Fízli zo zálohy [6O %]
Komédia
Štvrtok, 11 November 2010 19:19

Recenzia na buddy policajnú komédiu s Willom Ferrellom a Markom Wahlbergom FÍZLI ZO ZÁLOHY.

Asi som ešte nevidel film, v ktorom by sa mi bláznivo vtipný Will Ferrell nepáčil. Nevidel som ho síce vo VŠETKÝCH filmoch, ale vo väčšine áno. Páčili sa mi aj jeho „šteky“ („väzeň, čo chce vidieť draka“ v STARSKY A HUTCH, ZOOLANDER, „kurevník z pohrebov“ v AKO ULOVIŤ DRUŽIČKU, zvrhlý pracovník cestovnej agentúry v PLNOU PAROU VZAD!), ale ako farrellyovcovi sa mi od neho samozrejme najviac páčila i inými farrellyovcami uznávaná klasika HLÁSATEĽ SPRÁV: PRÍBEH RONA BURGUNDYHO. Ale páčil sa mi aj v takom zlom filme, ako bola MOJA KRÁSNA ČARODEJNICA, kde mu totálne nestíhala až vtipne nezábavná Nicole Kidmanová. Čo na jeho hereckom prejave najviac milujem? Asi to budú všetky tie neskutočné slovné kydy, ktoré prenáša s pobozkania hodne vážnou tvárou. Hoci Ronovi Burgundymu sa zatiaľ nevyrovnal (ani FÍZLAMI ZO ZÁLOHY), VIANOČNÝ ŠKRIATOK a ĽADOVO OSTRÍ k tomu nemali ďaleko resp. mali k tomu ďaleko, ale určite nie až tak ďaleko, ako napr. MOJA KRÁSNA ČARODEJNICA.

Zhodou náhod som asi týždeň pred FÍZALAMI ZO ZÁLOHY (preview) videl Willovu automobilovú komédiu RÝCHLO A DESIVO: ŠIALENÉ PRETEKY (ktorú, ako aj dnes recenzovaný film, režíroval Adam McKay) a hoci v nej bol skvelý, snímka už až taká skvelá nebola. Pokiaľ ste ju videli a nepáčila sa vám, na FÍZLOV ZO ZÁLOHY sa tešte, pretože sú oveľa lepší. Ak sa vám RÝCHLO A DESIVO: ŠIALENÉ PRETEKY páčilo, na FÍZLOV ZO ZÁLOHY sa tešte, pretože sú EŠTE lepší. Najlepší film Willa Ferrella to ale nie je. Prečo?

Niektoré scény nie sú také vtipné, ako mohli byť, prípadne nie sú vtipné vôbec, Eva Mendesová nie je môj typ herečky, možno chýbal silnejší protivník (hoci Steve Coogan sa snaží), možno ma rušili na situačnú/dialógovú komédiu paradoxne až príliš dobré akčné scény (kameraman robil SMRTONOSNÚ PASCU 2 alebo Jasona Bournea), možno to, že skvelému Michaelovi Keatonovi (ktorý to má ako druhý kšeft v poradí) ani raz nepraskli nervy, hoci som to čakal a hoci je určite umelecký zámer, že mu ako jedinému policajnému filmovému kapitánovi ani raz neprasknú nervy. Niektoré momenty skrátka neboli práve najvydarenejšie a troška stiahli výslednú kvalitu smerom nadol, takže z plánovaných 80% sa nakoniec stalo „len“ 60%.

Ale „len“ 60% s poznámkou, že viaceré scénky si s chuťou kedykoľvek zasa zopakujem a budem sa výborne baviť. Napr. „zlý a zlý policajt“ („Si si istý, že si tú metódu pochopil dobre?“), pasák, odchod The Rocka a Samuela L. Jacksona zo scény, humusný grupáč bezdomovcov, odkazovanie sexuálnych túžob po svokre alebo všetky poznámky Willa Ferrella k zvieratám, ktorým dominuje úvodný „tuniak verzus lev“ (presne TOTO sú TIE neskutočné kecy, ktoré Ferrellovi žeriem).

Okrem výborne inscenovaných/zahraných/zrežírovaných scén mi sadlo herecké obsadenie. Farrell je bez debaty, Keaton zlatý, príjemným prekvapením je Wahlberg (to hovorí človek, ktorý ho nemá príliš v láske). Chémia medzi ním a Ferrellom je fajn, hodia sa k sebe, sú si rovnocennými a vyrovnanými partnermi a najlepšie komédie Willa Ferrella boli práve tie, v ktorých sa snažil utlmiť svoju „one man show“ a aspoň trošilinku „prenechať priestor aj kolegom“.

Výborné sú tiež vulgárne a neskutočne HLÚPE hlášky („Drž hubu ty hajzel, keď budem chcieť počuť, ako trepeš tie svoje sprostosti, strčím ti ruku do zadku a budem ti znútra hýbať perami.“) a TRÁPNE dialógy („Ty si o mne asi myslíš, že nie som ozajstný policajt...“ – „Jasné, ale veď som ti to aj viackrát povedal priamo do očí.“). Nie som úplne nadšený z filmu, ale z jednotlivých scén áno.

- THE OTHER GUYS, USA 2010, cca 107 minút -

Réžia: Adam McKay. Scenár: Adam McKay, Chris Henchy. Kamera: Oliver Wood. Hudba: Jon Brion. Strih: Brent White. Hrajú: Mark Wahlberg, Will Ferrell, Samuel L. Jackson, Eva Mendesová, Dwayne „The Rock“ Johnson, Michael Keaton, Ray Stevenson, Steve Coogan a ďalší