30 minút alebo menej [4O %]
Komédia
Streda, 31 December 2014 03:00

Recenzia komédie od režiséra Zombielandu.

V roku 2009 Ruben Fleischer nakrútil Zombieland, vďaka ktorému zaistil Woodymu Harrelsonovi comeback (takže si mohol zahrať napríklad v tohtoročnom Temnom prípade). Bol to fajn film a hit, takže sa logicky čakalo, že príde dvojka. Neprišla (ak nerátame seriál krachnúci už po pilote).

Prečo? Základnému jadru sa totiž, ehm... nechcelo. Režisér sa rozhodol oddýchnuť si od veľkých produkcií a siahol po veľmi jednoduchej (na dej aj všetko ostatné) komédii, kde je len symbolická hŕstka akčných momentov, vrátane automobilovej naháňačky. Na prvý pohľad ide o originálnu a teda osviežujúcu komédiu. Posúďte sami:

Nick (Jesse Eisenberg zo Zombielandu) rozváža pizzu a ak to nestihne do 30 minút (takže odtiaľ názov, ktorý je tým pádom ale od veci, lebo rozvoz pizze nie je pre dej dôležitý), klient dostane pizzu bez platenia. Má indického kamaráta, učiteľa Cheta (Aziz Ansari – Scrubs, Škola zvádzania). S jeho sestrou sa raz vyspal (ale ešte mu to nepovedal).

Ďalšími dvomi hrdinami sú starší a ešte skrachovanejší Dwayne (Danny McBride) a Travis (Nikc Swardson). Dwayyneov otec (Fred Ward z Chvenia) kedysi vyhral 10 miliónov, všetko rozhádzal a už mu zostal len jeden milión. To by ale synovi stačilo na rozbehnutie životného podnikateľského plánu (bordelu) a tak sa na otca rozhodne najať nájomného vraha (Michael Peña). To bude stáť 100 tisíc. Potom zdedí milión. Ale 100 tisíc nemá. A tak sa obaja rozhodnú uniesť Nicka, pripevniť mu na telo bombu na diaľkové ovládanie a touto formou ho prinútiť, aby s kamarátom z banky ukradli 100 tisíc. Všetko sa ale samozrejme skomplikuje, nakoľko prvý pár nemá absolútne žiadne kriminálne skúsenosti a druhý je poskladaný z debilov.

Znie to výborne, že? Režisér v minulosti potvrdil, že vie nakrútiť zábavu, Eisenberg preukázal komediálny talent v Zombielande i Zábavnom parku, námet znie dostatočne uletene, film trvá len hodinu dvadsať a kto má rád komédie, tomu mená Danny McBride a Nick Swardson rozhodne veľa hovoria. Danny zaujal po boku Frat Packu (Tropická búrka, Krajina stratených) a druhý je expertom na pošahané, miestami až psychopatické a úchylné postavičky z komédií Adama Sandlera, Roba Schneidera a Willa Ferrella (šialený fanúšik so sklonmi k maniakálnemu vraždeniu v Ľadovo ostrých, Klik – život na diaľkové ovládanie, Keď si Chuck bral Larryho, Dajte si pozor na Zohana, Skús ma rozosmiať alebo jemný a precitlivený agarofobik z Fušerov zo striedačky).

Bohužiaľ... niečo nevyšlo.

Je to možno až príliš narýchlo strieskané, nebál by som sa povedať odfláknuté. Akoby na nakrúcanie bolo 14 dní, prípadne sa drasticky strihalo. Nie je úplne normálne, aby divák nevedel povedať, aký vzťah medzi sebou majú niektoré postavy (Dwayne a prostitútka), prípadne aby hlavní hrdinovia, čo sú v podstate kladné postavy, nechali vybuchnúť chlapa v dodávke a nemali z toho ani štipku morálnych problémov. Pozoruhodná je tiež ľahkosť, s akou dvaja totálni amatéri prepadnú banku a polícia ich nehľadá. Prípadne že si masky nasadia až tesne pred vstupom do banky. V Amerike banky nemajú kamery aj pred vchodom?

Problém tejto komédie je tiež v tom, že nie je príliš vtipná (čo je smutné, produkoval Ben Stiller). O čo viac sa postavy hádajú, doberajú, hláškujú, prekrikujú a o čo viac používajú samoúčelných vulgarizmov, o to nudnejšie to je. V kladných postavách by divák rád videl uveriteľné postavy, ale kĺže sa brutálne po povrchu (romantická linka už nemohla byť viac klišé) a ako som už spomenul, dosť ťažko sa fandí postavám, ktoré kradnú autá, prepadávajú banky a nechávajú vybuchnúť ľudí (nič na tom nemení ani fakt, že sú k väčšine z toho prinútení).

Samotný nápad mi pripadal krajne nelogický, nakoľko bombou opásaný hrdina sa na celé desiatky minút stráca z dohľadu zločincov, čiže by mohol urobiť absolútne čokoľvek pre svoju záchranu a nevšimli by si to (napríklad proste zavolať zo školy políciu). Neviem, čo tu stálo takmer 30 miliónov. Znova sa mi potvrdilo, že väčšina komédií nie je vtipná.

30 Minutes or Less, USA | Kanada | Nemecko 2011, cca 83 minút

Réžia: Ruben Fleischer. Scenár: Michael Diliberti. Hudba: Ludwig Göransson. Kamera: Jess Hall. Hrajú: Jesse Eisenberg, Danny McBride, Aziz Ansari, Nick Swardson, Fred Ward, Michael Peña, Bianca Kajlichová a ďalší

............................................................................................................................