhákom BORAT, kde stvárnil moderátora kazachšskej (alebo tak nejako) televízie, ktorý vyráža do vysnenej krajiny (USA), aby si vzal za ženu miestnu pannu, herečku Pamelu Andersonovú.

Vtip bol v tom, že kým on bol v skutočnosti len herec, hrajúci moderátora kazachšskej televízie, všetci ostatní boli ozajstní americkí občania, nevedeli, o čo ide, naozaj Cohena pokladali za Borata z Kazachstanu a ich reakcie boli autentické, čo im dostávalo úplne iný rozmer s Boratovými otázkami typu „Ako rýchlo musím ísť autom, aby som zrazil Róma a na mieste bol mŕtvy?“.

BORAT bol fantasticky svinský na všetkých obyvateľov Zeme – okrem Rómov si podával Židov, belochov, černochov, Afroameričanov, ZÁHADU BLAIR WITCH, medvede, Američanov, Kazachov, Európanov, zvieratá, ženy, mužov, deti, heterosexuálov, bisexuálov, homosexuálov, moderátorov, producentov, bohatých, chudobných.

Bolo vidieť, že Cohen (ktorý sa v BORATOVI podieľal i na produkcii a scenári) je rozhľadený, sčítaný a pohodový chlapík, ktorý vie, čo robí, má prehľad o dianí vo svete atď. V kine som sa smial takmer nonstop (miestami zúfalstvom a odporom – bitka dvoch hnusných chlpatých nahých chlapov).

V roku 2009 prišiel Cohen s tým istým, len v ružovom a inak sa to volalo. Reakcie vo filme vystupujúcich ľudí zasa mali byť autentické, len namiesto kazachského moderátora sa tentokrát Cohen maskoval ako rakúsky expert na módu, životný štýl a homosexualitu. Inak to bolo v podstate úplne to isté.

Vlastne nebolo. Kebyže je to úplne to isté, nesťažujem si – komédia, ktorá ma dokáže rozosmiať, je super vec a neprekáža mi, že je to úplne to isté, čo pred rokmi, len v ružovom. V prípade BRUNA však prišli rozpaky, rozčarovanie a otázka, prečo to teraz nevyšlo, keď minule to vyšlo a teraz je to v podstate stále o tom istom.

Obávam sa, že najhoršie, čo o tomto filme môžem napísať, je, že by bol vtipnejší, keby sa nehral na dokument, ale bol „normálnou“ hranou komédiou. „Autentické reakcie ľudí“ ma otravovali, lebo som mal pocit, že ma tvorcovia klamú a deklamované „autentické reakcie“ vôbec nie sú autentické – „ľudia z ulice“ podľa mňa alebo vedeli, že sa nakrúca komédia a len Cohenovi (teda nie Brunovi, Cohenovi) nahrávali na smeč („nábytok“) alebo to rovno boli normálni herci so scenárom.

Napríklad si vezmime vojenskú pasáž. Nepoznám zákony americkej armády, ale som si takmer istý, že by počas výcviku nováčika nemohol byť v kasárňach prítomný filmársky štáb. Na konci sa objaví viacero slávnych tvárí, ale znova – neverím, že nevedeli, o čo ide. Cohena určite poznali a len „hrali svoju hru“. Rovnako Harrison Ford – verím, že to bolo hrané.

Zároveň to Cohen tentokrát predsa len už prehnal. Pokiaľ ako Borat rozbíjal starodávne klenoty, dalo sa (to)mu veriť, lebo to bolo „ako naozaj“ (alebo aj naozaj). Ale čo si máme myslieť o (inak skvelej) scéne, v ktorej Bruno u „média“ predstiera orálny (homosexuálny) styk s neviditeľným partnerom? Čo si dané médium myslelo? Že je to skrytá kamera? NEVERÍM, že si myslel, že Bruno je Bruno.

Nevyčítam BRUNOVI, že klame. Vyčítam mu, že klame zle. Možno budete mať viac šťastia a nebudete nad takýmito hovadinami rozmýšľať. Ja som ale rozmýšľal, takže som sa nesmial ani pri scénkach, ktoré by ma za iných okolností rozosmiali – Cohen je obrovský komediálny talent so sklonom k neuveriteľnej improvizácii a nepokazí vtip tým, že by sa rozosmial. Jeho chladná tvár je vo vypätých okamihoch strhujúca (tragická scéna, kedy mu dáva jeho maličký ázijský milenec kopačky na verejnosti, je prehnane povedané na Oscara). V tomto sa TAKMER vyrovná najlepším žijúcim improvizačným americkým komikom, ako sú Will Ferrell a Adam Sandler.

To ma vedie k zopakovaniu a potvrdeniu myšlienky, že ak by sa jednalo o „normálnu“ komédiu, kde by napr. „učiteľa homosexuality“ hral Edward Burns a vojakov Denzel Washington a Ben Affleck, bol by výsledok vtipnejší, dokonca si myslím, že OVEĽA vtipnejší.

Bruno, USA 2009, cca 81 minút

Réžia: Larry Charles. Scenár: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Mazer, Jeff Schaffer. Kamera: Anthony Hardwick, Wolfgang Held. Hudba: Erran Baron Cohen. Strih: Jon Corn, Scott M. Davids, Eric Kissack, James Thomas. Hrajú: Sacha Baron Cohen, Alice Evansová, Bono, Snoop Dogg, Elton John, Sting, Paula Abdulová, Chris Martin, Harrison Ford, Miguel Sandoval a ďalší