Dovolenka za trest [3O %]
Komédia
Streda, 08 Apríl 2015 03:00

Recenzia romantickej komédie s Adamom Sandlerom a Drew Barrymoreovou.

Na úvod by som sa, tradične, rád poďakoval slovenskému distribútorovi. Tomu, keď najnovšiu komédiu Adama Sandlera uvádzal do kín, nenapadlo nič rafinovanejšie, ako ponechať jej pôvodný americký názov. Takže kým na DVD išla snímka v Čechách pod solídnym názvom Dovolenka za trest, čo naláka aspoň nejakých divákov, u nás v kinách ste sa s ňou mohli stretnúť pod Blended. Čože?! Blended. Ešte raz. Blended. Takže: oficiálne kašlem na blbý slovenský "preklad" a recenziu uverejňujem pod názvom Dovolenka za trest, pretože si myslím, že keď film budú vysielať slovenské televízie, nezvolia Blended, ale Dovolenku za trest.

Mnohí diváci sa navážajú do Adama Sandlera – od druhu humoru, na ktorý sa špecializuje, až po Adama Sandlera ako človeka. Ja nie som žiadny jeho fanúšik, ale ani sa doňho nenavážam, pretože ma neserie. Niektoré jeho komédie mám dokonca rád (Za mrežami, 50x a stále po prvý raz). No pri Dovolenke za trest už aj mne troška prekážalo, že hrá zasa/stále to isté.

S Barrymoreovou sa stretol už dvakrát: v Piesni pre nevestu a v už spomenutom 50x... Hovorí sa do tretice všetko dobré, prekvapivo to ale v tomto prípade neplatí. Jej chémia s Adamom je v podstate nulová. Navyše hrá relatívne nesympatickú kravu. A, pravdupovediac, jemu sudičky do vienka veľa sympatií tiež nenadelili.

Ich deti (tri dcéry a dvaja chlapci) sú neviditeľní, prípadne protivní, jedno horšie, ako druhé. Najmenšia z dcér je nechutne, ba až odporne zaliečavá. Druhá sa rozpráva s mŕtvou matkou, za čo zrejme Sandler chcel dostať Oscara za najlepší film. Jediné z detí, ktoré stojí aspoň za niečo, je 17-ročná Bella Thorneová.

Sandlerovky sa v minulosti chválili výraznými podpornými postavičkami nedôležitými pre dej. Stačí spomenúť mená Rob Scheider, Sean Astin alebo John Turturro a fanúšikovia sú doma. Bohužiaľ, v Dovolenke za trest sa „niečo“ stalo a my tu máme k dispozícii nezaujímavé vedľajšie postavičky a ako „bonus“ obsadené krajne nudnými hercami. Dokonca aj obvykle báječný Terry Crews je za nula bodov. Postavy zamilovaného páriku sú dokonca trápne. Ďalšími o ničom postavičkami sú dovolenkový sprievodca, večne zaspávajúci starý Afričan, Sandlerov obrovský kolega (Shaquille O´Neal!) a Barrymoreovej nezáživná kolegyňa. Neviem, je to únava? Stereotyp? Nezáujem? Alebo čo vytvorilo taký bohatý rad podpriemerných postavičiek, bez ktorých by to bolo lepšie?

Dovolenka za trest má dve hodiny. Nielen na komédiu je to veľa. Navyše prvých a posledných 30 minút strávime mimo Afriky. Afrika je sama osebe síce filmovo nudná. Stále rovnaké zábery na savanu, nad ktorou zapadá gigantické oranžové slnko a do toho zívajú levy a utekajú žirafy a hrá do toho „typická africká hudba, ako si ju predstavujú americkí filmoví producenti“. Strašné, čo? Ale v porovnaní s prvou a záverečnou „mestskou“ polhodinkou je to predsa len aspoň trocha vtipné. Sem-tam. Skôr sem, než tam. Drvivá väčšina potenciálnych vtipov nezáživne šumí do prázdna bez divákovho záujmu. Pobavilo ma iba zopár „running gagov“ (dievča si neustále mýlia s chlapcom, hoci čosi podobné mal Sandler už v 50x...).

Scenár je jedno veľké klišé. Sandler a Drew si pôjdu po krku, no postupne sa do seba zamilujú. Všetko síce na okamih skomplikuje exmanžel, ale samozrejme všetko sa dobre skončí. Predtým, pochopiteľne, Sandler najmladšiemu z Drewiných synov psychicky pomôže vyhrať baseballový zápas, pretože biologický otec nemá čas, pretože je, ako inak, krajne nezodpovedný a teda si nezaslúži lásku, ani obdiv. Miestami som bol zaskočený z množstva klišé, ktoré je niekto schopný a ochotný nadr*ať do filmu v roku 2014.

Možno by som bol schopný akceptovať, že komédia nie je vtipná. Hoci, pravda, ide o zásadný problém (niečo ako nehororový horor alebo neakčný akčný film). Čo ale skutočne nie som ochotný akceptovať, je množstvo morálnych poučení o sile rodiny, lásky a priateľstva. Miestami mi z toho bolo na grc.

Film režíroval Frank Coraci, ktorý tvorí s Adamom stabilný tandem od roku 1998. Odvtedy spolupracovali na mnohých filmoch (napr. Roznášač vody, Pieseň pre nevestu, Klik – život na diaľkové ovládanie), no je zrejmé, že im pomaly ale isto dochádza dych a ak Sandler „niečo“ nevymyslí, bohvie, ako sa to celé skončí. Ale dobre asi nie.

Blended, USA 2014, cca 117 minút

Réžia: Frank Coraci. Scenár: Ivan Menchell, Clare Seraová. Hudba: Rupert Gregson-Williams. Kamera: Julio Macat. Hrajú: Adam Sandler, Bella Thorneová, Drew Barrymoreová, Terry Crews, Shaquille O'Neal a ďalší

............................................................................................................................