22 Jump Street [7O %]
Komédia
Piatok, 15 Máj 2015 03:00

Recenzia buddy movie s Jonahom Hillom a Channingom Tatumom.

Keď sa začalo hovoriť, že Hill má záujem (ako producent a autor námetu) previesť na plátno celovečernú verziu relatívne kultového tínedžerského kriminálneho seriálu 21 Jump Street, v ktorom začínal Johnny Depp, bol som zmätený. Na rozdiel od iných mi nepripadal nesympatický, len som proste nerozumel, prečo chce niekto z niečoho, čo bola temná tímová kriminálka, urobiť bezstarostne veselú buddy komédiu. Na rozdiel od iných ma nenaštvalo ani to, že si za partnera vybral v tej dobe obecne nie príliš uznávaného Tatuma. Neštvalo ma na tom skrátka nič. Len som tomu nechápal.

Výsledok ma neurazil, ani nenadchol (recenzia). Takže keď rovnaký tím začal nakrúcať dvojku, nechalo ma to chladným. A hoci som sa skutočne snažil dvojku si neužiť a pristupovať k nej chladne a rezervovane, nakoniec ma dostala, jemne nadpriemerne som sa bavil a s čistým svedomím jej nemôžem dať „len“ 60%. V mojich očiach prekonáva jednotku. Je dokonca taká dobrá a zábavná, že si prajem trojku. A hneď!

Niektorí tvrdia, že po brutálnych („Vodka! Soda!“, Seth Rogen! Problémy so zmluvou! Anna Farisová v „leteckej akadémii“!) záverečných titulkoch nie je reálna. Nevedel som, čo presne sa v záverečných titulkoch odohrá, ale bol som pripravený na najhoršie: že režisérske duo Phil Lord/Chris Miller (Lego príbeh) oboch hrdinov zabije. V skutočnosti o nič také hrozné nejde. Do istej miery chápem, prečo si niektorí myslia, že po takých titulkoch nie je trojka možná, ale osobne by som to tak negativisticky nevidel a som presvedčený o tom, že skôr alebo neskôr príde. Možno bez Lorda s Millerom, ja na rozdiel od iných duo Lord/Miller ale nepokladám za nenahraditeľné. Poznám viacero režisérov, ktorých by som v kolónke „réžia“ 23 Jump Street videl radšej, nakoľko si myslím, že srdcom série nie sú Lord a Miller, ale Hill a Tatum (Tatum jednotku a dvojku produkoval).

Herecké výkony idú viac na istotu, Hill a Tatum sú taká zohraná dvojka, že si viem predstaviť, že v roku 2040 vznikne nostalgická retro šestka v nabúchanom štýle Bad Boys 2. Peter Stormare opäť nepredvádza nič nové/zaujímavé a stále nechápem, prečo ho niekto ešte vôbec obsadzuje. Ice Cube sa mi ako vulgárny šéf minule bohvieako nepozdával, tentoraz ma ale bavil. A má sandále. Sandále! V trojke by do akcie mal ísť s nimi a hrať ich otca. Jeho ženu stvárňuje Queen Latifahová.

Kým v jednotke dostali cameá Depp, Peter DeLuise a Holly Robinson Peeteová, teraz prišla rada na Richarda Grieca. Booker svojho času hviezdil v 18. dieloch tak mocne, že dostal spin-off, ktorý sa ale skončil po prvej sérii. Drobnučké cameo má i Dustin Nguyen, ktorý v seriáli zastupoval ázijskú menšinu a na IMDb som zistil, že „niekde“ mal vraj cameo aj Steven Williams (seriálový šéf). Škoda, že nehral Cubovho otca/svokra.

Logiku ani ostatné veci nehľadajte. Občas nájdete, ale je to skôr omyl a náhoda, než zámer tvorcov. Väčšinu času na to vyložene kašľú. Nemá zmysel premýšľať (jeden príklad za milión: vŕtanie na kamery počuť nie je, ale keď chalani zavadia o predmet, všetci dole to počujú). Viac sa tvorcovia sústredia na nonstop poukazovanie nielen na výšku rozpočtu, ale i na prekliate sequelov. Na to, že je to zasa to isté, len väčšie a drahšie. Takže hrdinovia neustále tvrdia, že je to úplne rovnaký prípad, ako minule... a nakoniec je to úplne iný prípad... ale zároveň stále dosť podobný tomu prvému (aby neboli sklamaní fanúšikovia).

Typická predraženosť hollywoodskych voľných pokračovaní je vydarený vtip na pokračovanie. Neustále niekto poukazuje na to, že „je to nejaké väčšie a drahšie“. Od hlášok á la „mám na sebe topánky za 600 dolárov a ani nie sú v zábere“ až po moju z tohto súdka zrejme najobľúbenejšiu scénu, ktorá jemne pripomína absurdnosť Monty Python. Policajti na golfovom autíčku, alebo čo to bolo, unikajú pred Hummerom, obe vozidlá vrazia do budovy, nasleduje panoramatický záber, počujeme zvuky ako z Toma a Jerryho a následne policajti vyjdú von a nadávajú v štýle „Doprdele, kapitán bude nasratý, že sme zasa prekročili rozpočet, práve sme v tej budove zničili strašne veľa drahých vecí!“. Pritom rozpočet sa nielenže nijako mimoriadne nezvyšoval, on sa znižoval. Aspoň v čase vzniku tejto recenzie IMDb uvádza, že kým jednotka stála 42 miliónov, dvojka o dva menej.

Medzi ďalšie vydarené fóry patrí scénka, v ktorej idú do väzenia po radu k hlavnej zápornej postave z jednotky a k jej pucflekovi. Je to úplne nezmyselné, nakoľko postavy im nemajú ako pomôcť. Ale vedie to k drsným sexuálnym vtipom. Scenár je plný vtipov, od „otáznikovej tabule“ cez ustavičné narážky na Hillov „dôchodcovský“ vek zo strany spolubývajúcej až po scény, ktoré sú zábavné paradoxne tým, aké sú seriózne (Schmidt je sklamaný, že ho spolužiačka zneužila na sex, nakoľko čakal vážny vzťah, Schmidt a Jenko sa k sebe občas správajú ako ohrdnutí milenci atď.)

Režiséri sú hraví a užívajú si to (rozdelené plátno, kedy sledujeme počínanie dvoch osôb na rozdielnych miestach a následne sa obe scény spoja, keď postavy stoja meter od seba).

Keď sa tento príjemne drzý film skončil, bolo mi to ľúto a prial som si, aby mal aspoň o 30 minút viac a to napriek tomu, že kilá vtipov sú zastarané (čo ma vzhľadom na mladistvý vek Hilla a Tatuma prekvapuje) a zbytočne vulgárne (čo ma neprekvapuje). Ďalšie kilá sú ale svieže a vtipné. Vlastne aj tie zastarané sú dohnané do takého extrému, že sú vtipné (chobotnica, vrtuľníkové hľadanie granátu alebo spôsoby, akými sa Hill dostáva na strechu a ako „beží“ hore schodmi). Prvých 10 sekúnd vtipné nie sú, ale tvorcovia v nich schválne „za každú cenu“ pokračujú ďalších 20 sekúnd a to už začne pripadať vtipné aj tým, ktorí dovtedy spýtavo nadvihovali obočie (Jenkove vykrikovanie „Schmidt spal s kapitánovou dcérou!“, úvodná hra na Hispáncov). Škoda, že Schmidta, Jenka a kapitána Dicksona tak skoro už asi neuvidím. Alebo...?

„Gratulujem. Práve ste úspešne napravili sračky, ktoré ste sami spôsobili.“

22 Jump Street, USA 2014, cca 112 minút

Réžia: Phil Lord, Chris Miller. Scenár: Michael Bacall, Oren Uziel, Rodney Rothman (voľne na motívy seriálu). Hudba: Mark Mothersbaugh. Kamera: Barry Peterson. Hrajú: Channing Tatum, Jonah Hill, Ice Cube, Peter Stormare, Amber Stevensová, Queen Latifahová, Seth Rogen (cameo v záverečných titulkoch), Dave Franco, Anna Farisová (cameo v záverečných titulkoch), Dustin Nguyen (cameo na fotke), Richard Grieco (cameo) a ďalší

............................................................................................................................